اخبار جهان

جوزپ بورل: هر چه بیشتر منتظر بمانیم مذاکرات برجام دشوارتر می‌شود

روزهای بروجرد– مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توییتی با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی خود با وزیر خارجه ایران در مورد گام‌های بعدی مذاکرات احیای برجام نوشت، انتظار بیشتر باعث دشوارتر شدن رسیدن به نتیجه در مذاکرات می‌شود.

جوزپ بورل در توییتی بر لزوم ادامه مذاکرات احیای توافق اتمی با ایران (برجام) و به فرجام رسیدن هر چه سریع‌تر مذاکرات تأکید کرد.

او که عصر جمعه ۳۰ اردیبهشت (۲۰ مه) با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران تلفنی گفت‌وگو کرده بود در روز شنبه با اشاره به این مکالمه در این توییت نوشت: «هر چه بیشتر منتظر بمانیم، رسیدن به نتیجه در مذاکرات دشوارتر می‌شود.»

او همچنین نوشت که با امیرعبداللهیان در رابطه با “مسائل فوری دوجانبه و گام‌های بعدی برای ازسرگیری اجرای برجام” صحبت کرده است.

مذاکرات احیای برجام حدود دو ماه پیش از لشکرکشی روسیه به اوکراین متوقف و با شروع جنگ اوکراین در ۲۴ فوریه عملا به حاشیه رانده شد. با این حال مقامات اروپایی و منطقه به تلاش خود برای پیش‌برد مذاکرات ادامه دادند. 

تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر در سفر  به آلمان اظهار کرده که به حصول توافق میان ایران و ایالات متحده بر سر احیای برجام امیدوار است و حاضر است در این رابطه کمک کند. 

امیر قطر روز جمعه ۳۰ اردیبهشت در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، در برلین گفت که برای یافتن یک راه‌حل در این رابطه آماده میانجی‌گری است.

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان نیز از ایران و طرف‌های مذاکرات برجام خواست که اجازه ندهند فرصت‌های موجود از دست برود. 

مذاکرات احیای برجام از فروردین ماه سال ۱۴۰۰ خورشیدی در وین آغاز و ۲۰ اسفند متوقف شد.

مهم‌ترین موضوع مورد اختلاف میان دو کشور درخواست و پافشاری ایران برای خارج کردن سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی ایالات متحده است.

دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، برای خارج کردن سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی شرط‌هایی تعیین کرده که جمهوری اسلامی ظاهرا تا کنون حاضر به پذیرش آنها نشده است.

خبرگزاری دولتی ایرنا با این حال به نقل از حسین امیرعبداللهیان نوشته که او در تماس تلفنی با بورل گفته است: «تهران برای رسیدن به توافق نهایی در وین حسن نیت و اراده لازم را دارد».

جوزپ بورل و وزیر خارجه ایران در مکالمه تلفنی خود درباره شروع دوباره مذاکرات وین تاریخ مشخصی را عنوان نکرده‌اند.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close