اخبار بروجردتاریخویژه ها

نگاهی به زندگی آیت الله منیرالدین بروجردی از علمای هوادار شیخ فضل الله نوری در دوران مشروطیت

روزهای بروجرد- آیت‌الله حاج آقا منیرالدین بروجردی از علمای وارسته دوران مشروطیت است.

فقیه محقق، آیت‌الله حاج آقا منیر الدین بروجردی فرزند آقا جمال الدین بن ملا علی بروجردی است. جدش، ملا علی از مجتهدان برجسته و داماد میرزای قمی بوده است. آقا منیر الدین در ۲۱ رجب ۱۲۶۹ قمری در بروجرد به دنیا آمد.

مقدمات علوم را در همان شهر فرا گرفت، سپس برای تکمیل تحصیلات به اصفهان مهاجرت کرد و در درس فقه حاج شیخ محمد باقر نجفی حاضر شد. از محضر علامه آقا سید محمد باقر خوانساری نیز استفاده کرده، از او مجاز شد.

مدتی نیز در محضر درس میرزای شیرازی در سامرا حاضر شد. سپس به اصفهان بازگشت و با عزت و احترام و نفوذ، بین عموم مردم زیست. او در مسجد ایلچی اقامه جماعت و در منزل تدریس می‌کرد.

حاج آقا منیر الدین از استاد خود، شیخ محمد باقر نجفی و دایی خویش، شیخ حسن کاشف الغطاء، صاحب «انوارالفقاهه» و شیخ زین العابدین مازندرانی و دیگران روایت کرده است. شیخ ابوالقاسم بن محمد تقی قمی و میرزا فخر الدین شیخ الاسلام قمی، سبط صاحب «قوانین» از او روایت کرده‌اند.

شاگردان آیت‌الله منیرالدین بروجردی

در محضر این فقیه برجسته شاگردانی تربیت شدند، از جمله: علامه حاج آقا رحیم ارباب، سید احمد صفایی خوانساری صاحب کشف الأستار، حاج شیخ محمد علی یزدی، سید محمد تقی فقیه احمد آبادی، شیخ محمد باقر فقیه ایمانی، سید محمدباقر میر محمد صادقی، شیخ مجد الدین نجفی، مشهور به مجد العلماء و فرزند فاضلش شیخ اسماعیل بروجردی.

وی چندین نفر را نیز اجازه روایت داده است از جمله شیخ محمد علی معصومی گنابادی وی را از « نوابغ عصر اخیر در فقه و حدیث» نام برده اند که در شرح احوال علما و رجال، تواریخ و ذکر حکایات بدیع و استخاره تسلط کامل داشته است. خودش می گفته است: « منظومة الفیة » عربی در احوال علما به نظم آورده‌ام.

آثار آیت‌الله بروجردی

وی آثار ارزنده‌ای از خود به یادگار نهاد که پس از وفاتش پراکنده شد. از وی کتب و رسایل ذیل به چاپ رسیده است:

الفرق بین الفریضة و النافلة؛ رساله « قبض الوقف»؛ رساله «اسئلة واجوبة فقهیّة»؛ رساله« حکم الاغلاط الواقعة فی المصاحف من الکتّاب»؛ رساله فی السراف؛ الفیّه؛  تتمیم منظومه بحر العلوم در فقه؛ ترجمه حال عده ای از روات؛ منظومه در اصحاب اجماع؛ منظومه در فقه و اصول.

