لرستانویژه ها

سطح آب‌های زیر زمینی یک متر کاهش یافت/ کاهش ۵۰۰ هزار تنی تولید محصولات کشاورزی در لرستان

روزهای بروجرد- معاون سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به کاهش ۵۰۰ هزار تنی تولید محصولات کشاورزی در این استان به دلیل کاهش بارندگی‌ها، گفت: نگران باغات حاشیه «کشکان» هستیم.

به گزارش مهر، جواد صالحیان با اشاره به کاهش ۴۲ درصدی بارندگی نسبت به سال گذشته اظهار داشت: مهم‌ترین تأثیر خشکسالی و کاهش بارندگی کاهش تولیدات محصولات بخش کشاورزی بود، به طوری که ما کاهش ۵۰۰ هزار تنی را در بخش کشاورزی داریم.

کاهش یک متری سطح آب‌های زیر زمینی

وی افزود: اما کاهش یک متری سطح آب‌های زیر زمینی، کاهش ذخایر آبی به ۵۰ درصد ظرفیت، کاهش دبی رودخانه به نصف از دیگر تأثیرات خشکسالی است، این موارد خسارت‌های جبران ناپذیری را به بخش کشاورزی وارد کرده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: جلسات متعددی را در ستاد بحران و خشکسالی استان با حضور نمایندگان استانداری، معاونان، فرمانداران، بخشداران، شوراها و کشاورزان برگزار کردیم، امسال شرایط خاص است و نیازمند مشارکت کشاورزان در اجرای الگوی کشت و جلوگیری از کشت محصولات آب دوست به ویژه برنج، سیب زمینی و صیفی و سبزی جات است.

صالحیان افزود: با وجود پیگیری‌های صورت گرفته اما جز در دو شهرستان الگوی کشت مد نظر ما حاصل نشد، این در حالی است که در راستای رعایت الگوی کشت تاکید شده است کشت محصولات آبدوست نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد کاهش یابد.

معضل کاشت محصول برنج در شرایط بی آبی

به گفته وی انتقال آب به اراضی دیم، ورود مهاجر، انتقال آب به سایر اراضی ممنوع است، همچنین هر گونه تسهیلات و نهاده در راستای کشت محصولات آب دوست ممنوع است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی لرستان بیان کرد: سطح کشت سیب زمینی در شهرستان‌های سلسله و دلفان سال گذشته سه هزار و ۵۰۰ هکتار بود، در حالی که امسال به کمتر از یک هزار هکتار رسیده این اتفاق خوبی است، اما عمده مشکل ما کشت برنج است.

صالحیان گفت: کشت برنج سال گذشته ۹ هزار و ۷۰۰ هکتار بوده، امسال حدود هزار و ۵۰۰ تا دو هزار هکتار کاهش سطح برنج داشتیم اما کافی نیست، با توجه به توصیه‌های ترویجی و شرایط کاهش آب تاکید این است که ۳۰ درصد سال گذشته کشت برنج انجام شود اما محقق نشده است.

نگران باغات در حاشیه رودخانه‌ها به ویژه رودخانه «کشکان» هستیم

وی با بیان اینکه ما نگران باغات در حاشیه رودخانه‌ها به ویژه رودخانه «کشکان» هستیم، افزود: اگر این روند ادامه پیدا کند قطعاً با کمبود آب برای باغات مواجه هستیم، توصیه ما کاهش آبیاری و افزایش دور آبیاری است ممکن است تولید کمتر بشود اما به هر حال می‌تواند مؤثر باشد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی لرستان در ادامه سخنان خود به ضرورت اجرای الگوی کشت اشاره کرد و گفت: رعایت الگوی کشت نیازمند مدیریت همگانی دستگاه‌ها و همکاری کشاورزان است زیرا همان طور که می‌دانید اجرای الگوی کشت استناد قانونی ندارد.

صالحیان گفت: لیست کشاورزانی که الگوی کشت را رعایت نمی‌کنند به آب منطقه‌ای اعلام کرده‌ایم، اما مهم‌ترین کار در راستای اجرای الگوی کشت توسط کشاورزان آموزش، ترویج و فرهنگ سازی است، الگوی کشت موضوعی فنی و تخصصی است، قانونی تحت عنوان قانون الگوی کشت وجود ندارد که به استناد به آن با کسانی که الگوی کشت را رعایت نمی‌کنند برخورد شود در واقع الگوی کشت در راستای حفظ حاصلخیزی خاک، کنترل آفات و بیماری‌های گیاهی و استفاده بهینه از منابع آب و خاک است.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close