اخبار ایران

واکسن‌های ایران از کل واکسن‌های تائیدشده در دنیا بیشتر شد!

روزهای بروجرد- رییس دفتر توسعه فناوری سلامت معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در سومین نشست از سری نشست‌های کاشتن برای آینده در پاسخ به این سوال که چه اقداماتی باید انجام داد که نه از چارچوب اخلاق و نه از فناوری‌های نوین دور نشویم، توضیح داد: از مسؤولان حوزه اخلاق درخواست کردیم که همان‌طور که در حوزه پژوهش به موضوعات اخلاقی توجه دارند، در موضوع فناوری نیز به آن توجه داشته باشند تا مشکلاتی پیش نیاید.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدرضا منظم در سومین نشست از سری نشست‌های کاشتن برای آینده در پاسخ به این سوال که چه اقداماتی باید انجام داد که نه از چارچوب اخلاق و نه از فناوری‌های نوین دور نشویم، توضیح داد: یکی از موضوعاتی که در بحث اخلاق مهم است، موضوع مالکیت فکری است که این مشکلات معمولاً در موضوعات با سطح آمادگی فناوری (TRL) پایین اتفاق می‌افتد. ما از مسؤولان حوزه اخلاق درخواست کردیم که همان‌طور که در حوزه پژوهش به موضوعات اخلاقی توجه دارند، در موضوع فناوری را نیز به آن توجه داشته باشند تا مشکلاتی پیش نیاید.

دکتر رامین صرامی، رئیس کمیته سلول درمانی و فناوری‌های نوین پزشکی وزارت بهداشت در خصوص موضوع اخلاق، توضیح داد: در بحث اخلاق این‌طور استنباط نشود که سیاست رها کردن را پیش بگیریم. یکی از مزایای سازمان غذا و دارو این است که خیلی فنی، حرفه‌ای و متعهدانه کار انجام می‌شود. دیدگاه این سازمان منبعث از روش علمی است و باید هم به مشکلات فناور توجه داشته باشد و هم پیشنهادات او را مد نظر قرار دهد.

وی اظهار کرد: در این حوزه نیاز به یک نگاه خاکستری داریم که ضمن توسعه فناوری به سلامت این حوزه نیز توجه شود.

رئیس کمیته سلول درمانی و فناوری‌های نوین پزشکی وزارت بهداشت با بیان این‌که یکی از مشکلات ما این است که ما علاقه داریم در هر کاری اول شویم! ادامه داد: الان موضوع «کارتی‌سل»‌ مد روز است و همه به دنبال آن هستند، بدون این‌که مولفه‌ها و نیازها دیده شود. کلین‌روم‌های زیادی ساخته شده ولی خیلی از آن‌ها استاندارد نیست، بعد یک مجموعه دیگری که بودجه بیشتری دارد، به سمت ساخت آن می‌رود و با امکانات و استاندارد بیشتر آن را می‌سازد، ولی خودش به ظرفیت تولید محصول نمی‌رسد!

وی در خصوص واکسن در ایران گفت: واکسن‌های ما از مجموع واکسن‌های تایید شده در دنیا بیشتر شده است. می‌توانستند آن‌ها در دو مرکز واکسن‌سازی کشور تجمیع شوند. امیدواریم در حوزه داروهای بر پایه زیستی (ATMP) این مشکل به وجود نیاید

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close