اخبار بروجرد

پاسخ رییس پیشین اداره میراث‌فرهنگی بروجرد به اطلاعیه اداره کل در مورد جابجایی آثار تاریخی

روزهای بروجرد– در پی انتقال برخی آثار تاریخی شهرستان بروجرد به خرم‌آباد که توسط حجت اله یارمحمدی رئیس پیشین اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بروجرد مطرح شد و پاسخی که اداره کل میراث فرهنگی لرستان داده شد اکنون یارمحمدی توضیحات بیشتری در این باره می‌گوید. 

او در بخشی از بیانیه‌ای خود خطاب به شهروندان بروجردی نوشته است: 

درپی انتشار ویدئویی از توضیحات اختصاری اینجانب درخصوص انتقال اموال فرهنگی تاریخی بروجرد به خرم‌آباد، روابط عمومی میراث فرهنگی لرستان جوابیه ای مکتوب را درفضای مجازی منتشر نمود که دو روز بعد بخش هایی از همان جوابیه حذف و مجدد اقدام به انتشار نمودند!

بیشتر بخوانید

واکنش اداره کل میراث فرهنگی لرستان به انتقال اشیای تاریخی بروجرد به خرم آباد: موقتی و دلیل آن محرمانه است

 

در این خصوص در جهت روشن شدن موضوع، توصیحاتی به حضور شما همشهریان گرامی ارائه می گردد:

 در ابتدای نامه از جابجایی چند قلم شی معاصر مردم شناسی یاد نموده و ذکرشده هیچ شی نفیسی از بروجرد خارج نشد است….!؟

در این مورد سوال این است که اگر اشیاء فاقد ارزش تاریخی هستند، به چه دلیل از بروجرد خارج شدند؟! و اصولا برای نگهداری فقط چند شی مردم شناسی معاصر، آیا لازم بود این جابجای از شهری به شهر دیگر صورت پذیرد؟

در بین اموال انتقال یافته، تعدادی کتب خطی و سند تاریخی ازجمله وقف نامه مسجد امام خمینی (مسجد سلطانی) موجود است که به مهر فتحعلی شاه قاجار ممهور می باشد که بدون تردید این سند مهم یکی از ارزشمندترین اسنادی است که علاوه بر اعتبار بی نظیر تاریخی و هنری، با هویت فرهنگی بروجرد گره خورده و حاوی موضوعات ذیقیمتی است که ظاهرا در گمان نویسنده نامه، شی چندان مهمی محسوب نمی شود!!!!!؟

در متن نامه از به امانت نگهداشتن ۳۲ قلم شی تا زمان راه اندازی مخزن امن یاد شده است!؟

سوال اینجاست که اگر مخزن بروجرد نا امن بود، پس چرا طی چندین سال گذشته اتفاقی رخ نداده است؟! … فرض کنیم مطلب شما صحیح است. بفرمایید از زمان انتقال اموال تا به امروز چه اقدام موثری برای تامین امنیت مخزن صورت گرفته است؟! آیا با وجود اشیاء درون مخزن امکان تأمین امنیت وجود نداشت؟ چنانچه وجود نداشت، پس چرا سایر اشیاء همچنان درمخزن نا ایمن باقیمانده است؟! همچنین بفرمایید دقیقا تا کی این اشیاء و امانت خارج از بروجرد نگهداری خواهند شد؟

 درخصوص عدم تنظیم صورت جلسه و تهمت کذب بودن ادعای مطرح شده، لازم به توصیح است:

 ظاهراً نویسنده نامه از تفکیک *اموال ضبط* شده توسط مراجع قضایی و امنیتی با *اموال اهدایی و امانت* آگاهی چندانی ندارد، زیرا برای اموال اهدایی و امانت، رسید با سربرگ اداری صادر و درسه نسخه تنطیم می گردید که یک نسخه آن به عنوان رسید به اهداءکننده تحویل، نسخه دیگر در سوابق بایگانی اداره نگهداری و نسخه سوم همراه با بسته بندی شی، سند یا کتاب و…. در مخزن نگهداری می شد و خوشبخانه از آنجاییکه نسخه ای دردست همشهریان اهداء کننده می باشد، کذب بودن ادعای اینجانب یا نویسنده نامه کاملا” آشکار می باشد.

