اخبار ایران

چاپ پول برای صدا و سیما! / دست‌درازی صدا و سیما به صندوق توسعه ملی

روزهای بروجرد- هنوز بودجه سه هزار میلیارد تومانی و واکسیناسیون خارج از نوبت صدا و سیماای‌ها محل انتقاد بود که برداشت ۱۵۰ میلیون یورویی این نهاد از صندوق توسعه ملی واکنش برانگیخت. اتفاقی که عضو سابق هیات امنای حساب ذخیره ارزی کشور آن را مغایر با اساسنامه صندوق می‌خواند و می‌گوید که در صورت تسعیر آن باید منتظر تاثیر ایین اتفاق در رشد نقدینگی و تورم باشیم.

به گزارش تجارت‌نیوز، روزنامه کیهان در یادداشت امروز خود برخی مبالغ برداشت شده از صندوق توسعه ملی را منتشر کرده است که یکی از آن‌ها برداشت ۱۵۰ میلیون یوروای سازمان صدا و سیما است.

البته ظاهرا موضوع تازه نیست و در لایحه بودجه ۱۴۰۰، دومیلیارد و ۸۴۵ میلیون یورو برداشت از صندوق توسعه برای طرح‌های عمرانی، فناورانه و خلاقانه پیش‌بینی شده بوده که ۱۵۰ میلیون یورو آن به صداوسیما رسیده! آن هم با هدف توسعه کمی و کیفی برنامه‌های تولیدی‌اش!

بودجه صدا و سیما؛ سه هزارمیلیاردی یا هفت هزار میلیاردی؟!

ظاهرا تخصیص این مبلغ در بودجه سال گذشته ذکر شده بوده. پیش از آن هم در برنامه ششم توسعه مصوب شده بوده. پس برداشتی خلاف قانون نبوده. اما خاستگاه قوانینی اینچنینی و حتی ناقض اساسنامه صندوق چیست؟

جالب اینجاست ۱۵۰میلیون یوروی صدا وسیما در حالی به این نهاد اختصاص یافته که حتی به بودجه حدودا سه هزار میلیارد تومانی امسال این سازمان هم انتقاد وارد بود.

امسال در بودجه، دو هزار و ۶۱۹ میلیارد تومان بودجه به صدا و سیما داده شده بود، آن هم درحالی که سهم نهاد‌های مهمی مثل ستاد بحران کشور از بودجه کل، فقط ۱۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بود.

هنوز انتقاد‌ها از افزایش چشمگیر بودجه این سازمان، پرسروصدا بود که خبر واکسیناسیون بی‌نوبت کارکنانشان هم منتشر شد. درحالی که هنوز بیماران زمینه‌ای و تعداد زیادی از کهنسالان در صف دریافت واکسن کرونا بودند، بیش از سه هزار نفر از نورچشم‌ها موفق به دریافت واکسن شدند.

حالا هم در حالی که هنوز این سلسله اقدامات تبعیض‌آمیز به نفع صدا و سیما از یاد‌ها پاک نشده، یادآوری خبر تخصیص ۱۵۰ میلیون یورو از منابع توسعه‌ای کشور به صدا وسیما واکنش‌برانگیز شده است.

نکته دیگری که در برداشت از حساب صندوق توسعه وجود دارد، مبنا بودن نرخ ارز روز سامانه ETS یا همان نرخ ارز سنا برای تسعیر آن و تبدیل یورو به ریال است.

 

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close