لرستان

۱۱ هزار بافنده فرش در لرستان بیمه می‌شوند

روزهای بروجرد- سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان گفت: ۱۱ هزار بافنده فرش این استان براساس تفاهم‌نامه سازمان ملی فرش ایران و صندوق اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، بیمه می‌شوند.

بختیار رازانی در گفت و گو با ایرنا افزود: بر اساس این تفاهم نامه، فرشبافان فاقد هرگونه بیمه، می توانند از خدمات صندوق بیمه اجتماعی بهره مند شوند که تاکنون ۱۱ هزار نفر در لرستان به این صندوق معرفی شده اند.

وی ادامه داد: در این نوع بیمه، قالیبافان سه نوع خدمت اصلی مستمری در دوران بازنشستگی، ازکار افتادگی و فوت را دریافت خواهند کرد.

وی گفت: پنج درصد حق بیمه صندوق اجتماعی را فرد متقاضی و ۱۰ درصد را دولت پرداخت می‌کند اما به گونه ای برنامه ریزی شده است در راستای اجرای این طرح به مدت یک سال، ۱۵ درصد حق بیمه روستاییان را دولت پرداخت کند و هر سال یک درصد به مشارکت قالیبافان در پرداخت حق بیمه افزوده می‌شود تا به شرایط حد نصاب فعلی که پنج درصد بیمه شده و ۱۰ درصد کارفرما است، برسیم.

رازانی با بیان اینکه ۱۸ هزار نفر از بافندگان فرش در لرستان دارای کارت مهارت فنی و حرفه ای هستند اظهار داشت: امسال ۹ هزار و ۶۲ متربع فرش در استان بافته شده است.

وی ادامه داد: ۳۶۰ قالیباف لرستان امسال برای بیمه به شعب تامین اجتماعی معرفی شدند، ۲ جواز تاسیس کارگاه و مجتمع قالیبافی و ۵۳۹ فقره کارت قالیبافی توسط اتحادیه صنف فرشبافان و سازمان صمت نیز صادر شده است.

سرپرست سازمان صمت لرستان با اشاره به ارائه یک هزار و ۸۰۷ فقره آموزش به بافندگان استان طی ۹ ماه گذشته تصریح کرد: در این مدت تسهیلات مشاغل خانگی با رقم یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان از سوی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سود چهار درصد برای ۱۷ کارگاه تولیدی جذب شد.

رازانی اضافه کرد: همچنین سه میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان تسهیلات بانکی طرح های زودبازده اشتغالزایی فرش دستبافت با سود ۱۸ درصد امسال جذب و به ۶۵ واحد تولیدی تمام رشته ها شامل رنگرز، طراح، شرکت های تعاونی و تولید کننده اعطا شده است و بازپرداخت آن پس از ۶ ماه تنفس، شروع می شود.

رازانی تصریح کرد: همچنین یک هزار و ۹۳۴ مورد بازرسی از فرشبافی های لرستان طی ۹ ماهه امسال انجام شده است.

از مجموع ۲۳ هزار نفر بافندگان فرش استان، سه هزار و ۷۰۰ نفر بیمه شده اند که سالانه بیش از ۱۳ هزار متر فرش در لرستان تولید می کنند.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close