اخبار ایران

سخنگوی وزارت خارجه: ایران پیشنهاداتی برای بازگشت به مذاکرات وین داد

روزهای بروجرد- سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته است پس از سفر انریکه مورا به تهران، ایران پیرامون مذاکرات هسته‌ای “پیشنهاداتی” داده که می‌تواند منجر به بازگشت همه طرفین به وین شود. اما شرط این بازگشت پذیرش این پیشنهادات از سوی ‌امریکاست.

سعید خطیب‌زاده در نشست خبری روز دوشنبه ۲۶ اردیبهشت به سوالاتی درباره روند پیشرفت مذاکرات برجام، سفر انریکه مورا به تهران و تماس وزیر خارجه ایران با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پاسخ داد.

به گزارش ایسنا، او با اشاره به تماس تلفنی حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران با جوزپ  بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که مذاکرات بر سر مسئله برجام “جدی و همراه با ابتکارات خاص از سوی ایران” برگزار شده و جمهوری اسلامی “راه‌حل‌هایی” پیشنهاد داده که اگر آمریکا به آنها پاسخ دهد، همه طرف‌ها می‌توانند برای انجام توافق به وین برگردند.

مورا روز ۲۰ اردیبهشت به ایران سفر کرد و پس از بازگشت او جوزپ بورل خاطر نشان کرد که سفر مورا به ایران، به ”دو ماه بن‌بست” در مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب پایان داده و واکنش مقام‌های ایرانی به سفر و پیام‌های انریکه مورا، ”به اندازه کافی مثبت بوده است”.

خطیب‌زاده نیز در نشست خبری خود در این باره گفت: «این که در یک یا دو نقطه اختلافاتی در مذاکرات داشته باشیم یک امر غیر طبیعی نیست.» او افزود: «آن چه که امروز در دسترس است چند قدم جلوتر از قبل از سفر آقای مورا به تهران است».

سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره مذاکرات اخیر وزیران خارجه آمریکا و فرانسه پیرامون برجام نیز گفت ایران منتظر پاسخ واشنگتن به خواسته‌های “منطقی و اصولی ایران” و متنی است که “ایران و ۱+۴ در مورد آن توافق کرده‌اند” و اگر “یک تصمیم سیاسی در واشنگتن گرفته شود” می‌توان پرونده این مذاکرات را بست.

دستورکار مشخص” مورا 

سعید خطیب‌زاده درباره سفر انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده اروپایی مذاکرات احیای برجام گفت که مورا در سفرش به تهران “با دستور کار مشخص وارد شد” و ایران نیز در این مذاکرات “ابتکارات خاص” و “خلاقیت” به کار برده است تا “کم‌کاری‌ها و عدم تصمیمات سیاسی طرف مقابل را مرتفع کند”. به گفته او ایران در واکنش به این ابتکارات پاسخی نگرفته و همچنان “منتظر تصمیم سیاسی در واشنگتن است.”

در ماه‌های اخیر ایران، مطالبه خارج کردن نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا را وارد مذاکرات کرد که این مسئله تا کنون مذاکرات را به بن‌بست کشانده است.

روز یکشنبه ۱۵ مه، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا  درباره دیدار آنتونی بلینکن، وزیر خارجه این کشور، با آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان، الیزابت تراس، وزیر خارجه بریتانیا و فیلیپ اررا، مدیر کل امور سیاسی و امنیتی وزارت خارجه فرانسه، در برلین گفت که آنها درباره مذاکرات جاری با ایران برای دستیابی به توافقی برای بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام، گفت‌وگو کردند.

نقش “سازنده” روسیه در مذاکرات وین

حکومت ایران نقش روسیه در مذاکرات برجام را همواره “مثبت” دانسته است؛ حرفی که در نشست خبری امروز سخنگوی وزارت خارجه بار دیگر بر آن تاکید شد. خطیب زاده گفت: «نقش روسیه در مذاکرات وین، نقشی سازنده بوده است و جنگ اوکراین شاید نقش میانجیگری روسیه در مذاکرات وین را کمرنگ‌تر کند».

خطیب زاده همچنین در این نشست در پاسخ به سوالی درباره اظهارات  میخائیل اولیانوف، سفیر روسیه در وین در ارتباط با مذاکرات برجام گفت: «من درباره توئیت‌های پراکنده افراد صحبت نمی‌کنم. صدایی که ما می‌شنویم صدایی است که در ملاقات آقایان  لاوروف و امیرعبداللهیان در مسکو  همه شنیدند و لاوروف پشت تریبون اعلام کرد که اگر امروز توافق شود روسیه هیچ مشکلی ندارد».

اشاره او به توییت سه روز پیش (جمعه ۲۳ اردیبهشت) میخائیل اولیانوف است که نوشته بود: «اگر شرایط متفاوت بود، روسیه شاید می‌توانست کمک‌هایی به دو طرف (ایران و آمریکا) بکند تا توافق بر سر برجام نهایی شود، اما اکنون نه.»

بسیاری از کارشناسان نیز معتقدند که روسیه نمی‌خواهد بگذارد ایران جای خود را در بازار جهانی نفت بازیابد. هفته گذشته حمید حسینی رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت و گاز و پتروشیمی در گفت‌وگو با سایت “انتخاب” گزارش مؤسسات بین‌المللی در مورد کاهش صادرات نفت ایران به چین و افزایش واردات نفت ارزان‌تر روسیه به چین را تأیید کرد.

در مقابل صادرات نفت روسیه به هند که رقم پایینی در حد ۲۰ هزار بشکه بوده، در حال حاضر به ۶۰۰ هزار بشکه افزایش یافته است.

جنجال درباره “بازداشت مورا” در فرودگاه فرانکفورت

در بازگشت انریکه مورا از سفر به تهران، رسانه‌های جمهوری اسلامی درباره توقفی که  در سفر مورا در فرودگاه فرانکفورت رخ داد نوشته‌اند که این “سنگ‌اندازی صهیونیست‌ها در جریان مذکرات وین” بوده است.

سخنگوی وزارت خارجه در این باره گفت: « بدنامی رژیم صهیونیستی بر همه آشکار است که در همه فرآیندها مداخله می‌کند».

مورا که شامگاه سه‌شنبه (۲۰ اردیبهشت) به ایران سفر کرده بود، در توییتی خبر داد که در بازگشت از ایران به سمت بلژیک، علیرغم داشتن ”گذرنامه دیپلماتیک اسپانیایی” بدون هیچ توضیحی از سوی پلیس آلمان در فرودگاه فرانکفورت بازداشت شد.

روزنامه “زوددویچه” به نقل از سخنگوی وزارت کشور آلمان در این باره  نوشته است که این “کنترل فقط مربوط به مسیر سفر بود” و “ربطی به سه مسافر هواپیما نداشته است”. بر أساس این گزارش این کنترل در پی آن انجام گرفت که “یک پیام هشدار از یک سیستم الکترونیکی داده شد”. 

 

منبع: دویچه‌وله 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close