لرستانویژه ها

لرستان روی آب/ انسداد محور ترانزیتی جنوب/ راه ۷۰ روستا بسته است

روزهای بروجرد- با آغاز بارش‌ها در لرستان و شدت گرفتن باران در بامداد امروز دوشنبه، رودخانه‌های لرستان خروشان شدند؛ محور ترانزیتی جنوب در لرستان مسدود و راه ارتباطی روستاها تخریب شد. همچنین برخی پل‌های شهرستان پلدختر به زیر آب رفتند.

اما هشدارهای هواشناسی و اقدام پیشگیرانه دستگاه امدادی از جمله هلال احمر، آتش نشانی، راهداری و مدیریت بحران توانست تا حدودی از بروز خسارت‌های جبران ناپذیر جلوگیری کند.

ستاد مدیریت بحران لرستان با توجه به تجربه سیل گذشته این استان و ورود آب خروشان رودخانه «خرم رود» به درون منازل مردم، تخریب پل‌های موقت روی این رودخانه را که همچون سدی مانع از جریان روان آب می‌شد و آب را به درون معابر و خانه‌ها پس می‌زد، در دستور کار خود قرار داد و در نهایت ۳ پل موقت روی «خرم رود» تخریب شدند.

نیروهای آتش نشانی با حضور در درب منازل مردم هشدارهای لازم را به ساکنان حاشیه رودخانه دادند و در نهایت بامداد امروز دوشنبه مردم را متوجه طغیان رودخانه «خرم رود» کردند و خواستار تخلیه منازل شدند. ستاد مدیریت بحران کشور و استانداری لرستان نیز با ارسال پیامک‌هایی مردم را نسبت به شرایط جوی و احتمال بروز سیلاب آگاه کردند.

اعضای ستاد مدیریت بحران لرستان با حضور فعالانه در سطح شهر به طور مستمر وضعیت را پایش می‌کردند اما همه این تمهیدات باز هم مانع از خسارات سیل در لرستان نشد و تعدادی از پل‌ها و جاده‌ها تخریب شدند و آب وارد منازل مردم روستاهای پلدختر شد.

همچنین تخریب یک طویله در روستای «سر سنگر» شهرستان کوهدشت منجر به کشته شدن یک زن ۲۰ ساله و مصدومیت یک نفر دیگر شد.

بارش‌های لرستان یک کشته برجای گذاشت

غلامرضا آقامیرزایی در گفت و گو با مهر، با اشاره به بارش‌های سیل آسا در لرستان گفت: این بارش‌ها در روستای «سرسنگر» بخش درب گنبد شهرستان کوهدشت منجر به کشته شدن یک زن و مصدومیت یک نفر دیگر شد.

وی با بیان اینکه حوالی ساعت یک بامداد دوشنبه یک پیرمرد و دو زن که برای نجات گوسفندان خود از طویله در حال تخریب اقدام کرده بودند در زیر آوار گرفتار شدند، تصریح کرد: در این حادثه یک زن ۲۰ ساله به نام «پرستو مرادپور» کشته شد و زن دیگر نیز توسط اورژانس به بیمارستان منتقل شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان یادآور شد: همچنین در این حادثه ۱۰ رأس گوسفند نیز تلف شده است.

«خرم رود» خروشان شد / اعلام هشدار به ساکنان حاشیه رودخانه

بارش‌های سیل‌آسا منجر به خروش رودخانه «خرم رود» در مرکز لرستان شد و نیروهای آتش نشانی نیز با گشت زنی در خیابان‌های ساحلی «خرم رود» ضمن آگاه سازی مردم از آنها خواستند برای جلوگیری از وقوع هر نوع حادثه منازل خود را تخلیه کنند.

همچنین پل‌های موقت روی رودخانه خرم رود به منظور جلوگیری از شدت یافتن سیلاب و جریان آب تخریب شده‌اند.

محور ترانزیتی جنوب مسدود شد

روح الله شریف زداه در گفت و گو با مهر گفت: بارش شدید باران ساعت ۶:۴۵ صبح امروز (دوشنبه) باعث طغیان رودخانه کشکان در محور پلدختر -خرم آباد شد.

