اخبار جهان

بیانیه سه کشور اروپایی: متن پیشنهادی«قابل مذاکره» نیست / ایران درخواست‌های غیرواقع‌بینانه و خارج از چارچوب برجام مطرح نکند

روزهای بروجرد- کشورهای بریتانیا، فرانسه و آلمان، روز جمعه و همزمان با دومین روز مذاکرات وین در بیانیه‌ای شدیدالحن خطاب به ایران نوشتند که متن پیشنهادی برای توافق «قابل مذاکره» نیست.

به گزارش «انتخاب»؛ در بیانیه این سه کشور که به «ای ۳» (E3) معروف شده‌اند، آمده است: «گفت‌وگوهای امروز در وین، جایی برای دور تازه‌ای از چانه‌زنی نیست. این (گفت‌و‌گوها)، مباحث فنی هستند.»

این سه کشور در این بیانیه از ایران خواسته‌اند که «درخواست‌های غیرواقع‌بینانه و خارج از چارچوب برجام» مطرح نکند.

در بیانیه آمده است: «ایران باید همین حالا و تا زمانی که هنوز ممکن است تصمیم بگیرد که توافق را نهایی کند.»

مذاکرات وین بعد از پنج ماه تاخیر، روز پنج‌شنبه در وین از سرگرفته شده است.

پنج ماه پیش نیز نمایندگان سه کشور اروپایی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده بودند که مذاکرات به نقطه پایان رسیده و بعد از این، رسیدن به توافق به اراده سیاسی تهران بستگی دارد.

بعد از اینکه نمایندگان این سه کشور در ماه مارس وین را ترک کردند، بن‌بست چندماه مذاکراتی که در آستانه توافق به نظر می‌رسید، آغاز شد.

ساعاتی پیش از انتشار بیانیه سه کشور اروپایی، کمیسیون اروپایی گفت که تهران و واشنگتن باید «آخرین گام را بردارند» تا توافق سال ۲۰۱۵ یا برجام احیا شود.

پیتر استانو، سخنگوی کمیسیون اروپایی که با عنوان غیررسمی «سخنگوی اتحادیه اروپا» معرفی می‌شود، گفت: «زمان برداشتن آخرین گام فرا رسیدن است.»

استانو در یک کنفرانس خبری در بروکسل افزود: «پایتخت‌های کشورهای برجام باید تصمیماتی دقیق و شفاف بگیرند.»

او گفت که روند «احیای برجام» در وین ادامه دارد و ابراز امیدواری کرد که این روند به نتیجه برسد.

در حال حاضر هنوز جزییات پیشرفت مذاکرات و نتایج احتمالی آن روشن نیست.

در روز پنج‌شنبه نماینده ایران در مذاکرات با طرف روسیه و همچنین نماینده اتحادیه اروپا به شکل جداگانه دیدار کرد.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ایرانی و یک مقام اروپایی که نامشان فاش نشده گزارش داده که ایران از یکی از مهمترین خواسته‌هایش که مانعی جدی بر سر توافق بود، عقب‌نشینی کرده است.

این خبرگزاری به نقل از مقام ایرانی نوشته است: «ما پیشنهادات خودمان را داریم که در مذاکرات وین مطرح کردیم؛ از آن جمله برداشتن تحریم‌ها و تضمین‌ها.»

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close