اخبار ایران

کشور ۳۰۰ هزار معلم کم دارد

روزهای بروجرد– نماینده همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی گفت: در آموزش و پرورش کشور از کمبود ۳۰۰ هزار معلم رنج می‌بریم و از ۸ سال دولت گذشته عملکرد ضعیفی در این زمینه به جا مانده است و عدم توجه کافی به این معضل در آموزش و پرورش موجب خصوصی‌سازی بیش از حد تحصیل شد و وضعیت آموزشی در کشور ما زمین‌گیر شده است و کلاس‌های درسی شلوغ است و بازار کلاس‌های خصوصی و نابرابری در تحصیل داغ شده است.

به گزارش ایسنا، حمیدرضا حاجی بابایی جهت تشریح نظام رتبه بندی معلمان با حضور در جمع کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان همدان ضمن اشاره به این‌که خوشحالم که در جمع کارکنان این اداره حضور دارم با بیان این‌که انشاءالله ایام رمضان و شب‌های مبارک قدر عامل ترقی و رشد الهی ما در درگاه حق باشد، اظهار کرد: جامعه انقلابی ما از یک نکته رنج می‌برد، سرمایه اجتماعی ما آسیب دیده است و می‌بایست این آسیب سرمایه اجتماعی را جبران کنیم؛ ملت ایران انقلابی‌اند اما یک جاهایی از مسئولان گلایه دارند، از انقلاب دلخور نیستند بلکه از ما مسئولان دلگیر هستند.

وی در ادامه افزود: سرمایه اجتماعی می‌بایست آسیب‌هایش کاهش یابد زیرا این مردم هستند که می‌توانند یک نظام را “سرپا” نگهدارند و اگر بخواهیم آسیب‌های اجتماعی را جبران کنیم می‌بایست منشأ آن را پیدا کنیم و آسیب شناسی کنیم؛ اشکالات و ایرادات باید برطرف شود، مردم با روزه، شب قدر، عاشورا، تاسوعا و قرآن مشکل ندارند بلکه با عملکرد اشتباه برخی از مسئولان نظام مشکل دارند.

نماینده همدان در مجلس با تاکید بر این‌که برخی از مسئولان فکر می‌کنند زمانی که مسئول می‌شوند هر طور دلشان می‌خواهد می‌توانند ماشین و لباس و خانه داشته باشند و هر طور دلشان می‌خواهد بچه‌هایشان را اداره کنند، مطرح کرد: مردم این را نمی‌خواهند و آن‌ها دوست دارند زندگی مسئولان شبیه به مردم باشد؛ مردم دوست ندارند فرزندان مسئولان، خارج‌نشین باشند و دنبال این نیستند که عده‌ای سمت بگیرند و به سعادت برسند؛ مردم باید حس کنند مسئولان همانند مردم زندگی می‌کنند و این موضوع در وهله عمل و واقعیت قرار بگیرد زیرا فلسفه جمهوری اسلامی گرفتن دست مستضعفان و نیازمندان است.

وی با بیان این‌که دولت انقلابی و مردمی اراده کرده است که آسیب‌های اجتماعی که به سرمایه‌های ما وارد شده را برگرداند، گفت: بودجه آموزش و پرورش کشور ۱۳۰ هزار میلیارد بوده است که ۳۰ هزار میلیارد به آن اضافه کرده‌ایم و این یک تحول بزرگ است، یعنی ۱۳.۱٪ بودجه دولت صرف آموزش و پرورش می‌شود.

حاجی بابایی ادامه داد: از این مقدار ۳۸ هزار میلیارد تومان اعتبار برای نظام رتبه بندی معلمان تدوین شده است که انشاءالله رضایت عمومی آن‌ها حاصل شود؛ ایرادات و اشکالات این طرح به مرور زمان برطرف می شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: هر چه مصیبت و آسیب اجتماعی داریم از عدم توجه کافی به آموزش و پرورش است؛ مقام معظم رهبری بیان کردند دو مبحث در رابطه با بودجه را در آموزش و پرورش به صورت سختگیرانه محاسبه نکنید و هر مقدار لازم بود برای آن قرار دهید؛ یکی هزینه‌های لازم برای دانش آموزان و دیگری افزایش تعداد معلمان.

