اخبار جهان

گروسی: ایران به اندازه کافی با ما شفاف نیست، هر لحظه ممکن است پنجره توافق بسته شود

روزهای بروجرد- مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید هرچند همچنان به حصول توافق میان ایران و قدرت‌های جهانی برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ امیدوار است اما روند مذاکرات با مشکل رو به رو است و هر لحظه امکان دارد این گفتگوها با شکست رو به رو شود. 

رافائل گروسی در سخنرانی خود در پارلمان اروپا همچنین ابراز امیدواری کرد که طرفین بتوانند بر سر احیای برجام در یک بازه زمانی معقول به توافق دست یابند. او در عین حال البته هشدار داد که پنجره کنونی برای رسیدن به توافق، ممکن است هر لحظه بسته شود و دیگر فرصتی برای احیای برجام وجود نداشته باشد. 

به گزارش یورونیوز، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در ماه‌های اخیر چندین بار هم به ایران سفر کرده و با مقام‌های دولت ایران در خصوص ابعاد همکاری‌های میان تهران و آژانس گفتگو کرده همچنین بار دیگر اعلام کرد که به نظر او ایران «به اندازه کافی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای خود شفاف نیست و پرسش‌هایی در خصوص برخی از ابعاد برنامه هسته‌ای آن وجود دارد که ایران پاسخ مناسبی به آنها ارائه نکرده است.»

گروسی در همین رابطه افزود: «در چند ماه گذشته ما آثار اورانیوم غنی‌شده را در مکان‌هایی از ایران شناسایی کردیم که هرگز از سوی تهران به عنوان مکان‌هایی که در آنجا فعالیت غنی‌سازی انجام می‌گیرد معرفی نشده بودند.» 

گفتگوها میان ایران و قدرت‌های جهانی بیش از یک ماه است که به حالت تعلیق در آمده و هیئت‌های مذاکره کننده دیگر به وین بازنگشته‌اند. ایران و آمریکا، هر یک دیگری را مسئول اتخاذ تصمیمات سیاسی لازم برای حصول توافق معرفی می‌کنند و همین مسئله باعث شده سایه اختلافات طرفین بر روند گفتگوها سنگینی کند. 

اختلافات فنی میان ایران و آژانس هم از جمله مواردی بود که چندین دور از گفتگوهای میان ایران و قدرت‌های جهانی را به خود مشغول کرده بود اما در نهایت در سفر رافائل گروسی به تهران، طرفین به پیش‌نویس توافقی دست یافتند که حل و فصل بسیاری از اختلافات را به آینده موکول می‌کرد.

 

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close