اخبار بروجردلرستان

استاندار:تغییر الگوی کشت در لرستان ضروری است

روزهای بروجرد- استاندار لرستان در جلسه شورای حفاظت از منابع آب لرستان که در محل سالن جلسات استانداری برگزار شد، اظهار کرد: شرایط آبی در استان تغییر کرده که بخشی از آن انسانی و برخی نیز طبیعی بوده، نذورات جوی کم شده و متاسفانه بی‌رحمانه از چشمه‌ها و آب‌های زیرزمینی استفاده می‌کنیم در حالیکه پیشینیان اینگونه با این منابع برخورد نمی‌کردند.

فرهاد زیویار با بیان اینکه سابق بر این ۲۰ درصد جمعیت شهری و ۸۰ درصد جمعیت روستایی در لرستان داشتیم، افزود: کشت محصولات دیم در استان انجام می‌شد نه موتور پمپاژی بود نه سدی و نه ذخیره آبی، البته منظور این نیست که نباید استفاده کنیم اما باید بهینه استفاده شود.

استاندار لرستان با اشاره به اینکه جمعیت استان افزایش یافته و نوع استفاده تغییر کرده و آب از منابع زیرزمینی استحصال می‌شود، گفت: در لرستان کشت برنج شایع نبود؛ افراد برخی از مناطق که کنار چشمه‌سارها بودند مبادرت به کشت محصولاتی نظیر برنج می‌کردند؛ درست است که با برنج‌کاری زندگی و معاش مردم تغییر می‌کند اما این مضووع سبب از بین رفت آب می‌شود و باید پاسخگوی آیندگان باشیم.

زیویار افزود: در حال حاضر در برخی مناطق استان شاهد افت شش متری آب هستیم و چنانچه این روند ادامه پیدا کند با بحران آب مواجه می‌شویم و این کمبود نیز جنگل‌های زاگرس را تحت شعاع قرار داده است.

وی با انتقاد از اینکه منابع آب در استان مدیریت نشده است، بیان کرد: باید برای مدیریت منابع آب تدبیری اساسی اندیشیده شود؛ تحقیقات بسیار خوبی در حوضه آبی استان انجام شده و باید این موضوع ادامه پیدا کند.

نماینده عالی دولت در استان با بیان اینکه همه کشاورزان چشم‌انتظار آب سد ایوشان هستند، گفت: متاسفانه شاهد خشک شدن چشمه‌های لرستان و شهر خرم‌آباد از چشمه کیو هستیم و این درحالیست که سد ایوسان ۴۰ کیلومتر با مرکز استان فاصله دارد و باید کارهای تحقیقاتی و پژوهشی که انجام شده به کار گرفته شود تا فکری به حال شهرستان‌های استان از جمله کوهدشت، چگنی و بیرانشهر کنیم.

زیویار با بیان اینکه پیگیر سد معشوره بودیم تا با احداث آن زمین‌های کشاورزی کوهدشت، دلفان، چگنی و پلدختر مشروب شوند، گفت: هفت ماه از این قضیه گذشته و داریم پیگیری می‌کنیم تا به نتیجه برسد.

وی افزود: احداث این سد، زندگی یک میلیون نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد و بیش از ۵۰ هزار هکتار زمین در کوهدشت، رومشکان، دلفان، چگنی و پلدختر را مشروب خواهد کرد و تحولی اقتصادی در استان ایجاد خواهد کرد.

استاندار لرستان با تاکید بر تغییر الگوی کشت در لرستان، تصریح کرد: با توجه به شرایط استان ضرورت دارد مدیریت منابع آب صورت گیرد و باید در امر آب فرهنگسازی صورت گیرد.

زیویار خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم فقط گذران وقت داشته باشیم خیانت به کشور و آیندگان است و نیاز است به این هشدارها توجه کنیم.

وی تاکید کرد: سال آینده الگوی کشت در لرستان باید تغییر پیدا کند و نمی‌توان تنها با نیروی قهریه جلوی این موضوع را بگیریم و در این راستا نیازمند همکاری مردم هستیم.

استاندار لرستان بیان کرد: کارگاه سد معشوره در حال تجهیز است و در یک بازه بین سه تا پنج سال به نتیجه خواهد رسید تا بخشی از مشکلات آبی استان مرتفع شود.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close