وی افزود: طغیان رودخانه کشکان جاده اصلی در ۵۰ کیلومتری محدوده «چم حیدر» باعث شد که این محور تا اطلاع ثانوی مسدود شود.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای پلدختر با اشاره به اینکه محورجایگزین محور آزاده راه خرم آباد-پل زال و بالعکس است، تصریح کرد: باتوجه به پیش بینی‌های سازمان هواشناسی در خصوص بارش‌های شدید باران و لغزنده بودن محورها رانندگان از تردد غیرضروری خودداری کنند.

آماده‌باش دستگاه‌های امدادی لرستان / اسکان مسافران در سالن‌های ورزشی

استاندار لرستان از آمادگی دستگاه‌های امدادی لرستان برای مقابله با سیلاب خبر داد و گفت: سالن‌های ورزشی پذیرای مسافران نوروزی هستند.

ساکنان مناطق در معرض طغیان «کشکان» و سیل منازل خود را ترک کنند

صمد چراغی پور شهردار پلدختر در گفت و گو با مهر، اظهار داشت: بر اساس اطلاعات رسیده و تداوم بارش‌ها در ساعات بعدازظهر و شامگاه امروز و افزایش رودخانه‌های فرعی، طغیان رودخانه کشکان قابل پیش بینی و متحمل است.

وی گفت: اهالی کوی بسجیان، رسالت ۱۳، ۱۴، ۱۵ منطقه «گزکوه» در معرض طغیان رودخانه کشکان هستند.

شهردار پلدختر با تاکید بر اینکه شهروندان این مناطق تمهیدات لازم را جهت ترک منازل در معرض طغیان رودخانه کشکان بیندیشند و به محل‌های امن پناه ببرند، افزود: نیروهای شهرداری پلدختر نیز با حضور در سطح این مناطق هشدارهای لازم را به ساکنین ارائه می‌دهند.

فرماندار پلدختر نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: شهروندان ساکن کوی سازمانی‌های پلدختر خانه‌های خود را به دلیل تخریب دیواره ساحلی پلدختر ترک و به محل امن پناه برد.

نعمت الله دستیاری یادآور شد: بر اثر بارندگی‌های شدید و سیل آسا و تداوم آنها و طغیان رودخانه کشکان و احتمال تخریب بخش غربی دیواری ساحلی شهروندان ساکن منطقه سازمانی‌ها شهر پلدختر خانه‌های خود را ترک و به مناطق امن پناه ببرند.

بارش شدید باران جاده‌ها و پل‌های پلدختر را به زیر آب برد

روح الله شریف زاده رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای پلدختر در گفت و گو با مهر، از ریزش کوه در محور بابا بهرام، ملاوی، پل تاریخی پلدختر، جلگه خلج، امامزاده سید محمد، معمولان، منطقه طول کش، تنگ فنی و… بر اثر بارش شدید باران خبر داد و اظهار داشت: عوامل راهداری به محل اعزام و در حال پاکسازی نقاط هستند.

وی با بیان اینکه به دلیل شدت بارش‌ها و سیلابی بودن منطقه جاده پلدختر- خرم آباد در روستای «گل گل»، مسدود شده است، تصریح کرد: همچنین براثر بارندگی‌های سیل آسا پل «افرینه» به زیر آب رفت و جاده ترانزیتی کاملاً مسدود شد.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای پلدختر با تاکید بر اینکه جاده «دول گپ» معمولان نیز بر اثر بارش شدید باران به زیر آب رفت و هیچ ترددی در این محور صورت نمی‌گیرد، افزود: تمام نیروهای راهداری در محورهای پلدختر- خرم آباد، پلدختر- اندیمشک و پلدختر- اسلام آباد حضور دارند.

برق ۷۰ روستای محور پلدختر قطع است / قطعی راه دسترسی ۴۰ روستا

طاها متش پور مدیر شرکت توزیع برق پلدختر در گفت و گو با خبرنگار مهر، گفت: در مسیر پلدختر به خرم آباد به دلیل طغیان رودخانه کشکان و سقوط شبکه برق در آب و تخریب تیرهای برق، برق ۷۰ روستای این محور قطع شده است.

وی با بیان اینکه به دلیل اینکه آب وارد جاده شده جاده‌ها مسدود است و نمی‌توانیم برای برقراری برق به منطقه برویم، تصریح کرد: درخواست نیروهای کمکی از خرم آباد و کوهدشت داشته‌ایم، خسارت سنگینی به زیرساخت‌های برق وارد شده است.

