اخبار جهان

کودتا در تونس؛ پایان بهار عربی یا انقلابی دوباره؟

روزهای بروجرد تونس بار دیگر تصاویر سال ۲۰۱۱ را در رسانه ها ثبت کرد.رئیس جمهور این کشور در عملیاتی ضربتی نخست وزیر و رئیس پارلمان را برکنار کرد.

به گزارش خبرآنلاین، شب گذشته تونس شاهد تحولاتی از جنس بهار عربی بود. مردم این کشور که یک بار به وضعیت موجود اعتراض کرده و نام آن را انقلاب نان گذاشتند اینبار نیز به دلیل کم توجهی دولت به پاندمی دست به اعتراضات گسترده زدند که نتیجه آن برکناری نخست وزیر این کشور از سوی قیس سعید رئیس جمهور تونس بود.

در همین حال مجتهد افشاگر سعودی تحلیل دیگری از ماجرا دارد و مدعی شده که این یک کودتا از سوی رئیس جمهور تونس است نه مردم. این فعال سعودی معتقد است که اتفاقات و تحولات مهمترین کشور آفریقایی از امارات و عربستان با همراهی فرانسه و مصر رقم خورده است. اظهارات این فعال توئیتری با برکناری رئیس پارلمان تونس یعنی راشد الغنوشی که وابسته به شاخه اخوان و حزب عدالت و توسعه است بیشتر رنگ واقعیت می گیرد. آخرین تحولات این کشور را در ادامه می خوانیم:

در تونس چه اتفاقی افتاد؟

شب گذشته قیس سعید رئیس جمهوری تونس در اقدامی غیرمنتظره رئیس پارلمان این کشور و همچنین نخست وزیر را از قدرت برکنار کرد و خود کنترل امور را به دست گرفته است.برخی منابع خبری می‌گویند که سعید با کمک ارتش تونس دست به این اقدامات شبه‌کودتا زده است.به دنبال استقرار ارتش در پایتخت تونس، نیروهای ارتش این کشور مانع از ورود «راشد الغنوشی» رییس پارلمان و رهبر جنبش النهضه به پارلمان شدند.

 

کودتا در تونس؛پایان بهار عربی یا انقلابی دوباره؟/واکنش لیبی:چقدر امشب شبیه آن شب بود!

بعد از نشست اضطراری رئیس جمهوری با برخی از مقامات بلندپایه این کشور، ریاست جمهوری تونس در بیانیه‌ای اعلام کرد که قیس سعید تصمیم گرفته اداره امور کابینه را خود برعهده بگیرد و ضمن تعلیق فعالیت پارلمان مصونیت سیاسی نمایندگان را نیز لغو کرده است.

وی در بیانیه خود این تصمیمات را مطابق با اصل ۸۰ قانون اساسی تونس خوانده است.

به نوشته الجزیره، قیس سعید به معترضان نیز هشدار داده است که اگر بخواهند با سلاح به مقابله با دولت بپردازند با گلوله به آنها پاسخ داده خواهد شد. هرکسی که به فکر استفاده از سلاح بیافتد نیروهای امنیتی نیز با گلوله با آنها مقابله خواهند کرد.

براساس شبکه الجزیره، «راشد الغنوشی» رئیس پارلمان تونس فورا این اقدامات قیس سعید را برای سرنگونی انقلاب تونس و همچنین انقلابی علیه قانون اساسی و آزادی این کشور خوانده است.

به گزارش فارس راشد الغنوشی که رئیس بزرگترین حزب سیاسی تونس نیز است همچنین اقدامات قیس سعید را بی پایه و اساس خوانده و گفته است که پارلمان توسط مردم انتخاب شده است و همچنان به کار خود ادامه خواهد داد و معتبر است.

