اخبار بروجردویژه ها

۱۴ سالگی سد «آبسرده» بروجرد/ سنگِ کمبود اعتبار جلوی پای پروژه!

روزهای بروجرد– از کلنگ‌زنی سد «آبسرده» بروجرد حدود ۱۴ سال است که می‌گذرد و حالا متولیان اعلام می‌کنند که این پروژه با کمبود اعتبار مواجه شده است.

«آبسرده» یکی از سدهای شهرستان بروجرد است که عملیات اجرایی آن در بهار سال ۸۷ آغاز شد و متأسفانه پس از حدود ۱۴ سال همچنان رنگ افتتاح و بهره برداری به خود ندیده است.

۱۴ سالگی یک سد!

سد «آبسرده» در زمان کلنگ زنی با این مبنا که از نوع خاکی تک قوسی با هسته رسی است و ارتفاع سد از پی ۸۴ متر، طول تاج ۴۵۷ و عرض تاج ۱۰ متر است عملیات اجرایی‌اش آغاز شد، هدف از اجرای این سد کنترل جریان‌های سطحی در محدوده طرح، ذخیره آب برای توسعه آبیاری اراضی پایین‌دست به وسعت هشت هزار و ۴۰۰ هکتار، تولید انرژی برق‌آبی به میزان شش مگاوات، تنظیم آب کشاورزی به میزان ۷۴.۵۷ میلیون مترمکعب در سال بود.

۱۴ سالگی سد «آبسرده» بروجرد/ سنگِ کمبود اعتبار جلوی پای پروژه!

ابتدا سد «آبسرده» صرفاً پروژه‌ای برای تأمین نیازهای کشاورزی بود اما در ادامه علاوه بر کشاورزی، برای آب شرب مصرفی شهرستان بروجرد مدنظر قرار گرفت.

حالا با گذشت ۱۴ سال از زمان کلنگ زنی این سد، متولیان در شرکت آب منطقه‌ای لرستان اعلام کرده‌اند که این پروژه با مشکل کمبود اعتبار و تخصیص مواجه است.

سنگ کمبود اعتبار جلوی پای پروژه

داریوش حسن نژاد مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان در جریان بازدید رئیس حوضه آبریز کارون بزرگ از سد «آبسرده اظهار داشت: از عمده مشکلات سد مخزنی «آبسرده» کمبود اعتبار و تخصیص است.

وی بیان داشت: این پروژه در سال ۱۳۸۷ در شهرستان بروجرد بر روی رودخانه «آبسرده» احداث شده است.

۱۴ سالگی سد «آبسرده» بروجرد/ سنگِ کمبود اعتبار جلوی پای پروژه!

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان افزود: کمبود اعتبار، تخصیص، بدهی به پیمانکار و همچنین عدم همکاری مالکین در واگذاری محل بچینگ و محل ساختمان کنترل نیروگاه و مشکلات اجتماعی از عمده مشکلات این پروژه است.

ضرورت تکمیل «آبسرده» به عنوان منبع پایدار تأمین آب بروجرد

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که پیش از فاطمه مقصودی نماینده بروجرد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت سد «آبسرده» بروجرد اظهار داشت: خوشبختانه این پروژه که یکی از مطالبات مردم شهرستان بروجرد است، با پیگیری‌های صورت گرفته در آینده نزدیک فعال می‌شود.

وی با اشاره اینکه هم اکنون بخش مهمی از آب آشامیدنی بروجرد از طریق ۲۲ چاه آب تأمین می‌شود گفت: کمبود منابع آب زیر زمینی به حدی است که چاه‌ها کم کم از کار می‌افتند که این مسئله می‌تواند برای تأمین آب شرب بروجرد به یک زنگ خطر تبدیل شود.

۱۴ سالگی سد «آبسرده» بروجرد/ سنگِ کمبود اعتبار جلوی پای پروژه!

نماینده بروجرد با بیان اینکه سد «آبسرده» یک منبع عظیم برای تأمین آب آشامیدنی و کشاورزی بروجرد است گفت: دشت‌های کشاورزی بروجرد امروز تشنه هستند و با توجه به اینکه برنج کاری در بین کشاورزان بروجردی به یک الگو تبدیل شده است این سد می‌تواند یک منبع پایدار برای کشاورزان باشد.

پیشرفت ۴۱ درصدی پروژه با گذشت ۱۴ سال!

مقصودی با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته برای اجرای این پروژه عنوان کرد: خوشبختانه ماده ۵۶ این پروژه مهم از سازمان برنامه و بودجه مجوز گرفته است.

وی تصریح کرد: اعتباری که در لایحه بودجه برای این پروژه دیده‌اند ۳۶۲ میلیارد تومان است امیدوار هستم تا دو سال آینده در صورت تخصیص به موقع و تسریع در فعال شدن پروژه این سد مهم به بهره برداری برسد.

نماینده بروجرد در مجلس تاکید کرد: متأسفانه حدود دو دهه از ساخت سد «آبسرده» می‌گذرد اما این سد تنها ۴۱ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و اگر اقدامی در این خصوص صورت نگیرد بروجرد به زودی با مشکلات فراوان کم آبی مواجه خواهد شد.

 

منبع: مهر

تگ ها

مقالات مشابه

1 thought on “۱۴ سالگی سد «آبسرده» بروجرد/ سنگِ کمبود اعتبار جلوی پای پروژه!”

  1. جان هر کس را دوست دارید از این کارهای که فقط برای تبلیغ به نفع خودتان است دست بردارید حالا تا با هزارتا مشکل این معضل سد سازی را در مرکز فراموش کرده اند شما یادت افتاده .مگه ما چه جرمی کردیم افتادید به جان اب وخاک اجدادی ما جان عزیزانتان موضوع دست اول چند گانه ادم معروف کن به وفور در دست رس میباشد ول کنید بخدا شما ابروی فعالان اول انقلاب را با این فعالیتهای عجیب غریب زدید به الک .اون بیچاره ها مال زمان غیر مالی وعدم پرستش پول بودند واز دل وجان مخلص .نکنید در گور ارمیده اند چقدر ویبره میدهید این دوستاتن مارا .بی دروغ انگار من وانها مربوط به دوره پارینه سنگی ودایناسورها هستیم شما دوستان نو مربوط به قبل از پیدایش زمین.نکنید ..مرد حسابی بی تعارف اب رودخانه بزهل را چه کردید ان همه اب خروشان تقدیم چه کسی شد اول ان را نشان بدهید بعد افاضات کنید.چنان بلایی را به سزش اوردید که انگار اصلا نبوده وشما از قبل از پیدایش زمین هم اینجا بوده اید البته به لطف یک دوره نمایندگی همراه نماینده اصل بروجردی در مجلس یک رودخانه به سمت محل سکونت فامیل ان نماینده زحمتکش ورزمنده بطور جالبی قلیان کرده واراضی داری شیب پنجاه تا هشتاد درصدی انجا را به بهشت تبدیل میکند .هر انکس که زحمت کشید .برنده شد .بله نتیجه فعالیت ان نماینده زحمتکش برای محل تولد وروستای زادگاهش را ببینید واز خودتان خجالت بکشید .دمش گرم مال بی صاحب را برد.چند صد سالگی سد فلان وبهمان.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close