شهاب محمودی مدیر شرکت آب و فاضلاب پلدختر نیز در گفت و گو با مهر گفت: با تلاش نیروهای برق و آب و فاضلاب شهری مشکل ۶ چاه آب روستای گل گل برطرف شد و آب شهر پلدختر وصل شد.

وی از مردم خواست به دلیل اینکه آب مخزن پایین است در مصرف آب صرفه جویی کنند.

سید حبیب الله موسوی بخشدار معمولان نیز در گفت و گو با مهر با اشاره به اینکه پل چم شهران، دم رود افرینه،زورانتل و کلهر در اثر طغیان رودخانه کاملاً به زیر آب رفته است، افزود: راه ارتباطی ۴۰ روستا به طور کامل قطع شده است، آب ۵۰ روستا نیز به دلیل تخریب مجتمع کوثر قطع است.

وی با اشاره به اینکه در داخل شهر معمولان ۱۰۰ خانه مسکونی دچار آبگرفتگی شده‌اند و ‬ در منطقه چم شهران ۱۰ واحد زیر آب رفته است؛ گفت: ‬وضعیت در شهر معمولان و روستاهای اطراف آن بحرانی است و نیاز مبرم به چادر، پتو و بسته غذایی داریم.

سیل راه دسترسی ۳۰ روستا را قطع کرد

مرتضی کاییدی بخشدار مرکزی پلدختر در گفت و گو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه بارندگی‌های اخیر موجب آب گرفتگی چندین روستا و همچنین قطع راه ارتباطی حدود ۳۰ روستا شده است، اظهار داشت: همچنین سیلاب منجر به قطعی برق ۱۲ روستا و قطعی آب شرب ۱۴ روستای دیگر شده است.

وی افزود: از مردم درخواست می‌شود که از تردد در کنار رودخانه و مسیل ها خودداری کرده و روستاهایی که در مسیر سیلاب قرار دارند برای جلوگیری از هرگونه حادثه ناگوار منازل مسکونی خود را ترک کرده و به مکان‌های امن نقل مکان کنند.

آبگرفتگی منازل در پلدختر، الشتر و کوهدشت

مدیرعامل جمعیت هلال احمر لرستان نیز در سخنانی با اشاره به آبگرفتگی منازل در لرستان اظهار داشت: در سطح استان در شهر پلدختر آب گرفتگی ۲۰ منزل را داریم که نیروهای جمعیت هلال احمر پلدختر در حال امداد رسانی به ساکنان این منازل هستند.

صارم رضایی افزود: در الشتر شهر فیروزآباد دچار آب گرفتگی شده است و در شهرستان کوهدشت هم همین مشکل وجود دارد.

وی یادآور شد: با تمام توان و انرژی در خدمت مردم هستیم تا شاهد آسیب و حادثه برای هموطنان نباشیم.

مسافران در محور پلدختر- خرم‌آباد گرفتار شده‌اند

سید حمیدرضا کاظمی نماینده مردم پلدختر و معمولان در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار مهر، گفت:باتوجه به بارش شدید باران و سیلابی شدن منطقه راه‌های ارتباطی و پل‌های اصلی، مزارع، باغات، راه‌های روستایی و عشایری و خانه‌های در مسیر رودخانه کشکان خسارت جدی دیدند.

وی با بیان اینکه بیشتر راه‌های روستایی قطع و ارتباط با آنها در جریان نیست، تصریح کرد: از مردم درخواست می‌شود هرچه سریع‌تر منازل خود را ترک کنند و به مکان امن پناه ببرند.

نماینده مردم پلدختر و معمولان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه انتظار از ستاد مدیریت بحران این است که ارسال امکانات و نیرو به شهرستان پلدختر انجام شود، افزود: راهداری و ستاد بحران جاده پلدختر- خرم آباد را‬ هرچه‬ سریع‬ تر‬ بازگشایی کنند چراکه چندین مسافر در‬ این محور‬ گرفتار شده‌اند، نه راه رفتن دارند و نه راه برگشت.

تصاویر بیشتر از سیلاب لرستان را در زیر می‌بینید:

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close