اخبار جهان

آمریکا: احتمال رسیدن به توافق هسته‌ای با ایران بسیار ضعیف است

روزهای بروجرد- رابرت مالی، نماینده ویژه ایالات متحده آمریکا در امور ایران و عضو تیم مذاکره کننده این کشور در گفت‌وگوهای هسته‌ای، روز چهارشنبه اعلام کرد که چشم انداز رسیدن به یک توافق با ایران «در بهترین حالت نیز بسیار ضعیف است».

به گزارش یورونیوز، او در مقابل اعضای کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفت که آمریکا همچنان به رد درخواست‌های غیرمنطقی ایران ادامه خواهد داد و هشدار داد که واشنگتن آماده «واکنش» در صورت نرسیدن به توافق با تهران است.

 مالی که بیش از یک سال است مذاکرات غیرمستقیم آمریکا با ایران را در شهر وین رهبری می‌کند، افزود که در صورت رسیدن به توافق نیز، ایالات متحده همچنان آماده است تحریم‌های وضع شده علیه ایران را لغو کند.

بیش از یک سال از آغاز مذاکرات غیرمستقیم ایران با ایالات متحده و با میانجیگری بریتانیا، آلمان و فرانسه می گذرد و به گفته طرفین بسیاری از اختلافات حل شده است.

با این وجود ایران خواستار حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌ها و گروههایی است که از سوی ایالات متحده «تروریستی» محسوب می شوند و همین موضوع منجر به توقف مذاکرات شده است.

قرار بود در صورت عقد توافقی جدید، محدودیت‌هایی برای فعالیت‌های هسته‌ای ایران وضع شود و در مقابل ایالات متحده تحریم‌های «مرتبط با انرژی هسته‌ای ایران» را لغو کند.

رابرت مالی در بخشی از سخنانش در مقابل قانونگذاران سنا گفت که اگر مذاکرات شکست بخورد، ما کاملاً آماده‌ روبرو شدن با این واقعیت و تداوم و تشدید تحریم‌هایمان هستیم و این بار اروپا نیز قاطعانه در کنار ماست.

او افزود که ایالات متحده همچنین آماده است تا «با همکاری اسرائیل و شرکایمان در منطقه، به هر گونه تشدید تنش از سوی ایران قاطعانه پاسخ دهد».

سخنان روز چهارشنبه رابرت مالی در حالی بیان می‌شود که ماه گذشته وزارت امور خارجه ایران در واکنش به ابهامات درباره سرانجام گفت‌وگوهای وین اعلام کرده بود که ایالات متحده برای دستیابی به توافق هسته‌ای «جدی نیست».

قرار گرفتن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ و در چهارچوب کمپین «فشار حداکثری» بر ایران انجام شد؛ آنهم در سال ۲۰۱۹ میلادی یعنی یک سال پس از خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای.

اگرچه دولت بایدن تا کنون بطور روشن تصمیم خود را دربارۀ موضوع خروج سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی اعلام نکرده اما یک روز پیش از این نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در مجموعه توییت‌هایی اعلام کرد که رئیس‌جمهور بایدن در یک تماس تلفنی به او اطمینان داده که سپاه پاسداران را همچنان در این فهرست نگه می‌دارد.

بنت همچنین در توییتی از بایدن به خاطر این تصمیم تشکر کرد و او را دوست واقعی اسرائیل خواند.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close