اخبار جهان

گرمای شدید بهاری در پاکستان و هند؛ ما در جهنم زندگی می‌کنیم!

روزهای بروجرد– “نظیر احمد” در چند هفته گذشته در یکی از گرم‌ترین مکان‌های روی زمین زندگی می‌کند. در حالی که موج گرمای شدید سراسر هند و پاکستان را فراگرفته است خانه او در تربت در منطقه بلوچستان پاکستان هفته‌ها از دمای هوای بالا رنج می‌برد و دمای هوا به طور مکرر به ۵۰ درجه سانتیگراد رسیده است که برای این زمان از سال بی سابقه است. مردم محلی مجبور به ماندن در خانه شده اند و به جز در ساعات خنک‌تر شب قادر به کار نیستند و با کمبود شدید آب و برق مواجه شده اند.

به گزارش گاردین؛ احمد می‌ترسد که اوضاع بدتر شود. در اینجا در سال ۲۰۲۱ میلادی بالاترین دمای جهان یعنی رقم خیره کننده ۵۴ درجه سانتیگراد برای ماه مه ثبت شد. او می‌گوید امسال احساس گرمای بیشتری دارد و هفته گذشته در تربت هوا بسیار گرم بود و شباهتی به دمای هوا در ماه آوریل نداشت.

از آنجایی که موج گرما کمبود شدید انرژی را در سراسر هند و پاکستان تشدید کرده تربت، شهری با حدود ۲۰۰ هزار ساکن اکنون به سختی برق دریافت می‌کند و روزانه تا ۹ ساعت قطعی برق در آن جا جریان دارد و این بدان معناست که تهویه مطبوع و یخچال در آن ناحیه قادر به کار کردن نیستند. احمد می‌گوید:”ما در جهنم زندگی می‌کنیم”.

این داستان مشابهی در سراسر شبه قاره بوده است جایی که واقعیت‌های تغییرات آب و هوایی توسط بیش از ۱.۵ میلیارد نفر احساس می‌شود، زیرا دمای سوزان تابستان دو ماه زودتر فرارسیده است. شمال غرب و مرکز هند گرم‌ترین آوریل را در ۱۲۲ سال گذشته تجربه کردند در حالی که در جیکب آباد شهری در استان سند پاکستان دمای هوا در روز شنبه به ۴۹ درجه سانتی گراد رسید که یکی از بالاترین دما‌های ثبت شده در ماه آوریل در جهان محسوب می‌شود.

موج گرما در حال حاضر تاثیر مخربی بر محصولات کشاورزی از جمله گندم و انواع میوه‌ها و سبزیجات داشته است. در هند، عملکرد محصولات زراعی به خصوص گندم با کاهشی تا ۵۰ درصد در برخی از مناطقی که بیش‌ترین آسیب را از درجه حرارت شدید دیده اند مواجه شده و ترس از کمبود جهانی پس از حمله روسیه به اوکراین که تاثیر مخربی بر عرضه داشته تشدید شده است.

در منطقه ماستونگ بلوچستان که به دلیل باغ‌های سیب و هلوی آن شهرت دارد محصولات از بین رفته اند. “حاجی غلام سرور شاهوانی” کشاورز آن منطقه با ناراحتی می‌گوید که نظاره گر شکوفه دادن درختان سیب اش بود که بیش از یک ماه زودتر شکوفا شد و سپس ناامید شد، زیرا شکوفه‌ها می‌جوشیدند و سپس در گرمای خشک غیر فصلی از بین رفتند و تقریبا کل محصول او را از بین بردند. کشاورزان این منطقه هم چنین از تاثیر “شدید” بر محصولات گندم خود صحبت کردند در حالی که این منطقه اخیرا ۱۸ ساعت قطعی برق را تجربه کرده است.

شاهوانی می‌گوید:” این اولین بار است که آب و هوا چنین ویرانی‌ای را بر محصولات ما در این منطقه وارد ساخته است. ما نمی‌دانیم چه کنیم و هیچ کمکی از سوی دولت وجود ندارد. میزان کشت کاهش یافته است. در حال حاضر میوه‌های بسیار کمی رشد می‌کنند. کشاورزان به دلیل افزایش دمای هوا میلیارد‌ها دلار ضرر کرده اند. ما متحمل رنج می‌شویم و نمی‌توانیم این وضعیت را تحمل کنیم”.

