اخبار بروجرد

پایان آب و بحرانی که باید جدی گرفته شود

روزهای بروجرد- خشکسالی‌های مکرر توام با برداشت‌های غیر اصولی از منابع آبی زیرزمینی از طریق شبکه بزرگی از زیرساخت‌ها و چاه‌های عمیق، وضعیت آب کشور را به سطح بحرانی رسانده‌ است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

به گزارش ایرنا، بحران آب، چالش‌ها و مشکلات ناشی از کمبود منابع آبی و استفاده نادرست از این مایع حیات باعث شده که تقاضا و مصرف به مراتب بیشتر از منابع موجود باشد، کشور ما ایران در حال تجربه مشکلات جدی آب است، کم آبی چالشی که در چند قدمی ما قرار دارد و مردم باید قدر این مایع حیات را بدانند و صرفه جویی را در اولویت قرار دهند و از تبدیل شدن آن به یک بحران جلوگیری کنند.

از نشانه‌های بحران آب، خشک شدن دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و تالاب‌ها، کاهش سطح آب‌های زیرزمینی، فرونشست زمین، فرسایش خاک و پدیده گرد و غبار است.

با کاهش شدید بارندگی ها و پایین رفتن سطح منابع آبی زیر زمینی روز به روز به بحران کمبود آب نزدیک می شویم، کمبودی که باعث کاهش تولیدات کشاورزی در مرحله اول و سپس کاهش تولیدات صنعتی که به آب نیاز دارد می شود، و در نهایت اگر آب نباشد اشتغال و تولید هم با مشکل روبرو خواهد شد.

باید گقت وظیفه مردم در جبران منابع آبی چیست و چه کمکی می توانند به رفع مشکل کم آبی داشته باشند؟

صرفه جویی جدی در مصرف آب یکی از مهمترین راهکارهای مردمی برای گذر از بحران آب است که راهکارهای مختلفی دارد، به طور مثال اگر به جای شستن روزانه حیاط خانه از جارو کردن استفاده شود تا درصد بالایی صرفه جویی در مصرف آب صورت خواهد گرفت و این موضوع اگر همگانی شود کاهش مصرف خوبی در بخش خانگی به وجود می آید.

یکی دیگر از راه‌های صرفه جویی استفاده از وسایلی است که برای جلوگیری از هدر رفت آب در بازار موجود می باشد مثل سر شلنگ هایی که برای کنترل آب نصب می شود و با فشردن ضامن آب خارج می شود.

راهکارهای فراوانی برای کاهش مصرف آب و صرفه جویی وجود دارد که با جستجو در اینترنت به راحتی می توان به آنها دست پیدا کرد و سهم بزرگی در جبران کمبود آب داشته باشیم.

آب مایه حیات است و چه منابع آبی فراوان داشته باشیم و چه با بحران آب روبرو باشیم همه باید قدر این نعمت بزرگ الهی را بدانیم زیرا این منابع مختص به نسل حاضر نیست و پایان پذیر است.

همه ما باید این را تصور رد داشته باشیم اگر روزی شیر آب منزل را باز کردیم و آبی جریان نداشت چگونه باید زندگی کنیم، این موضوعی است که دور از انتظار نیست و باید از هم اکنون همگی مردم ملزم به صرفه جویی باشند.

صرفه جویی در مصرف آب از شعار گذشته است

سرپرست فرمانداری بروجرد گفت: دیگر شعار صرفه جویی در مصرف آب تکراری شده و وقت آن رسیده است که همه مردم به صورت عملی این شعار را به واقعیت نزدیک کنند.

مجید منعمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شواهد نشان می دهد که بحران آب جدی است، سطح آب های زیر زمینی کاهش یافته و باید کاری کنیم که از منابع موجود آب بهترین استفاده صورت گیرد.

وی اظهار داشت: امسال با گرم شدن زود هنگام هوا و کمبود بارش ها بحران آب در شهرستان بروجرد جدی تر شده به طوری که هم اکنون برخی از روستاها با تانکر آبرسانی می شود زیرا چاه‌های تامین آب شرب آنان خشک شده است.

سرپرست فرمانداری بروجرد بیان کرد: به موضوع کم آبی باید اهمیت ویژه داده شود و مردم با امر به معروف و نهی از منکر در راستای استفاده بهینه از منابع آبی کمک کنند.

۷۵ درصد آب شرب مردم در شهرستان بروجرد از چاه‌ها تامین می‌شود

رییس امور آب و فاضلاب بروجرد گفت: شهرستان بروجرد با کاهش ۳۵ میلیون متر مکعبی منابع آبی زیر زمینی روبرو است و این یعنی مصرف یکسال شهرستان که اگر منابع آبی به خوبی و قاطعانه مدیریت نشود با کم آبی شدید روبرو خواهیم شد.

حبیب اله حدادی افزود: بحران آب از مرز هشدار گذشته است، و به طور قطع کمبود آب را خواهیم داشت، خشکسالی چند سالی است که تداوم دارد، هم اکنون چهار روستا در شهرستان بروجرد با تانکر آبرسانی می شود، گرمای زود هنگام هوا باعث مصرف بیشتر آب می شود.

وی اظهار داشت: با گرم شدن هوا هر کولرآبی حدود ۶۰۰ لیتر آب در شبانه روز مصرف می کند، باید همه کمک کنند تا مشکلات آب حل و فصل شود، برداشت آب شرب برای بخش کشاورزی در بخش هایی از شهر با انشعابات غیر مجاز مشکل ساز شده است.
وی بیان کرد: سال گذشته ۹۴ هزار متر مکعب در شبانه روز مصرف داشته ایم که امسال پیش بینی می شود به ۱۰۴ هزار متر مکعب برسد.

اصلاح الگوی کشت تا حد زیادی به بحران کم آبی کمک می کند

رییس آب منطقه ای بروجرد گفت: آب های زیر زمینی در دشت سیلاخور ۲۸ میلیون متر مکعب و در بخش اشترینان هفت میلیون متر مکعب کاهش داشته است.

حسین یاری افزود: برای مبارزه به بحران بی آبی باید به صورت عملی وارد عرصه شویم و قانون ممنوعیت کشت محصولات آبدوست باید در کل استان اجرایی شود

وی اظهار داشت: برای کنترل بحران بی آبی چاه‌های مجاز که اقدام به کشت برنج می کنند، برق آنان باید قطع شود.

وی بیان کرد: بیش از ۲۰۰ حلقه چاه صنعتی در شهرستان است که باید پروانه دار و قانونمند شود، متاسفانه برخی چاه‌ها که در اختیار کارخانجات سنگ بری و غیره هستند در اختیار کشت برنج قرار می گیرند، این چاه‌ها باید با نصب کنترل هوشمند قانونمند شود.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه برخی کشاورزان از نصب کنترل هوشمند خودداری می کنند، افزود: نصب کنتور هوشمند از اقدامات موثر در کنترل بحران آب است.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close