لرستان

کشکان در حال خشک شدن است/ برنج در بستر رودخانه کشت شده است

روزهای بروجرد– نماینده پلدختر در مجلس شورای اسلامی گفت: رودخانه کشکان در حال خشکیدن است و می‌طلبد که به صورت جدی مسئولان ذی‌ربط استانداری، آب منطقه‌ای و دستگاه قضایی به این مسئله ورود کنند.

حمیدرضا کاظمی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در مورد رودخانه کشکان و نبود برنامه اساسی برای کنترل و مدیریت در این حوزه که برای چندین سال پیاپی در حال خشک شدن است با استاندار و مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان صحبت کردم.

او با اشاره به این‌که رودخانه کشکان چند سال پیاپی خشک می‌شود که علت آن نیز کشت بی‌رویه برنج در بالادست است، تصریح کرد: در زمین‌های بالا دست دستگاه مکانیکی گذاشته و جلوی آب را مسدود و به داخل زمین‌ها منحرف کردند در حالی که سرچشمه رودخانه است و زمانی‌که مسدود شوند آبی به پایین دست نمی‌آید.

این نماینده مجلس ادامه داد: این در حالی است که ۸۰ هزار نفر مردم معمولان و پلدختر که در پایین دست زندگی می‌کنند از رودخانه کشکان حقی دارند.

کاظمی افزود: در شرایط کنونی کشت پاییزه مشکلی ندارد اما برای کشت بهاره حتماً باید آب منطقه‌ای و دولت و حتی دادستان و دستگاه قضایی ورود کنند.

نماینده پلدختر در مجلس ادامه داد: زمانی که یک موضوعی به یک نفر ضرر و زیان وارد کرده دادستان در شهر احساس مسئولیت می‌کند، جایی که ضرر و زیان به ۸۰ هزار نفر بوده و برای زندگی ۸۰ هزار نفر مشکل به وجود می‌آید نیز این دادستان است که باید ورود کند.

او بیان کرد: کسی که ۵۰ سال پیش باغ انجیر خود را در حاشیه رودخانه کشکان احداث کرده حقش بیشتر از کسی است که می‌خواهد در یک مقطع کوتاه محصول آبدوستی مانند برنج بکارد و باغ ۵۰ ساله خشک شود.

کاظمی تصریح کرد: توقع داریم دستگاه‌های ذی‌ربط مانند استانداری و آب منطقه‌ای با حمایت دستگاه قضایی فکری به حال بالادست کنند که جلوی خشک شدن رودخانه کشکانی که در حال بی‌رمق شدن است و قطعاً تا دو هفته آینده خشک می‌شود، را حداقل به خاطر محیط زیست این منطقه بگیرند.

نماینده پلدختر گفت: همه می‌دانیم زیست چقدر از آبزیان در کنار این رودخانه‌ شکل می‌گیرد ولی در حال حاضر بی‌رمق شده و در حال خشکیدن است و  هیچ برنامه‌ مشخصی برای جلوگیری از این اتفاق فعلا نیست.

او اضافه کرد: فردا که مردم کشت‌هایشان را کاشتند و آب در حال خشک شدن است با حکم قضایی می‌آیند که موتور پمپ‌ها را خاموش کنید، خوب همین الان اقدام کنید چرا بگذارید به کشاورز ضرر و زیان وارد شود کشت بهاره کاشته و هزینه زیادی بکند و بعد از آن با مشکل مواجه  شود.

کاظمی تأکید کرد: اخطار جدی می‌دهم که رودخانه کشکان در حال خشکیدن است و می‌طلبد که به صورت جدی مسئولان ذی‌ربط استانداری، آب منطقه‌ای و دستگاه قضایی به این مسئله ورود کنند.

نماینده پلدختر در مجلس افزود: دیگر دستگاه‌ها مانند محیط زیست باید ورود کرده و پیگیری کند و نگذارند این شرایط بحرانی برای رودخانه کشکان به وجود بیاید.

او با اشاره به این‌که علاوه‌ بر بغل جاده اصلی حتی در بستر رودخانه کشکان نیز اقدام به کاشت برنج کرده‌اند، بیان کرد: سؤال این است چرا اجازه داده شده در بستر رودخانه و یک متری جاده اصلی برنج کاری شود.

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close