در بخشی از نامه اول بنده به نشر اکاذیب و تشویش اذاهان عمومی، تفرقه افکنی جدایی طلبی ،آب به آسیاب دشمن ریختن بجای همدلی … متهم شده ام! …..
 اظهارات بنده دروغ و موجب تفرقه خواهد شد، یا عملکرد و نامه سراسر تناقض گویی شما(؟!) که با وجود اینکه در ابتدای همان نامه به انتقال ۳۲ قلم شی به اداره استان اعتراف نمودید، بنده را به نشر اکاذیب متهم می کنید؟!

این شهرستان پرظرفیت تاریخی که متعدد ترین صنایع دستی، فاخرترین و متنوع ترین آثار فرهنگی تاریخی و زیبا ترین چشم اندازها و محیط طبیعی برای رونق گردشگری را برخوردار است، اما نه تنها از کمترین امکانات و اعتبارات محروم است، بلکه شما حفظ و نگهداری اسناد هویتی شهرستان را در خاستگاه اصلی اش نیز روا نمیدارید؟!

در نامه منتشر شده ذکر شده بنده(مدیر سابق میراث فرهنگی بروجرد) حتی یک نامه هم برای امن شدن گنجینه و معرفی امین اموال نزده ام!؟…

نکته اول اینکه تملک خانه افتخار الاسلام طباطبایی، تبدیل بخش بیرونی آن خانه فاخر به اداره میراث فرهنگی شهرستان، ایجاد مخزن در مناسبترین محل ممکن، پیگیری تبدیل خانه بیرجندی به موزه نُسخ خطی بروجرد با ایجاد مخزن اسناد تاریخی ، جمع آوری نزدیک به ۳ هزار نسخه خطی برای غنای محتوای موزه، خرید پانزده خانه تاریخی دیگر از جمله خانه مغیث الاسلام ، مصری، حاتمی ، بزرگهمری ، روناسی ایرانپور و…. با پیگیری اینجانب به عنوان یک وظیفه اداری و حرفه ای و تعهد اخلاقی و با علاقمندی که به زادگاهم بروجرد داشته ام، صورت گرفته است. (والبته نقش برخی از مدیرکل پیشین استان نیز در روند این تملک ها، بی تردید حائز اهمیت بیشتری می باشد.)

و اما نا امن بودن مخزن را (درست یا غلط)  شما مطرح نمودید، آیا شایسته تر نبود بجای صرف وقت و هزینه در تعجیل  برای انتقال اموال فرهنگی یادشده از بروجرد اندکی تلاش برای رفع مشکل مخزن موجود و نیز راه اندازی موزه نُسخ خطی به همین منظور صورت می گرفت؟؟؟!

▫️نکته دوم: برخلاف ادعای مطرح شده یعنی عدم پیگیری معرفی امین اموال فرهنگی، تا روزی که بنده در سمت رئیس اداره بروجرد به خدمتگذاری مشغول بودم، اداره شهرستان با ابلاغ مدیرکل محترم وقت، امین اموال فرهنگی داشت. اما بعد از رفتن بنده چه شد که اداره بروجرد دیگر امین اموال نداشت؟! خدا عالم است…

طی دوره مسئولیت اینحانب در اداره میراث فرهنگی چندین مکاتبه و جلسه در خصوص لزوم داشتن *رده حفاظتی* برای مجموعه تاریخی فرهنگی طباطبایی های بروجرد پیگیری و صورت گرفت که در آن موضوع افزایش سطح امنیت در همه بناهای مجموعه دیده شده و طبیعی است موضوع مخزن و بالا بردن ضریب امنیت انهم جزیی از همین ارتقاء امنیت مجموعه محسوب می شد و متاسفاته نظیر بسیاری از خواسته های قانونی، تاکنون اجایت نگردیداست! اما ظاهراٌ نویسنده محترم نامه که چند صباحی نیست به میراث فرهنگی لرستان ملحق شده از گذشته پرفراز و نشیب اداره شهرستان بی اطلاع و یکطرفه به قاضی رفته است!

در خاتمه از محضر همه همشهریان عزیز بروجردی بابت اطاله کلام عذر می خواهم. 

ارادتمند شما 

حجت اله یارمحمدی

 

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close