“شری رحمان” وزیر آب و هوای پاکستان به “گاردین” می‌گوید که آن کشور با یک “بحران وجودی” مواجه است، زیرا شرایط اضطراری آب و هوایی از شمال تا جنوب کشور احساس می‌شود.

رحمان هشدار می‌دهد که موج گرما باعث می‌شود یخچال‌های طبیعی شمال کشور با سرعت بی سابقه‌ای ذوب شده و هزاران نفر در خطر گرفتار شدن در سیلاب قرار دارند. او هم چنین می‌گوید که دمای شدید نه تنها بر محصولات زراعی بلکه بر عرضه آب نیز تاثیر می‌گذارد. او می‌افزاید:”مخزن‌های آب خشک می‌شوند. سد‌های بزرگ ما در حال حاضر در سطح مرگ قرار دارند و منابع آب کمیاب است”.

رحمان می‌گوید که موج گرما باید زنگ خطری برای جامعه بین المللی باشد. او می‌گوید:”رویداد‌های اقلیمی و آب و هوایی اینجا پابرجا هستند و اگر رهبران جهانی اکنون اقدامی نکنند مقیاس و شدت آن شتاب خواهد گرفت”.

کارشناسان می‌گویند گرمای سوزانی که در سراسر شبه قاره احساس می‌شود احتمالا طعمی از رویداد‌هایی است که در آینده با تداوم شتاب گرمایش جهانی در سایر نقاط جهان احساس خواهد شد. “ابیانت تیواری” استادیار و مدیر برنامه در موسسه مدیریت بلایای گجرات گفت:”دوره‌های شدید، مکرر و طولانی مدت امواج گرما دیگر خطری در آینده نیست در حال حاضر اینجا وجود دارد و اجتناب ناپذیر است”.

سازمان جهانی هواشناسی در بیانیه‌ای اعلام کرد که دمای هوا در هند و پاکستان “با آن چه در شرایط آب و هوایی در حال تغییر انتظار داریم مطابقت دارد”. امواج گرما مکررتر و شدیدتر هستند و زودتر از گذشته آغاز می‌شوند. موج گرما زمانی اعلام می‌شود که حداکثر دما بیش از ۴۰ درجه سانتیگراد و حداقل ۴.۵ درجه سانتیگراد بالاتر از حد معمول باشد.

بر اساس گزارش اداره هواشناسی هند در آخر هفته در آن کشور بیکانر در ایالت راجستان با دمای ۴۷.۱ درجه سانتیگراد گرم‌ترین نقطه این کشور بود. با این وجود، در برخی از مناطق شمال غربی هند تصاویر گرفته شده توسط ماهواره‌ها نشان می‌دهند که دمای سطح زمین از ۶۰ درجه سانتیگراد فراتر رفته است که برای این زمان از سال که دمای معمول سطح بین ۴۵ تا ۵۵ درجه سانتیگراد است بی سابقه محسوب می‌شود.

آژانس فضایی اروپا در وب سایت خود اعلام کرده است:”گرم‌ترین دمای ثبت شده در جنوب شرقی و جنوب غربی احمد آباد با حداکثر دمای سطح زمین حدود ۶۵ درجه سانتی گراد بوده است”.

دمای بالا فشار زیادی بر تقاضای برق در هند و پاکستان وارد ساخته جایی که مردم مجبور شده اند ساعت‌ها قطع برق را در میان گرمای فلج کننده تحمل کنند. به گفته دولت هندوستان روز جمعه اوج تقاضای برق در آن کشور به بالاترین حد خود یعنی ۲۰۷۱۱۱ مگاوات رسید.

هند با بدترین کمبود برق در شش دهه اخیر مواجه شده است. قطعی برق به مدت بیش از هشت ساعت در ایالت‌های جارکند، هاریانا، بیهار، پنجاب و ماهاراشترا اعمال شده، زیرا ذخایر زغال سنگ داخلی به سطوح بحرانی کاهش یافته و قیمت زغال سنگ وارداتی افزایش یافته است. در تلاش برای سرعت بخشیدن به حمل و نقل زغال سنگ در سراسر کشور، راه آهن هند بیش از ۶۰۰ سفر قطار مسافری و پستی را لغو کرد تا راه را برای انتقال زغال سنگ به نیروگاه‌ها باز کند.

 

منبع: فرارو

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close