اخبار بروجرد

روستاها محل طلای کثیف

روزهای بروجرد- زباله‎های شهری بعد از جمع آوری به محل دفن پسماندهای شهری منتقل می‎شود که کمبود زمین و بالا بودن سطح آب‎های زیرزمینی و همچنین شنی بودن بافت خاک مشکل دفن زباله‎ها را دربروجرد به دنبال دارد.


زباله به مجموعه مواد ناشی از فعالیت‌های انسان و حیوان که معمولاً جامد بوده و به صورت ناخواسته و یا غیرقابل استفاده دور ریخته می‌شوند اطلاق می‌شود و طلایی بوده که عیار آن بالاست.

به گزارش ایسنا ، در حال حاضر این طلای کثیف در بروجرد در سراب زارم دفن می‎شود که دیگر نفس آن به شماره افتاده است.

البته بخشی از زباله‎های شهر و روستای بروجرد نیز در روستای قشلاق دپو می‎شود که این امر نیز باعث بروز مشکلات زیست محیطی شده است.

همچنین وجود نخاله و لجن سنگبری‎ها علاوه بر نازیبا کردن محیط زیست باعث آسیب جدی به آن نیز می‎شود که این امر نیازمند چاره‎ای جدی است.

بیش از ۷۵ درصد زباله‎ها به صورت ۱۰۰درصدی جمع‎آوری و امحا می‎شود

مصطفی مصطفی‌وند رئیس اداره حفاظت محیط زیست بروجرد دراین باره اظهار کرد: بیش از ۷۵ درصد زباله‎‎های مراکز درمانی، آزمایشگاه‎های تشخیص طبی و مراکز پزشکی به صورت ۱۰۰درصدی جمع‎آوری و امحاء می‌شود.

وی با اشاره به تفکیک زباله از مبدا، تصریح کرد: فاز اول طرح تفکیک از مبدأ زباله‎های خشک از ادارات و دستگاه‎های اجرایی، اجرا شده و  ۹۰ درصد ادارات تفکیک زباله از مبدا را انجام می‎دهند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست بروجرد خاطرنشان کرد: در فاز دوم این طرح در آموزش و پرورش و مراکز دانشگاهی، پس از آن در واحدهای صنعتی و در مرحله آخر در بین شهروندان و خانواده‎ها اجرایی می‎شود.

مصطفی‌وند با اشاره به پسماندهای سنگبری‎ها، افزود: تجمع و دپو لاشه سنگ‎ها و نفوذ لجن آن‎ها به زمین مشکلات فراوانی را به وجود آورده است.

وی ادامه داد: در زمان بارندگی ذرات لاشه سنگ‎ها شسته شده و به اکوسیستم‎های آبی، جانوری وگیاهی پائین دست آسیب وارد می‎کند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست بروجرد بیان کرد: مکانی برای جانمایی انتقال لاشه سنگ‎ها و ضایعات سنگبری‎ها امری ضروری بوده که در ین راستا یاد باید اتحادیه سنگبری‎ها وارد عمل شوند یا از بخش خصوصی استفاده کرد.

لجن سنگبری‌ها حاصل خاک سنگ و آبی است که در هنگام برش دادن سنگ‌ها ایجاد و به حوضچه‌های رسوب هدایت می‌شود. این لجن که به صورت خمیری سفید قابل مشاهده است باعث چسبندگی و مسدود شدن روزنه‌های خاک و کاهش کیفیت حاصلخیزی خاک می‌شود که وارد شدن آن به رودخانه‌ها و نهرها زندگی گیاهان و جانوران آبزی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

ضایعات و لاشه سنگ‌ها و حتی لجن سنگبری‌ها قابل بازیافت و تبدیل شدن به کفپوش‌ها، بلوک‌ها و سایر مصالح ساختمانی است.متاسفانه برش سنگبری‌ها براساس اصول نیست سنگ، آب و نیروی انسانی هدر می‌رود و باعث به‌وجود آمدن پسماند می‌شود که محیط زیست به خطر می‌افتد.

متاسفانه عده‌ای مبادرت به تخلیه نخاله‌ها و لجن سنگبری‌ها در حاشیه رودخانه‌ها و جاده‌های روستایی می‌کنند که این امرباعث آلودگی هوا و آب، از بین رفتن حاصلخیزی خاک کشاورزی و نازیبایی مناظر می‌شود.

جلوی هر سنگبری وضعیت مناسبی ندارد

شاهرودی رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت بروجرد نیز در این باره گفت: جلوی هر سنگبری وضعیت نامناسبی دارد.