در حال حاضر اعتراضاتی نیز در تونس در اعتراض به برکناری «هشام المشیشی» نخست وزیر این کشور در جریان است و ویدئوهای منتشر شده نشان می‌دهد که عده ای از معترضان در میادین اصلی تونس جمع شده‌اند. با این حال خبرگزاری رویترز گزارش داده است که در کنار مخالفان دولت، حامیان قیس سعید نیز در خیابانها حضور دارند و تصمیمات رئیس جمهور را بهترین تصمیمات سیاسی از زمان انقلاب این کشور می‌دانند.

نایب رئیس جنبش النهضه تونس در واکنش به تصمیمات رئیس جمهوری این کشور گفته، کاری که قیس سعید کرد یک کودتای تمام عیار علیه نهادهای دولتی است.

وی تاکید کرده است که اوضاع بسیار ناپایدار و مبهم است و ما تلاش میکنیم تونس را آزاد و دموکراتیک نگه داریم.«علی العرائیده» با اشاره به سرنوشت هشام المشیشی نیز گفته، هیچ کس از محل بازداشت وی خبر ندارد و ما اعتقاد داریم که وی در کاخ ریاست جمهوری نگهداری می‌شود.

طی روزهای گذشته مردم شهرهای مختلف تونس در اعتراض به سوء مدیریت دولت در مبارزه با کرونا و همچنین شرایط سخت معیشتی دست به اعتراضات خیابانی زده بودند.

رئیس جمهور تونس به معترضان هشدار داده بود که جوانان این کشور به خاطر فقر خود، در این کشور هرج‌ومرج ایجاد نکنند.

خبرگزاری رویترز این تحولات را بزرگترین بحران سیاسی تونس از زمان انقلاب سال ۲۰۱۱ که به برکناری بن علی منجر شد، خوانده است.رویترز گزارش داد ؛ رئیس پارلمان تونس از مردم خواست به خیابان‌ها بیایند تا امور را درست کنند.

 

واکنش های داخلی

تعلیق هشام المشیشی در واکنش به تظاهرات گسترده در اعتراض به عملکرد دولت تونس در برابر همه گیری کووید-۱۹ صورت گرفته است. نخست وزیر برکنار شده تونس هفته گذشته وزیر بهداشت را برکنار کرده بود اما این تصمیم در کاهش نارضایتی‌های گسترده موثر نبود.

«منصف المرزوقی» رییس جمهور پیشین تونس و رهبر حزب «کنگره برای جمهوری»، اقدام رئیس جمهوری این کشور در را به مثابه شکست کل سیستم عنوان کرد.الجزیره همچنین به نقل از رئیس ائتلاف کرامت در تونس نوشت که قانون اساسی به رئیس جمهوری اجازه تعطیلی پارلمان و سلب مصونیت آن را نمی‌دهد.

المرزوقی گفته رئیس جمهوری تونس به پشتوانه نیروهایی که او را محافظت و پشتیبانی می‌کنند این تصمیمات را گرفته است.منصف المرزوقی گفته یک تلاش منطقه ای وجود دارد تا ضمن پایان داد به بهار عربی تمامی دستاوردهای انقلاب در کشورهای عربی را از بین ببرد.او تاکید کرد: آنچه در حال حاضر شاهدیم پایان بهار عربی است.

 

کودتا در تونس؛پایان بهار عربی یا انقلابی دوباره؟/واکنش لیبی:چقدر امشب شبیه آن شب بود!*هشام المشیشی نخست وزیر تونس ( نفر سمت چپ ) که از سوی قیس سعید رییس جمهوی این کشور ( نفر سمت راست ) برکنار شد

 

به گزارش ایرنا، المرزوقی از مردم کشورش خواست تا به تصمیم‌های گرفته شده واکنش نشان دهند و به گفته او مانع از بروز انقلاب شوند.

الجزیره به نقل از مشاور سیاسی جنبش النهضه گزارش داد: تصمیمات رییس جمهوری انقلاب علیه ارکان کشور است  و نتیجه دستورات قیس سعید، نادیده گرفته شدن قانون اساسی و شکست تجربه دمکراسی در تونس است.