وی تصریح کرد: آموزش و پرورش استان و هم‌چنین کشور باید در مسیر رشد و ترقی قرار بگیرد و به آقای محمود نقوی، مدیرکل آموزش و پرورش استان و بقیه معاونین می‌گویم که بدانند از آموزش و پرورش استان انتظار بالایی دارم و از اعداد و ارقام روز آگاهم و می‌خواهیم روند این اداره تغییر کند و آموزش و پرورش نوینی در استان شکل بگیرد و باید برای به سرانجام رساندن این موضوع اراده کنید.

حاجی بابایی با بیان این‌که شأن معلمان کشور می‌بایست حفظ شود و باید از آن‌ها به صورت مداوم تکریم صورت گیرد، اظهار کرد: در استان نباید به این تعداد معلم بسنده شود و باید تعداد معلمان و سهمیه‌های ما با پیگیری مسئولان این اداره افزایش یابد. 

وی اضافه کرد: برای سال آینده بودجه ۶۰۰ میلیارد تومانی فقط برای تغذیه و شیر دانش‌آموزان قرار داده شده است و این کار در حفظ سلامتی دانش‌آموزان اقدامی موثر است.

نماینده همدان در مجلس خاطرنشان کرد: در ۸ سال دولت گذشته عدم توجه به آموزش و پرورش و معضل خصوصی‌سازی بیش از حد تحصیل باعث شد وضعیت آموزشی ما زمین‌گیر شود، تعداد معلمان را در دولت سابق کم کردند و این امر باعث شد کلاس‌های خصوصی افزایش پیدا کند و نابرابری‌ها در تحصیل و آموزش کشور زیاد شود.

وی افزود: در آموزش و پرورش تعداد ۳۰۰ هزار معلم کمبود داریم و این امر موجب می‌شود کلاس ۲۵ نفره به ناچارا ۳۵ نفره باشد؛ آموزش و پرورش استان به اندازه پتانسیل و شایستگی مردم همدان نیست و حتی وزارت‌خانه هم آن‌چنان که باید تاکنون ظاهر نشده و همگی باید کمک کنیم تا یکی از مهم‌ترین ادارات ما در مسیر رشد و ترقی قرار بگیرد.

حاجی بابایی با تاکید بر این‌که در انتخاب مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان نقشی نداشتم و در این کار دخالت نکردم، مطرح کرد: برای تجهیز هنرستان و مدارس کشور بودجه‌ای مناسب قرار داده شده و بودجه مدرسه‌سازی در کشور را ۸ هزار میلیارد تومان افزایش دادیم و امیدوارم استان ما از این ظرفیت‌ها بهره کافی را ببرد و با یک برنامه‌ریزی مشخص و تدوین شده، شایستگی لازم برای قرار گرفتن در میان ۱۰ استان برتر کشور را داشته باشد.

وی در پایان با اشاره به این‌که تعداد درخواست کنندگان سربازی به علت افزایش حقوق آن‌ها دوبرابر شده است، گفت: سربازان متاهل ۴ و نیم میلیون تومان دریافت می‌کنند و مجردان خطوط مرزی ۳ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان و در دیگر شهرها ۳ میلیون تومان به آن‌ها پرداخت می‌شود که این اقدام بزرگ نیازمند فراهم شدن بودجه ۱۰ هزار میلیارد تومانی بود که حاصل و منجر به شادابی ۴۰۰ هزار سرباز کشور شد و با این امر به صورت مستقیم به خانواده‌ها و فرزندانشان که استرس هزینه‌های سربازی را داشتند، کمک شد.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close