وی تصریح کرد: ابتدا باید مکانی برای لجن سنگبری‎ها جانمایی شود سپس جلسه‎ای با نمایندگان آنها برگزار شود.

تلی از خاک در محل زباله‎های سنگبری انباشته شده است

امیر ثقلینی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بروجرد نیز در این باره اظهار کرد: در محلی که هم اکنون زباله‎های سنگبری‎های بروجرد دفن می‎شود ۲۰ سال است که تلی از خاک آنجا انباشته شده و امکان ورود به منطقه را با مشکل مواجه کرده است.

وی خاطرنشان کرد: در سال‎های گذشته حدود ۱۳.۵ هکتار از منطقه را جهاد کشاورزی بروجرد برای دفن زباله به تملک درآورد که متاسفانه تاکنون دفن زباله در این منطقه انجام نشده است و تنها نخاله‎های سنگبری‎ها در آنجا ریخته می شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بروجرد بیان کرد: در منطقه سراب زارم به دلیل مجاورت با جهان آباد ارزش ریالی پیدا کرده، پس از این به بعد اداره منابع طبیعی با کسانی‎که غیرقانونی اقدام به دفن زباله یا ریختن نخاله کنند برخورد قانونی خواهد کرد.

مردم از دپو زباله در سراب زارم ناراضی هستند

همچنین فاطمه گودرزی بخشدار بخش مرکزی بروجرد گفت: مردم منطقه سراب زارم به دلیل نزدیکی با محل دفن زباله‎ها با مشکلاتی مواجه هستند.

وی ادامه داد: مردم از این وضعیت ناراضی هستند چرا که شهرداری به آنها قول داده مبلغ ۲۰ میلیون تومان برای مسائل عمرانی، دپو و دفن زباله‎های روستا کمک می‎کند ولی تا به امروز این امر از سوی شهرداری بروجرد محقق نشده است.

بخشدار مرکزی بروجرد بیان کرد: در برخی روستاها مانند قشلاق به دلیل عدم جمع آوری به موقع زباله‎ها شاهد انباشته شدن زباله‎ها بوده و با یک بارندگی به داخل شهر و روستا ورود پیدا می‎کند.

تفکیک زباله از مبدا در بین مردم فرهنگ‎سازی شود

رضا آریایی فرماندار بروجرد نیز در این باره اظهار کرد: انتظار می‎رود همه دستگاه‎های اجرایی پای کار بیایند تا مشکل محل دفن زباله‎های شهری، ساختمانی، سنگبری‌ها و … در بروجرد مرتفع شود.

وی خاطرنشان کرد: جمع‎آوری و دفن بهداشتی پسماند در ظاهر کار ساده‎ای است اما این چنین نیست.

فرماندار ویژه بروجرد ادامه داد: اگر به دنبال مقصر باشیم راه به جای نخواهیم برد چون در واقع تولیدکننده همین پسماندها خود ما هستیم.

آریایی بیان کرد: دفن اصولی و بهداشتی زباله‎ها نه تنها وظیفه ذاتی و سازمانی بلکه در چارچوب وظایف انسانی به خاطر حفظ بقاء موضوعی مهم است که باید انجام شود.

وی اظهار کرد: در راستای تفکیک زباله از مبدا مشکل داریم که در راستای فرهنگ‎سازی تفکیک زباله از مبدا رسانه‎ها می‎توانند نقش بسزایی داشته باشند.

دنیا به سمت بازیافت زباله‎ها گام برمی‎دارد در حالی‎که هنوز این امر در بین ما مردم مورد قبول واقع نشده است به‎طوری‎که با ایجاد یک کارخانه کمپوست می‎توان خیلی از مشکلات دفن زباله را در شهرستان بروجرد حل کرد این در حالی است که چند سال پیش عباس شمس الدینی رئیس شورای اسلامی شهر بروجرد گفته بود: کارخانه مدرن بازیافت زباله با مشارکت بخش خصوصی در بروجرد احداث می شود.

شهرداری و شورای اسلامی شهر بروجرد برای رفع معضل امحای زباله‎ها و احداث کارخانه بازیافت زباله یک قطعه زمین در سراب زارم به بخش خصوصی اهدا کرده است و بخش خصوصی این کارخانه را با صرف هزینه ۹۰۰ میلیارد ریال احداث می‎کند.

بعد از گذشت حدود ۲ سال از سخنان رئیس شورای اسلامی شهر هنوز این مهم محقق نشده در صورتی‎که  با محقق شدن آن کلی از مشکلات مرتفع می‎شود.

گزارش از زهره گودرزی

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Close