وی در زمان حیات، مرجع مرافعات و سؤال‌های شرعی مردم اصفهان بوده به مسائل اجتماعی توجه خاصی داشته است. در سال ۱۳۰۸ قمری که امتیاز رژی به تبعه دولت انگلیس واگذار شد، ایشان و میرزا علی محمد اژه ای (م: ۱۳۳۲ق) به اشاره آقا نجفی برای نخستین بار فتوای تحریم استعمال تنباکو را صادر کردند. پس از آن نیز حامل پیام علمای این شهر به سامراء و دریافت حکم تحریم از طرف میرزای شیرازی شد

آیت‌الله بروجردی از هواداران اندیشه مشروطه مشروعه شیخ فضل الله نوری شد

در واقعه نهضت مشروطیت اصفهان نیز از همراهان حاج آقا نورالله نجفی بود. اما در ادامه بحث مشروطیت، از هواداران اندیشه مشروطه مشروعه شیخ فضل الله نوری شد.

این عالم فقیه روز دوشنبه ۱۷ ربیع الثانی ۱۳۴۲ قمری درگذشت و در تکیه ملک ( گلستان شهدا) اصفهان به خاک سپرده شد.

سفارش خواندن زیارت عاشورا

آیة الله حاج سید مرتضی موحدابطحی می‌گوید: «در داستان تنباکو، علما و آیات مسجد شاهی، از جمله حاج آقا نورالله، آقا نجفی، آشیخ محمدتقی فعالیت زیادی نمودند. دولت اعتنایی نکرد و کوشش آنها به جایی نرسید. نامه عربی نوشتند و به حاج آقا منیر بروجردی؛ یکی از علمای مبرز اصفهان؛ دادند تا در سامرا محضر آیت‌الله العظمی میرزا محمدحسن شیرازی برسانند.

وقتی حاج آقا منیر وارد سامرا شد. حاج ملا فتحعلی سلطان آبادی، استاد آیت الله حاج میرزا حسین نوری و صاحب کتاب الکلمة الطیبه فی الانفاق برای دیدن حاج آقا منیر تشریف آوردند. برای حاج ملا فتحعلی چای آوردند و تعارف کردند.

ایشان گفت: می‌دانم برای چه سامرا آمده اید! می‌خواهید نامه‌ای را که برای میرزای شیرازی نوشته‌اند بخوانم! آن گاه از غیب شروع به خواندن نامه می‌کنند حاج آقا منیر به ایشان عرض می‌کند: چیزی به من تعلیم نمایید! حاج ملا فتحعلی می‌گوید: شما خودتان دریای ژرف و مواج هستید! حاج آقا منیر عرض می‌نماید: می‌خواهم از میان دو لب شما مطلبی را بگیرم تا دستوری برای من باشد!

حاج ملا فتحعی می‌فرماید: سه عمل را ترک نکن: نماز اول ما؛  نماز لیلة الدفن (هر وقت اطلاع پیدا کردید کسی مرده است نماز لیلة الدفن او را ترک نکنید)؛ زیارت عاشورا به طور مداوم.

مرحوم حاج آقا منیر آن چنان مداومت به زیارت عاشورا پیدا کرد که در دهه عاشورا برای هر یک از شهدای کربلا، زیارت عاشورایی می‌خواند و در مجالس و محافل، به طور دایم مشغول بود و اگر در مجلسی به سجدة زیارت می‌رسید، همان جا سجده و نماز زیارت را به جا می آورد و اگر زیارت را شروع می‌کرد، تا ختم نمی‌نمود غذا نمی‌خورد و کاری انجام نمی‌داد.

حتی در یک مجلس میهمانی سفره را پهن کردند، ایشان سر سفره نشست و غذا نخورد تا زیارتشان تمام شد. وقتی صاحب‌خانه از جریان اطلاع پیدا کرد، مجمعی تهیه کرد و مقداری غذا در منزل ایشان فرستاد.

آقای آمیرزا محمدباقر، داماد حاج آقا منیر و صاحب کتاب فوز اکبر، می‌گفتند: حاج آقا منیر در حال سکرات موت، مشغول زیارت عاشورا بود. در وسط زیارت، حالت سکرات موجب قطع زیارت می‌شد، وقتی به حال طبیعی می‌آمدند باز مشغول می شدند تا اینکه در حال زیارت، دعوت حق را اجابت کردند.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Close