اخبار ایران

احتمال کشف لایه جدید نفتی در ایران

روزهای بروجرد– مدیرعامل شرکت انرژی گستر پاسارگاد با اشاره به احتمال کشف لایه جدید نفتی در میدان سپهر و جفیر گفت: توسعه میدان آزادگان حدود ۵ میلیارد سرمایه‌گذاری نیاز دارد تا ۲۵۰ هزار بشکه به ظرفیت تولید از این میدان اضافه شود.

به گزارش ایرنا، «علیرضا صادق‌آبادی» در نشستی خبری در حاشیه بیست و ششمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با اشاره به اینکه نیروگاه قشم اکنون به مدار آمده و آماده افتتاح رسمی است، افزود: با بهره‌برداری از این نیروگاه ۳۲۰ مگاوات با شبکه برق کشور سنکرون شده و به ظرفیت تولید برق کشور اضافه می‌شود.

وی تاکید کرد: ظرفیت پالایشگاه قشم هم از ۳۵ هزار بشکه به ۱۰۰ هزار بشکه افزایش پیدا می‌کند و طرح‌ها نیز هم مربوط به افزایش تولید و هم بهبود کیفیت خواهد بود.

صادق‌آبادی به بهره‌برداری از نیروگاه ارومیه تا پایان سال اشاره کرد و ادامه داد: تاکنون ۲ فاز ۱۶۰ مگاواتی این نیروگاه به سرویس آمده است.

مدیرعامل شرکت انرژی گستر پاسارگاد تاکید کرد: تا پایان سال ۴۸۰ مگاوات دیگر به مدار می‌آید و درمجموع ۹۰۰ مگاوات به ظرفیت برق کشور اضافه خواهد شد.

وی تصریح کرد: میدان سپهر و جفیر نیمه دوم سال به تولید می‌رسد و بر اساس بررسی‌ها، احتمال کشف یک‌لایه جدید در این میدان وجود دارد، اما هنوز نمی‌توانیم درباره ظرفیت نفت آن صحبت کنیم.

صادق‌آبادی با اشاره به اینکه تولید اولیه از سپهر و جفیر ۲۱ هزار بشکه خواهد بود، گفت: در فاز یک تولید ۳۵ هزار بشکه و در فاز ۲، ۱۱۰ هزار بشکه تولید نفت انجام خواهد شد.

مدیرعامل شرکت انرژی گستر پاسارگاد با اشاره به اینکه ۶ ماه بعد از برداشت زودهنگام فاز یک به تولید می‌رسد، افزود: ۱۳۵ حلقه چاه درمجموع در این میدان حفاری خواهد شد و تولید از فاز ۲ نیز ۴ سال بعد به نتیجه می‌رسد.

وی ادامه داد: برای توسعه میادین نفتی آزادگان و دارخوین آمادگی خود را به وزارت نفت اعلام کرده‌ایم.

صادق آبادی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه‌ای ۱۲ میلیارد دلاری میان ۴ بانک پاسارگاد، ملت، تجارت و اقتصاد نوین برای اجرای طرح‌های نفتی، ادامه داد: توسعه میدان آزادگان حدود ۵ میلیارد سرمایه‌گذاری نیاز دارد تا ۲۵۰ هزار بشکه به ظرفیت تولید از این میدان اضافه شود.

مدیرعامل شرکت انرژی گستر پاسارگاد به امضای MOU برای میدان نفتی دارخوین اشاره کرد و تصریح کرد: توسعه این میدان به ۲.۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد و ۱۱۰ هزار بشکه به تولید آن اضافه می‌شود.

وی تاکید کرد: در همین پکیج ۱۲ میلیارد دلاری ۴ بانک، ساخت یک پالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای نفت سنگین با اعتبار ۷ میلیارد دلار دیده شده است و اگر منابع تامین شود این پالایشگاه ظرف ۵ سال ساخته خواهد شد.

به گفته صادق آبادی، این پالایشگاه واحد‌های پایین‌دستی بسیار سنگینی دارد.

مدیرعامل شرکت انرژی گستر پاسارگاد ادامه داد: سال ۸۴ دو طرح پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس و هرمز برای سرمایه‌گذاری آماده شد و سرمایه‌گذاران خارجی آماده سرمایه‌گذاری بودند.

وی با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاران خارجی از پروژه ستاره خلیج‌فارس خارج شدند، افزود: پالایشگاه هرمز نیز آغاز نشد، اما الگوی فرآیندی خوبی دارد و می‌تواند از خام فروشی نفت سنگین ایران با قیمت‌های پایین جلوگیری کند.

صادق آبادی تصریح کرد: نفت سنگین میادین سروش و نوروز نیز تا زمانی که پالایشگاه قشم در مدار نیامده بود به سختی صادر می‌شد.

مدیرعامل شرکت انرژی گستر پاسارگاد ادامه داد: در زمان افت قیمت نفت با شیوع کرونا تنها پالایشگر بزرگ دنیا بودیم که سطح تولید خود را حفظ کردیم.

وی با اشاره به اینکه پالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای در بندرعباس و یا قشم احداث خواهد شد، گفت: در طرح‌های پتروشیمی نیز متانول چابهار، سروش متانول و … در دست احداث است.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close