اخبار بروجرد

پیشنهاداتی برای انضباط مالی شهرداری بروجرد

روزهای بروجرد- فریبرز محسنی؛ عضو شورای شهر بروجرد در نامه‌ای به سرپرست شهرداری در مورد لزوم تدوین بودجه سال آینده و در نظر گرفتن عدالت و انضباط مالی نکاتی را مطرح کرده است که در ادامه می خوانید:

۱-همانگونه که از تعریف بودجه می دانیم عبارت است: سند دخل و خرج یک نهاد برای یک سال مالی و لذا در راستای همین تعریف بحث توازن بودجه به معنای برابری دخل با خرج در طول یک سال مالی است.

۲-متاسفانه اکنون چندین سال است که این الفبای ساده بودجه نویسی درشهرداری بروجرد رعایت نشده و هرساله بدون در نظر گرفتن میزان تحقق بودجه نسبت به نگارش بودجه سال بعد اقدام که نتیجه آن کسر بودجه مزمن شهرداری بروجرد و در نتیجه آن شاهد معوق ماندن حقوق پرسنل و ناتمام ماندن پروژه های عمرانی، فرهنگی و…می باشیم.

۳-براساس مفاد قانون مالی شهرداری ها بخش قابل ملاحظه ای از درآمد شهرداری باید صرف ساماندهی امور شهری همچون پروژه های عمرانی، گردشگری، فرهنگی، ورزشی و… گردد.

۴-متاسفانه آنچه که امروز سوال بزرگ شهروندان فهیم بروجردیست این است که چرا بروجرد به لحاظ اصول شهرسازی و زیبایی های بصری و زیرساختهای مربوطه از شهرهای هم طراز خود و بلکه پایین تر از خود جامانده است!؟ که در پاسخ به این سوال باید گفت علت اصلی این می باشد که بخش اعظم درآمدهای شهرداری صرف حقوق و مزایا گردیده و عملا منابعی جهت خدمت به شهروندان باقی نمی ماند.

۵- از سوی دیگر به لحاظ ساختار سازمانی نیز نیروهای موجود در شهرداری عموما” کادر اداری و غیرعملیاتی می باشند که شاهد این مهم کمبود پرسنل (علیرغم قریب به ۵۰۰ نیروی مازاد بر چارت سازمانی) در بخش خدمات شهری است که هر ساله شهرداری را مجبور به عقد قرارداد با پیمانکاران جهت انجام این مهم می نماید.

۶- قریب ۲۰۰ نفر پاکبان زیر مجموعه پیمانکاران سربازان خط مقدم شهرداری در خدمت به مردم می باشند که اینک با قراردادی برابر حداقل دریافتی قانون کار یعنی ماهانه حدود یک میلیون تومان در صف دریافت حقوق، آخرین می باشند و اکنون ماه هاست همین حداقل را نیز دریافت ننموده اند چرا که مستخدم شهرداری نمی باشند.

۷-ازسوی دیگر در بررسی حقوق و مزایای مدیران بخش ها و سازمان های مختلف شهرداری مشاهده می گردد ایشان علاوه بر دریافتی با میانگین ماهانه بالای ۵/۵میلیون تومان خارج از احکام، ضوابط و فیش حقوقی از سوی هیئت مدیره برای ایشان مبالغ قابل توجهی تحت عنوان حق مدیریت و… تصویب و پرداخت می گردد که سایر پرسنل خدوم و زحمت کش شهرداری از آن بی بهره اند.

۸-عموما” این مدیران تحت عنوان عضو هیئت مدیره، شورای سازمان، حسابرس داخلی و… دریافتی های قابل ملاحظه ای افزون بر بند ۷ داشته که تفاوت دریافت ایشان را با سایر پرسنل تشدید می نماید.

۹-باتوجه به بندهای ۷و۸ میانگین دریافتی برخی از مدیران بیشتر از ۷ میلیون تومان درماه می باشد که با توجه به حقوق ۱ میلیون تومانی پاکبانان به هیچ وجه قابل قبول و عادلانه نیست.

۱۰-شیوه پرداخت اضافه کار، تعطیل کاری و شب کاری در شهرداری بروجرد به گونه ای می باشد که زحمت کشان شهرداری یعنی پاکبانان و نیروهای عملیاتی در سازمانهای مختلف علیرغم اینکه بار کاری خارج از وقت اداری بر دوش ایشان است از آن کمترین بهره را دارند.

۱۱-از آنجا که از یک طرف منابع درآمدی شهرداری محدودتر از گذشته و از سوی دیگر هزینه های حقوق و دستمزد و عمرانی هرسال بیش از سال پیش می گردد لزوم رعایت موارد زیر اجتناب ناپذیر است.

۱۲-لزوم نظارت جدی و پویا نمودن ارکان درآمدی جهت ارتقا سطح درآمد شهرداری.

۱۳- نظر به محدودیت منابع مالی، لزوم بسترسازی جهت جذب سرمایه گذاران درپروژه های مختلف گردشگری، فرهنگی، خدماتی وعمرانی اجتناب ناپذیر است.

۱۴-دقت لازم در تنظیم و واقعی نمودن بودجه ای متوازن برای سال۹۸جهت ارائه به شورای اسلامی شهر بروجرد.

۱۵-از آنجاکه اموال شهرداری متعلق به آحاد شهروندان و عوارض پرداختی ازسوی ایشان در زمره حق الناس قلمدادمی گردد نباید تماما”صرف پرداخت حقوق ومزایا گردد لذا ضروری است نسبت به اصلاح ساختار و شیوه پرداخت حقوق و مزایا ترتیبی اتخاذ گردد تا ضمن پرداخت به موقع حقوق پرسنل شریف، سهم عمرانی پیش بینی شده در بودجه نیز تحقق یابد.

۱۶-از آنجا که به دلیل نوع احکام صادره پرسنل امکان جایگزینی قریب ۲۰۰نیروی پاکبان از میان ایشان امکان پذیر نمی باشد ضروری است ترتیبی اتخاذ نمایید تا با تعدیل آن دسته از دریافتی های غیر واقعی و خارج از عرف این پاکبانان شریف نیزماهانه حداقل حقوق قانونی خود را دریافت نمایند

۱۷_ ترتیبی اتخاذ فرمایید که اولویت پرداخت حقوق با پایین ترین میزان(پاکبانان) بوده و در آخرین مرحله حقوق مدیران پرداخت شود.

فریبرز محسنی
عضو کارگروه نظارت بر حسابرسی از شهرداری های استان لرستان

تگ ها

مقالات مشابه

1 thought on “پیشنهاداتی برای انضباط مالی شهرداری بروجرد”

  1. اصلاح طلبان، مردان شعار هستند ، ولی زمان اقدام بسیار حزبی و مخرب اقدام می کنند.، اگر فکر می کنید غیر از این است نگاهی به عملکرد این شورای جدید بروجرد با اکثریت اصلاح طلب بیندازید!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close