اخبار بروجرد

«طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی» به نام محرومان به کام سودجویان!

محمد گودرزی (ا. فرهیخته) – در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، دولت از طرحی رونمایی کرد که بر اساس آن مبلغ دویست و بیست هزار تومان به ازای هر نفر به خانوارهای هفت دهک پایین جامعه اختصاص داده می‌شد. این مبلغ فقط به خرید ۱۱ قلم کالای اساسی محدود شده بود و افراد، حقِ برداشت نقدی آن را نداشتند.

با مشاهده‌ی میدانی می‌شد دید که طرح «فجرانه» نیز مانند بسیاری از طرح‌های مشابه، در عمل به درستی اجرا نشد:

۱) تقریباً هیچ‌کدام از فروشگاه‌های زنجیره‌ای شناخته شده در اجرای این طرح همکاری نکردند و خرید از طرح فجرانه به فروشگاه‌های کوچک‌تر با امکانات بسیار محدود در عرضه‌ی کالا محدود شد؛ موضوعی که به ازدحام جمعیت و تشکیل صف‌های بسیار طولانی در روزهای سرد سال، آن هم برای خرید ناچیزی انجامید!

۲) بر خلاف سخن و تأکید مسئولان در اختصاص یافتن این یارانه به ۱۱ قلم کالای اساسی از پیش عنوان شده، در عمل خرید هر کالای دیگری هم مشمول طرح قرار گرفت! هرچند این موضوع دست مردم را در انتخاب و خرید کالا باز گذاشت، در بیشتر موارد، اجناسی که توسط فروشگاه‌های مجری طرح عرضه شد، اجناس بی کیفیت و به اصطلاح بُنجُلی بود که مردم به ناچار می‌خریدند!

۳) نکته‌ی بسیار مهم دیگر، گران بودن کالاهایی بود که در فروشگاه‌های مجری طرح عرضه شد. به عنوان نمونه در همین بروجرد، شکر که در فروشگاه‌های زنجیره‌ای به قیمت هر کیلو ۲۸۰۰۰ تومان موجود و به راحتی قابل خرید بود، به قیمت ۳۸۰۰۰ تومان و گوشت منجمد به قیمت هر کیلو ۴۰۰۰۰۰ تومان فروخته شد! در واقع و در بیشتر موارد، هیچ نظارت و کنترلی بر قیمت‌ کالاهای عرضه شده در «طرح فجرانه» دیده نمی‌شد!

با توجه به آنچه آمد بسیار بجاست که مسئولان مربوطه قبل از اجرای مرحله‌ی دوم «طرح فجرانه» تدابیر لازم را جهت جلوگیری از تضییع حقوق مصرف‌کنندگانی که همگی مربوط به دهک‌های پایین جامعه هستند بیاندیشند و در توزیع کالاها از فروشگاه‌های زنجیره‌ای معتبر استفاده کنند. در غیر این صورت می‌توان پیش‌بینی کرد که منافع ناشی از اجرای این طرح بیشتر به کیسه‌ی سودجویان سرازیر شود.

 

 

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close