اخبار بروجردویژه ها

رویداد همدان ۲۰۱۸ و فرصت‌های گردشگری در بروجرد/ اراده‌ای برای خارج شدن رکود در حوزه گردشگری بروجرد وجود دارد؟

روزهای بروجرد- با پایان  برنامه‌های نوروزی و برآوردهای عینی و آماری مشخص شد که انگیزه‌‌ی چندانی برای جهش بروجرد در حوزه گردشگری وجود ندارد.

آثار تاریخی و گردشگری بروجرد

ضعف در این حوزه متاسفانه در بسیاری از دستگاه های اجرایی نیز به عیان دیده می‌شود به نحوی که آنها نیز وقتی تحولی چشمگیر نمی‌بینند انگیزه‌ای هم برای همکاری در حوزه گردشگری نخواهند داشت و البته نتیجه آن هم آمار تاسف بار گردشگری در بروجرد است.

برای روشن شدن وضعیت نامناسب بروجرد در حوزه گردشگری می‌توان به برخی روستاهای کشور نگاهی انداخت تا موضوع آشکارتر شود.

روستای ابیانه کاشان و یا روستای ماسوله در گیلان به تنهایی ده‌ها برابر شهرستان بروجرد تور گردشگری جذب می‌کنند و صدها شغل متنوع با موضوع گردشگری ایجاد کرده‌اند.

ترافیک سنگین نوروز سال جاری و عدم شور و حال آنچنانی در آثار گردشگری بروجرد و مقایسه آن به طور مثال با قلعه فلک الافلاک در خرم‌آباد که روزانه ۱۵ هزار گردشگر را جذب خود کرده و یا حمام فین کاشان که روزانه ۳۱هزار گردشگر را پذیرا بوده است نشان می دهد که بروجرد برای ریل‌گذاری در صنعت گردشگری بسیار دیر شروع کرده و حتی امروز هم برخی با نگاهی سنتی نسبت به این موضوع مقاومت نشان می دهند که باعث جاماندن هر چه بیشتر بروجرد از قافله گردشگری ایران و محروم شدن از ظرفیت‌های بالای اقتصادی آن خواهد شد.

نگاه سنتی به موضوع گردشگری، عدم انگیزه در جذب توریست و عدم باور عملی به تولید ثروت در بحث گردشگری در سالهای گذشته موجب شده است که بروجرد از مقصد گردشگری خوزستانی‌ها نیز که به طور سنتی به بروجرد سفر می‌کنند هم خارج شود و به نوعی رکود در زمینه گردشگری شهر را فرا بگیرد.

تغییر نگاه شهروندان به آثار تاریخی و بالا رفتن سطح توقع آنها در مورد آثار تاریخی و گردشگری شهرشان فرصت ارزشمندی برای توسعه این صنعت پویا را بوجود آورده است.

بی توجهی به شیوه های نوین بازاریابی در سطح ملی و استانی از جمله عدم برند سازی بناهای تاریخی شهرستان و تولیدات “گردشگر محور” از عوامل تاثیر گذار در رکود و کرختی گردشگری است که موجب شده شهرستان بروجرد را با این همه ظرفیت های پنهان این چنین در حاشیه قرار دهد.

حال که در آستانه برگزاری مراسم بزرگ رویداد همدان ۲۰۱۸ قرار داریم می‌توانیم از این فرصت هم برای توسعه گردشگری در بروجرد به عنوان دروازه جنوبی استان همدان بهره برد اما آیا با متروکه شدن و بسته بودن مسجد جامع به روی گردشگر و یا تبدیل امامزاده جعفر به پارکینگ خودروهای بعضا از رده خارج و بسته بودن خانه‌ها و حمام‌های تاریخی می‌توان امیدی به جذب گردشگر و استفاده از چنین فرصت‌هایی داشت؟

به هر روی انتظار می‌رود برای این مساله چاره‌ای اندیشیده شود چرا که آنچه به عنوان سرمایه در بروجرد باقی مانده همین ظرفیت های گردشگری است که می تواند به صورت زنجیره‌ای اقتصاد بروجرد را از این وضعیت رکود خارج کند .

امید است تا مدیریت ارشد شهرستان بروجرد برای این مهم اقداماتی شایسته و سنجیده انجام دهد.

 

تگ ها

مقالات مشابه

8 thoughts on “رویداد همدان ۲۰۱۸ و فرصت‌های گردشگری در بروجرد/ اراده‌ای برای خارج شدن رکود در حوزه گردشگری بروجرد وجود دارد؟”

    1. سلام به نظر من میراث فرهنگی به تنهایی نمی تونه پاسخ گوی تمامی مسائل گردشگری باشه چون بحث گردشگری ی بحث کلیه و تمامی ارگان های دولتی و حکومتی باید برای زیر ساخت ها تلاش کنند متاسفانه بروجرد با این همه آثارتاریخی و جاذبه های گردشگری و صنایع دستی شهریست که اعتبارات سالانه ای که براش میادد خیلی کمتر از خیلی جاهاهاست اینطور که من از برخی کارکنان اداره میراث فرهنگی شنیدم برخی بناهای تاریخی که در معرض خطر هستند سالهاست براشون هیچ اعتباری نیومده کاشان،یزد،اصفهان و… هزینه ریالی زیادی براشون میاد که متاسفانه در این شهر نیست

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close