اخبار بروجرد

مطالعات طرح مرمت خانه تاریخی حاتمی بروجرد پایان یافت

روزهای بروجرد- رییس اداره میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بروجرد گفت: مطالعات طرح مرمت خانه تاریخی حاتمی این شهرستان پایان یافت و بزودی عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

حجت االه یارمحمدی در گفت و گو با ایرنا افزود: به‌منظور حفاظت اضطراری از این بنای ارزشمند، تهیه طرح مطالعاتی آن در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: با توجه به تخریب قسمت‌هایی از خانه حاتمی بر اثر شرایط طبیعی و ضرورت احیای آن، ابتدا مستندنگاری و سپس یافتن الگوی معماری بنا برای اجرای مرمت‌های اصولی مد نظر قرار گرفت.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بروجرد بیان کرد: با مطالعه دقیق، مستندنگاری و پیدا کردن الگوی مناسب برای مرمت بناهای تاریخی، قطعاً خطاهای اجرایی کمتر شده و الگوی اصلی این بناها که بر اثر گذشت زمان تخریب و از بین رفته‌اند، به درستی اجرا خواهد شد.

وی اظهار داشت: برای اجرای طرح مطالعاتی و مرمت این بنای تاریخی اعتباری بیش از ۵۰۰ میلیون ریال تخصیص داده شده است.

وی مجموع آثار تاریخی شناسایی شده در بروجرد را ۴۰۰ اثر اعلام کرد و ادامه داد: تاکنون ۲۰۰ اثر تاریخی این شهرستان ثبت ملی شده است.

رییس اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی بروجرد گفت: مرمت و نگهداری از بناهای تاریخی برعهده سازمان میراث فرهنگی است و با اولویت بناهای دارای موقعیت اضطراری، بهسازی و بازسازی می‌شود.

یارمحمدی تاکید کرد: سال گذشته ۲۴ بنای تاریخی شامل مجموعه خانه طباطبایی‌ها، خانه الافتخار الاسلام، حمام اشترینان، خانه تاریخی حاتمی و حمام تاریخی روستای گیجالی مرمت و بازسازی شده است.

رییس اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی بروجرد گفت: حدود ۲۸۰ هکتار از وسعت شهر بروجرد بنای تاریخی است و کار مرمت بناهای تاریخی کاری مستمر بوده و براساس اولویت بناهای در معرض خطر عملیات نجات بخشی و استحکام بخشی آن انجام می‌شود.

وی اظهارداشت: تاکنون ۲ میراث معنوی و یک میراث طبیعی در بروجرد ثبت شده است.

خانه حاتمی در محله طباطبایی‌های شهر بروجرد با مساحت بیش از یک هزار و ۳۰۰ متر مربع در ۲ طبقه احداث شده و قدمت آن به دوره صفویه برمی‌گردد.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close