شبکه الجزیره همچنین به نقل از ریاض الشعبی یکی از رهبران جنبش النهضه گزارش داد که اقدام قیس سعید رییس جمهوری تونس در تعطیلی پارلمان و کشاندن نیروهای نظامی به خیابان نقض صریح قانون اساسی است.

علی العریض معاون جنبش هم در سخنانی گفت که تصمیم‌هایی که از سوی رئیس جمهوری اعلام شده است کودتا علیه نهادهای دولتی، قانون اساسی و انقلاب مردم تونس محسوب می شود.

او اوضاع را در سایه تصمیم های قیس سعید بسیار پیچیده توصیف و تاکید کرد که تمامی تلاش خود را برای باقی ماندن تونس به عنوان کشوری دموکراتیک و آزاد به کار خواهد گرفت.

در عین سامیه عبو نفر دوم جریان دموکراتیک تونس در سخنانی با تایید تصمیم‌های رییس جمهوری این کشور گفت که این دستورات بر اساس قانون اساسی و تاریخی است.از سوی دیگر منابع خبری از تصمیم جنبش النهضه برای برگزاری نشست فوق العاده حزب به منظور بررسی تحولات اخیر این کشور خبر دادند.

هزاران تظاهرکننده در تونس خشمگین یکشنبه در خیابان‌ها با پلیس درگیر شده و با سر دادن شعارهایی علیه حزب حاکم خواهان انحلال پارلمان بودند.بعضی از تظاهرکنندگان به دفاتر حزب حاکم، جنبش النهضه حمله و اقدام به تخریب اموال کرده بودند.

قیس سعید با اعلام برکناری دولت، از تلاش برای بازگرداندن آرامش به کشور با کمک یک نخست وزیر جدید خبر داد. او در یک سخنرانی تلویزیونی گفت: این تصمیم ها را اتخاذ کرده ایم تا آرامش اجتماعی به تونس برگردد و کشور نجات داده شود.

سعید هشدار داده است که با استفاده از ارتش با خشونت‌ها مقابله خواهد کرد. به هر کسی که به فکر کاربرد اسلحه است و هر کسی که شلیک کند، هشدار می دهم که نیروهای مسلح در پاسخ شلیک خواهند کرد.

 

کودتا در تونس؛پایان بهار عربی یا انقلابی دوباره؟/واکنش لیبی:چقدر امشب شبیه آن شب بود!

واکنش کشور همسایه

لیبی که بعد از تونس دومین کشوری بود که به صف بهار عربی پیوست به این تحولات واکنش نشان داد«خالد المشری» رئیس شورای عالی ریاستی در لیبی نخستین مقام یک کشور آفریقایی است که به تحولات شب گذشته در تونس و اقدام ناگهانی رئیس‌جمهور آن در تعلیق فعالیت پارلمان و برکناری نخست‌وزیر این کشور، واکنش نشان داد.وی با «کودتا» خواندن این اقدام «قیس سعید» رئیس‌جمهور تونس اعلام کرد که هرگونه کودتا علیه نهادهای منتخب کشور را رد می‌کند.

المشری طی پستی در صفحه کاربری رسمی خود در فیسبوک نوشت: «۱۴ فوریه ۲۰۱۴، کودتای [ژنرال خلیفه] حفتر بود و ۲۵ ژوئیه ۲۰۲۱، کودتای قیس [سعید]، چقدر امشب شبیه آن شب بود. ما کلیه کودتاها علیه نهاد منتخب و بستن راه‌های دموکراسی را رد می‌کنیم».

واکنش لیبی نیز حکایت از این دارد که دست های خارجی در کودتای شب گذشته تونس دخیل است که با گذشت زمان بالاخره مشخص خواهد شد که تونس هم قرار است مانند لیبی به یک زمین سوخته تبدیل شود؟

 

 

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close