لرستانویژه ها

با کاهش شدید سفره‌های آب زیرزمینی؛ کشت محصولات پر آب‌بر در لرستان ممنوع شد

روزهای بروجرد- همزمان با کاهش شدید سفره‌های آب زیرزمینی در استان لرستان، کشت برنج، هندوانه و سایر محصولات پر آب‌بر در این استان ممنوع شد.

“داریوش حسن نژاد” مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان در اولین جلسه شورای حفاظت از منابع آب و کارگروه سازگاری با کم آبی استان، با ارائه گزارشی از آخرین وضعیت منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی، کاهش آبدهی رودخانه‌ها نسبت به سال گذشته و‌ حجم مخازن سدهای استان، بر همکاری همه ذی‌مدخلان در حفاظت از منابع آب تاکید کرد.
وی با تاکید بر اینکه تعیین الگوی کشت برای کشاورزان به‌دلیل محدودیت منابع آب زیرزمینی و سطحی در استان صورت می‌گیرد، افزود: نتایج حاصل از هیدروگراف تراز آب زیرزمینی در شهرستان‌های نورآباد، بروجرد، دورود و الشتر بیشترین افت را در بین شهرستان‌های استان نشان می‌دهد. هم اکنون ۵۷ درصد حجم مخازن سدها پر است که نسبت به سال گذشته ۲۳ درصد کاهش ذخیره آب را نشان می‌دهد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان با اشاره به اینکه افت بسیار محسوس ورودهای سدها قابل توجه بوده و روند افزایش سطح مخازن علیرغم بسته بودن دریچه سدها ثابت بوده و افزایش تراز نداشته است، تصریح کرد: رها سازی سدها باید به تاخیر افتد تا در ماه های تیر و مرداد پاسخگوی نیاز پایین دست نباشیم.
وی، تغییر الگوی کشت، مسدود کردن چاه‌های غیر مجاز، کنترل اضافه برداشت چاه های مجاز، نصب کنتور هوشمند در همه چاه ها و تغییر آبیاری سنتی به مدرن را از جمله اقدامات موثر و مقابله با چالش‌های آبی در استان برای عبور از شرایط کم آبی و پیک مصرف تابستان برشمرد و همکاری همه آحاد مردم و دستگاه‌های اجرایی را برای تحقق آنها ضروری دانست.
در ادامه معاون عمرانی استانداری لرستان تاکید کرد: در نقاطی که به تشخیص آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی با کاهش شدید سفره های آب زیرزمینی روبرو هستند، کشت برنج، هندوانه و سایر محصولات پر آب‌بر ممنوع بوده و با متخلفان مطابق قانون برخورد خواهد شد.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close