اخبار لرستانویژه ها

مراسم عزا و عروسی عامل اصلی شیوع کرونا در لرستان؛ استان در وضعیت هشدار است

روزهای بروجرد- رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه مراسمات عزا و عروسی عامل اصلی شیوع کرونا در لرستان است گفت: لرستان در وضعیت هشدار قرار دارد‌.

وی عدم شرکت در مراسمات عزا و عروسی را مهمترین توصیه بهداشتی در راستای قطع زنجیره انتقال کرونا دانست و افزود: شرکت نکردن در مراسم عزا نقش صاحبان عزا بسیار مهم است که اعلام کنند به دلیل بیماری کرونا  هیچ گونه مراسمی برگزار نمی‌شود، جهت برگزاری مراسمات عروسی با توجه به اینکه فعالیت تالارهای عروسی ممنوع است ولی متاسفانه مردم مراسمات  عروسی را در منزل و فضاهای کوچکتر برگزار می‌کنند که با توجه عدم  امکان رعایت فاصله در منزل امکان ابتلا به کرونا بیشتر است. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان عنوان کرد: مردم بهتر است برای حفظ سلامتی خانواده و میهمانان مراسمات عروسی را به روش‌های سنتی و اسلامی ساده زندگی خود را شروع کنند چون متاسفانه با برگزاری مراسم در منزل متاسفانه پدر و مادر عروس و داماد به دلیل بیشترین فعالیت و پذیرایی و درگیر بودن با  میهمانان به کرونا مبتلا می‌شوند. 

وی بیان کرد: متاسفانه بیشترین عامل انتقال ویروس کرونا در استان لرستان  برگزاری مراسمات عزاست و در استان لرستان این بیماری تاکنون از طرف مردم  به خوبی کنترل شده ولی با عرض شرمندگی باید بگویم در کنترل مراسمات عزا و عروسی  موفق نبوده‌ایم و تنها دلیلش این است مردم و صاحبان عزا همکاری لازم را ندارند.

نیکبخت گفت: با توجه به اینکه اکثر فوتی‌ها به علت کرونا در استان لرستان  افراد مسن و یا دارای بیماری زمینه‌ای بوده‌اند و جوانان به دلیل سیستم ایمنی قوی حتی اگر مبتلا شوند مرگ ندارند بر همین اساس از مردم  و جوانان تقاضا داریم از ارتباط با افراد مسن و افرادی که داری بیماری‌های مادرزادی و زمینه‌ای  هستند خودداری کنند.

وی با بیان اینکه رعایت بهداشت فردی به کنترل ویروس کرونا بسیار کمک می‌کند  تصریح کرد: از مردم تقاضا داریم با توجه به اینکه صابون و آب در دسترس همه افراد است هر نیم ساعت یکبار دستانشان را با آب و صابون بشویند، وقتی به اماکن عمومی و پرخطر می‌روند سعی کنند قبل از ورود به منزل لباس‌های خود را با الکل ضد عفونی کنند و همچنین در منزل تا حد امکان در نشستن فاصله را رعایت کرد. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان خاطرنشان کرد: محدودیت‌هایی همچون ممنوع‌بودن فعالیت رستوران‌ها، هتل‌ها و همچنین  پروتکل‌های بهداشتی برای بسیاری از شغل‌ها تعریف شده ولی همه این پروتکل‌ها بستگی به رعایت مردم دارد و گرنه پروتکل‌های بهداشتی برای همه شغل‌ها تعریف شده است. 

وی در رابطه با برگزاری امتحانات دانشگاه‌ها اظهار داشت: از کلیه دانشگاه‌ها تقاضا کرده‌ایم جهت حفظ سلامت دانشجویان  امتحانات را به صورت مجازی برگزار کنند و برای برگزاری امتحانات عملی که امکان برگزاری از طریق مجازی نیست حتما فاصله اجتماعی رعایت شود، برگزاری امتحانات به صورت مجازی مانع تجمع دانشجویان و عدم نیاز به خوابگاه‌ها نیست. 

نیکبخت افزود: چنانچه مردم همکاری لازم را داشته باشند امیدواریم ویروس کرونا در تابستان و قبل از شروع فصل پاییز شیوع آنفولانزا ریشه کن خواهد شد و کلیه فعالیت‌ها به حالت عادی برگردد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان عنوان کرد: خوشبختانه در استان لرستان تاکنون مشکلی از جهت  کمبود تخت بستری بیماران کرونایی نداشته‌ایم و در حال حاضر ۱۰۰ تخت خالی و آماده بستری بیماران کرونایی داریم ولی اگر مردم رعایت نکنند ممکن است حتی با کمبود تخت بستری هم مواجهه شویم. 

وی با اشاره به بستری بیماران کرونایی در سایر بیمارستان‌ها بیان کرد: سایر بیمارستان‌های استان در بخش‌های کاملا جدا و قرنطینه بیماران کرونایی پذیرش می‌شوند و این امکان نداشت تنها بیمارستان عشایر را درگیر این بیماری کنیم چون  امکانات ارائه خدمات پزشکی همچون جراحی‌ها تنها در بیمارستان عشایر وجود دارد و تعطیلی این خدمات سبب مشکلاتی برای مردم می‌شود. 

نیکبخت گفت: در استان لرستان  براساس آمار تاکنون مردان بیشتر از زنان به کرونا مبتلا شده  همچنین فوتی‌های ناشی از کرونا نیز در مردان بیشتر بوده است.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close