اخبار ایران

سرقت ۱۲ ساعته بانک ملی؛ “سه برادر سردسته سارقان بودند”

روزهای بروجرد- اعضای اصلی باند سارقان بانک ملی سه برادر سابقه‌دار و یکی از اقوام آنها معرفی شده‌اند. دو سردسته گروه و همسر یکی از آنها توانستند دو ساعت قبل از برملا شدن ماجرا به ترکیه بروند. پلیس می‌گوید بخشی از اموال فروخته شده‌اند.

یک شبکه فامیلی و خودی، ماه‌ها کار روی نقشه سرقت، شناسایی کامل محیط در قالب مشتری، بسترسازی برای فروش اموال مسروقه در خارج کشور، ورود به محل با موتور و خودروهای پلاک مخدوش و صورت‌های پوشیده. باندی به سرکردگی سه برادر و یکی از بستگان نزدیک‌شان و دزدی عجیبی که “سرقت هالیوودی” نام گرفت و محفلی بودن آن هم‌چنان مورد تردید است.

جریان سرقت صبح دوشنبه ۱۶ خرداد (۶ ژوئن) علنی شد و به تجمع مال‌باختگان خشمگین و تیراندازی و ناآرامی انجامید. پلیس چهار روز بعد اعلام کرد که ۱۳ متهم پرونده دستگیر شده‌اند و بخش عمده‌ای از اموال و طلاهای مسروقه به دست آمده است.

حسین رحیمی، فرمانده پلیس تهران می‌گوید بیش از ۲۰ کارآگاه زبده آگاهی چند روز پیاپی کار کردند و بخش اعظم اموال مکشوفه از جمله طلا، زیورآلات، هزاران سکه و مبالغ هنگفتی ارز و اسکناس خارجی با هماهنگی دستگاه قضایی و بانک مرکزی تحویل مال‌باختگان خواهد شد. 

روزنامه ایران، ارگان رسمی دولت می‌نویسد آنها قصد داشتند اموال مسروقه را پس از جاسازی در چمدان‌هایشان از کشور خارج کنند: «سارقان صندوق امانات بانک ملی شعبه دانشگاه تهران در حالی دستگیر شدند که سرقت از بانک سپه استان مازندران و سرقت ناکام از بانک تجارت شعبه بهار تهران را نیز در کارنامه خود دارند.»

این روزنامه عنوان کرده که شش نفر از متهمان سابقه‌ دارند و دو برادر طراح اصلی سرقت همراه همسر یکی از متهمان و دو فرزند او، یک ساعت و نیم قبل از آن که جریان دزدی برملا شود، ایران را ترک کرده و به ترکیه رفته بودند. یکی از سارقان گفته است: «من و دو برادر و یکی از بستگان نقشه را کشیدیم. دو برادرم به همراه همسر و فرزندان‌شان به خارج از کشور رفتند. قرار شد من و یکی دیگر از همدست‌های اصلی، طلاها را آب کنیم و بعد از طریق زمینی به خارج ببریم.»

طبق تحقیقات پلیس، سرقت حدود ساعت ۲ بامداد ۱۳ خرداد رخ داده و سارقان از در پارکینگ بانک بالا آمده و بعد از آن خود را به محوطه داخلی بانک رسانده و نقشه سرقت را اجرا کرده‌اند. پلیس می‌گوید سارقان ۱۲ ساعت داخل بانک بودند و با فرصت کافی درهای ایمنی را برش داده‌ و دوربین‌های مداربسته و هارد دستگاه را نیز با خود برده بودند. 

بنا بر گزارش روزنامه ایران، کارآگاهان در رهگیری متهمانی که سابقه سرقت بانکی داشتند، به سرنخ‌هایی از سردسته‌های باند رسیدند؛ کسانی که سرقتی مشابه و ۶۰۰میلیونی از بانک سپه شعبه قائمشهر مازندران و شبیخونی ناکام به بانک تجارت شعبه خیابان بهار تهران را در چنته داشتند: «…در ادامه دریافتند که دو نفر از سردسته‌های باند که دو برادر هستند به همراه همسر یکی از متهمان و دو فرزندش، تنها یک ساعت و نیم قبل از اینکه رئیس بانک خبر سرقت را به پلیس گزارش دهد، از ایران خارج شده و به ترکیه رفته‌اند. به دستور بازپرس علیرضا بهشتی، از شعبه دوم دادسرای امور جنایی تهران، هماهنگی‌های قضایی با پلیس ترکیه صورت گرفته و سه متهم متواری به همراه مقادیری از اموال سرقتی در استانبول دستگیر شدند.»

روزنامه ایران به نقل از یکی از متهمان می‌نویسد: «وقتی سرقت را انجام دادیم، یکی از سردسته‌های باند که بیشتر وسایل نزد او بود، تمام وسایلی را که از داخل صندوق امانات سرقت کرده بودیم روی تخت چیده بود و از آن‌ها عکس‌های زیادی گرفته بود. بعد هم وسایل را تقسیم کردیم که مقداری از آن را فروختیم، مقداری را هم از کشور خارج کردیم، اما قسمت زیادی از اموال مانده بود. خانم جوانی هم که در ترکیه بازداشت شده، همسر یکی از اعضای اصلی باند است که نقش فروش اموال مسروقه را به عهده داشت.»

گزارش مفصل روزنامه ایران از چند و چون این سرقت در حالی منتشر می‌شود که حسین رحیمی، رئیس پلیس پایتخت هشدار داده که بانک‌های ناایمن پلمپ خواهند شد و مسئولانی که تدابیر ایمنی را رعایت نکنند، تحت پیگرد قضایی قرار خواهند گرفت.

رحیمی افزوده که پلیس به بانک ملی شعبه دانشگاه یک ماه قبل از ماجرا در باره موارد ضعف ایمنی تذکر داده بود.

رئیس بانک و معاون او برکنار شده‌اند و دو نفر از عوامل بانک هم به دلیل قصور در وظایف بازداشت هستند. 

فرمانده پلیس تهران در حالی مال‌باختگان را برای پس گرفتن اموال‌شان امیدوار کرده که می‌گوید بخشی از اقلام مسروقه فروخته شده‌اند. 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close