اخبار ایران

سررسید یکی از بندهای طلوع برجام!

داوود حشمتی- در برجام بندهایی وجود دارد که به بندهای غروب برجام مشهور است. اما لازم است بدانید که این بندها برای طرف غربی امضا کننده برجام به عنوان غروب است و برای ایران به منزله برداشته شدن محدودیت و طلوع در فعالیت های نظامی و هسته ای.

در ۲۷ مهرماه ۹۹ اولین محدودیت ایران که براساس قطعنامه های شورای امنیت بر ایران تحمیل شده بود برداشته می‌شود. سازمان ملل در دوره احمدی نژاد ایران را از خرید و فروش تسلیحات نظامی منع کرده بود و این محدودیت با مذاکرات برجام قرار شد بعد از ۵ سال برطرف شود. در آمریکا ترامپ به در و دیوار می زند تا مانع از این اتفاق شود. رفتار ترامپ قابل فهم است. اما در داخل عده ای آنقدر از نام برجام تنفر دارند که حتی همین موضوع را هم یا نفهمیدند یا خود را عمدا به ندانستن زدند.

تنها دو نمونه از این اظهارنظرهای مخالفان برجام برای نشان دادن فهم آنها از برجام و شرایط کشور کافی است. مصطفی میرسلیم که اخیرا در غیاب رای دهندگان تهرانی به مجلس راه یافته در توئیتی نوشت: ترامپ با همه رندی اش تازه فهمید برجام چه گنجی تکرار نشدنی برای آمریکا بود. ایران سرافراز، در تحریم، صدام را شکست، در تحریم، به دانش هسته ای مجهز شد و در تحریم، به فضا راه یافت. تحریم ها بماند یا متوقف شود، امریکا به زودی منکوب مستضعفان خواهد شد.

عبدالله گنجی مدیرمسئول روزنامه جوان نیز نوشت: تازه فهمیدند اگر می خواهند به صورت اساسی حال ایران را بگیرند باید در برجام می‌ماندند. بعد یادشون افتاده باید به برجام برگردند تا کارشون پیش رود. چطور خجالت نمی‌گشتند بازگشت به برجام را طرح می کنند؟

فرض را بر این می‌گیریم که آنها اطلاعی از برجام ندارند و از روی ندانستن این اظهارنظرها را کردند. از همین رو برای تنقیح موضوع برایشان توضیح باید داد. خلاصه مطلب این است که ترامپ اساسا مشکلش با برجام برداشته شدن همین محدودیت ها در بندهای غروب برجام بود که در سالهای ۲۰۲۰، ۲۰۲۳، ۲۰۲۵ و ۲۰۳۰ برداشته میشود. ترامپ از برجام خارج شد و گفت که ایران باید دوباره مذاکره کند تا این محدودیت‌ها (خصوصا از لحاظ محدودیت های هسته‌ای) مادام العمر باشد. اما ایران این زورگویی ترامپ را نپذیرفت. ترامپ تصور می کرد با فشارهای اقتصادی ایران حاضر می‌شود محدودیتهای جدید را بپذیرد اما در محاسبات اشتباه کرد.

حالا موعد اولین بند از غروب برجام که به طلوعی برای برنامه نظامی ایران می ماند، سررسیده است. از طرفی در برجام سازوکاری وجود داشت که میگفت اگر ایران به تعهدات خود عمل نکند، کشورهای عضو برجام میتوانند قطعنامه‌ای را به شورای امنیت برده و ایران را محکوم کنند. بر این سازوکار نام مکانیزم ماشه گذاشتند.

درحال حاضر ایران تعهدات برجامی خود را اجرا نمی کند. هم میزان غنی سازی افزایش یافته و هم ذخائر ما از سطح تعیین شده در برجام بیشتر شده. به این بهانه حالا ترامپ میخواهد مکانیزم ماشه را فعال کند اما مگر آنها دربرجام هستند که از این بند استفاده کنند؟ پاسخ منفی است. طبیعی است اگر آمریکا در برجام باقی مانده بود که ایران تعهداتش مرحله به مرحله لغو نمی کرد.

این همان چیزی است که مخالفان برجام نمی‌دانند یا خود را به ندانستن میزنند. اتفاقا بندهای غروب برجام و مشخصا لغو تحریم تسلیحتی اگرچه ممکن است گرهی از معیشت مردم باز نکند اما مطلوب همین مخالفان است. پیشتر این موضوع را در یادداشتی در امتداد تشریح کرده بودم که مقصر اصلی کیهانیون نیستند بلکه ظریف و روحانی هستند که به مردم نگفتند برجام چه محدودیت هایی را لغو می کند.

امثال مدیرمسئول روزنامه جوان و میرسلیم اگر واقعا سطح درکشان از این مساله تا این اندازه مغایر واقعیت است، که وای بر این ملت، اگر هم می دانند و خود را به ندانستن میزنند، دوصد وای بر این ملت که چنین افرادی داعیه نمایندگی آنها را دارند. اما لازم است بدانید برخلاف آنچه آنها میگویند، برخی خوب می دانند اهمیت لغو این تحریم ها چیست. نشریه اخبارتحلیل های سپاه در شماره روز شنبه ۱۳ اردیبهشت خود نوشت که با لغو این تحریم ها آمریکا می ترسد که ایران به باشگاه صادر کنندگان تسلیحات وارد شود. لذا نتیجه گیری را باید به خوانندگان واگذار کرد که امثال میرسلیم که ادعای ریاست مجلس هم دارند، آیا تا این اندازه ناآگاه هستند؟ یا خود را به ندانستن زدند؟

امتداد

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close