اخبار جهان

«ايران برای احیای برجام و خارج نشدن آمریکا از توافق خواهان تعیین غرامت است»

روزهای بروجرد– «سی‌ان‌ان»، شبکه تلویزیونی و خبری آمریکا به نقل از یک «مقام دیپلمات در منطقه» خبر داد که ايران در جديدترين واکنش خود به متن نهايی توافق احيای برجام، خواستار تضمين‌ برای دریافت غرامت از آمریکا در صورت خروج رئیس‌جمهوری بعدی این کشور از اين توافق است.

اتحادیه اروپا هفته گذشته متن نهایی احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام را به آمریکا و ایران ارائه داد. 

ايران دوشنبه شب با رعایت ضرب‌الاجل تعیین شده از سوی اتحادیه اروپا به این متن پاسخ کتبی داد. اگرچه پاسخ ایران تا کنون منتشر نشده است، ولی محمد مرندی، مشاور ارشد تیم مذاکره کننده ايران در توئيتی نوشت که: «به توافق نزدیکتر هستیم، ولی تا مشکلات باقیمانده حل و فصل نشوند، کار تمام نیست».

منبع ديپلمات که به گفته «سی‌ان‌ان» از جریان مذاکرات مطلع است به این شبکه گفته است: «ایران از احتمال خروج دوباره آمریکا از توافق و تکرار تصمیم ماه مه ۲۰۱۸ دونالد ترامپ و وضع تحریم‌های جدید نگران است. اگرچه به نظر می‌رسد در نزدیک‌تر شدن دیدگاه‌ها به‌‌ویژه در مورد تحریم‌های غیرمستقیم شرکت‌های ایرانی فعال در خارج از کشور پیشرفت‌هایی حاصل شده است، ولی مهم‌ترین مانع احیای برجام، تضمین‌های درخواستی ایران برای دریافت غرامت در صورت خروج دولت‌های آینده آمریکا از این توافق و عدم ارائه راه حل موثر برای این مسئله است.»

محمد مرندی، مشاور ارشد تیم مذاکره کننده ایران در وین نیز به «سی‌ان‌ان» گفته است که ایران به دنبال تضمین‌هایی است که آمریکا در صورت خروج مجدد از برجام مجبور به پرداخت تاوان شود. وی روز دوشنبه در توئیتی نوشت که اختلافات در دو موضوع هنوز برطرف نشده است اما توضیح دیگری بیشتری در این زمینه نداد.

اتحادیه اروپا و قطر در حال حاضر به عنوان میانجی در گفت‌وگوهای بین ایران و آمریکا عمل می‌کنند و معاون وزیر امور خارجه قطر روز شنبه برای ملاقات با علی باقری کنی، مذاکره‌کننده اصلی ایران، به تهران سفر کرده بود.

نبیله مصرالی، سخنگوی اتحادیه اروپا تایید کرد که پاسخ ایران دوشنبه شب دریافت شده و این اتحادیه اکنون در حال رایزنی با آمریکا و سایر طرفین برجام است.

آمریکا روز دوشنبه با اشاره به درخواست قبلی ایران مبنی بر حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی، از تهران خواست که درخواست‌های فراتر از محدوده برجام خود را کنار بگذارد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز دوشنبه در نشستی اظهار داشت: «اگر ایران می‌خواهد این تحریم‌ها لغو شود، باید رفتار خود را تغییر دهد و در وهله اول فعالیت‌های منجر به این تحریم‌ها را متوقف کند».

ایران، در واکنش به خروج آمریکا از برجام، به طور فزاینده‌ای تعهدات خود در قالب برجام را نقض کرده و برنامه هسته‌ای خود را گسترش داده است.

ایران می‌گوید هرگونه توافقی باید در نهایت از حقوق این کشور محافظت و لغو تحریم‌ها را تضمین نماید. با لغو این تحریم‌ها ایران می‌تواند ده‌ها میلیارد دلار درآمد از طریق فروش نفت و گاز بدست آورد و به اقتصاد متزلزل خود سر و سامانی ببخشد. 

حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه ایران، روز دوشنبه گفت که اگر آمریکا به پیشنهاد ایران واکنش واقع‌بینانه و منعطفی نشان دهد، دو طرف در آستانه توافق نهایی خواهند بود.

او همچنین با تاکید بر آمادگی ایران برای شرکت در جلسه‌ای در سطح وزرای خارجه و امضای توافق نهایی در صورت پذیرفته شدن پیشنهاد ایران توسط آمریکا افزود که روزهای آینده بسیار مهم هستند.

هفته گذشته، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به سی‌ان‌ان گفته بود که واشنگتن آماده است تا بر اساس پیشنهادات اتحادیه اروپا توافق احیای برجام به سرعت صورت پذیرد.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close