لرستان

کاهش حجم ۳۰ درصدی تالاب‌های لرستان

روزهای بروجرد– معاون فنی حفاظت محیط زیست لرستان گفت: کاهش منابع آبی و بروز خشکسالی‌های پی در پی در استان موجب خشک شدن و کاهش حجم ۳۰ درصدی تالاب‌ها شده است.

 ” نبی الله قائد رحمت ” در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: از مجموع تالاب های ۱۱ گانه شهرستان پلدختر هشت تالاب دایمی هستند که اکنون تالاب های پیکه، گوری بلمک و زردآبه خشک شده اند و این در حالی است که تالاب گوری بلمک امسال برای نخستین بار در طی سالیان گذشته خشک شده است.

وی با بیان اینکه بیشتر تالاب های استان بین ۲۵ تا ۳۰ درصد با کاهش حجم مواجه شد، اظهار داشت: تالاب تنوردر دورد امسال پیش از موعد همیشگی خشک شده است و تالاب بیشه دالان بروجرد نیز براساس مشاهدات و بازدید های اخیر کارشناسان این اداره کل ۳۰ درصد کاهش حجم داشته است.

قائدرحمت ادامه داد: تالاب مصنوعی خروسان ازنا نیز از ۱۲.۷ هکتار به ۱۰.۷ هکتار کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه اکنون رودخانه چغلوندی خشک و رودخانه های هرو و قلعه سنگی نیز در حال خشک شدن هستند، عنوان کرد: وضعیت موجود منابع آبی استان در شرایط مناسبی قرار ندارد و دستگاه های آب منطقه ای و جهاد کشاورزی استان همکاری لازم را در این راستا محیط زیست استان انجام ندادند چراکه رعایت الگوی کشت و جلدگیری از کشت های آب دوست در حاشیه رودخانه ها و تالاب ها ممنوع است و از طرفی موتور تلمبه های غیر مجاز نیز در سطح استان جمع آوری نشده است.

وی با تاکید بر اینکه منابع آبی استان بعنوان منابع استراتژیک در معرض نابودی قرار گرفته است، گفت: در صورت تداوم این روند طی چند سال اینده چشمه های استان نیز خشک خواهند شد و تخت فشار قرار دادن آبخوان استان حاصلی جز از بین رفتن منابع آبی استان نخواهد داشت.

وی ادامه داد: تالاب تنوردر دورود نیز در معرض خشکیدگی است.

کمبود نزولات جوی و زهکشی‌های انجام شده در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ سبب شده که آب این تالاب‌ها خارج شود و سبب خشکیدگی آن شوند.

تالاب گوری بلمک پلدختر و تنودر دورود به دلیل رهکشی‌ها برای تغییر کاربری و استفاده کشاورزی و پرورش آبزیان خشک شدند.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close