اخبار جهان

روزنامه اسراییلی: بایدن بزودی رد درخواست حذف سپاه از لیست تروریسم را اعلام می‌کند

روزهای بروجرد– هاآرتص نوشت: اسرائیل تصمیم احتمالی ایالات متحده برای رد درخواست ایران برای حذف سپاه پاسداران از لیست تروریسم را نشانه موفقیت تلاش های متمرکز و لابی های تل اویو در هفته های اخیر به رهبری بنت نخست وزیر و لاپید وزیر امور خارجه می داند. 

به گزارش «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: در حالی که جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه در حال هدایت مذاکرات در واشنگتن برای رسیدن به تصمیم نهایی در این مورد هستند، یک منبع آگاه اسرائیلی به هاآرتص گفت که اسرائیل انتظار دارد بایدن به زودی این خبر را اعلام کند. این منبع گفت: “این موضوع نهایی نیست، اما اوضاع به همین شکل است.”

اسرائیل اکنون امیدوار است که حفظ نام سپاه توسط ایالات متحده به عنوان “سازمان تروریستی خارجی” (FTO) با مقاومت ایران مواجه شود و به طور بالقوه منجر به شکست مذاکرات بین تهران و قدرت های جهانی شود.

آمریکایی ها به دلیل اختلاف نظر در دولت در تصمیم گیری خود در مورد سپاه متوقف شدند. بایدن و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی، از موضع اسرائیل حمایت می‌کنند، اما بلینکن و دفترش می‌ترسند که این امر کل توافق را به خطر بیندازد.

اسرائیل کارزار علنی خود را در ۱۸ مارس با بیانیه کم سابقه ای که بنت و لاپید صادر کردند، آغاز کرد و به توجه دولت بایدن به درخواست تهران حمله کرد.

همکاری بین لاپید و بنت در این موضوع و پیام متمرکز دولت اسرائیل به رویکرد آمریکا منجر شد تا شانس بیشتری برای موفقیت ایجاد شود.

اسرائيل تاكنون براي تاثيرگذاري بر متن توافق جديد كه توسط هيئت‌هاي نماينده در وين در حال انجام است، تلاش كرده و از رويارويي عمومي با آمريكا اجتناب كرده است.

اما هنگامی که رهبران اسرائیل در مورد گفتگوها در مورد حذف سپاه از لیست تروریستی شنیدند، فرصتی برای تأثیرگذاری بر مذاکرات دیدند.

لاپید وزیر خارجه اسرائیل تلاش‌های تل آویو را برای تغییر نظر بلینکن رهبری می‌کرد. در نشستی در ریگا در اوایل ماه مارس، لاپید به همتای آمریکایی خود گفت: “ما به شما اجازه این کار را نمی دهیم.” لحن مشابهی در تماس‌های تلفنی این دو از آن زمان به بعد منعکس شد و با ملاقاتی در این باره در جریان نشست نقب وزرای خارجه اسرائیل، عرب و آمریکا در جنوب اسرائیل به اوج خود رسید.

در همین حال، مایکل هرتزوگ، سفیر اسرائیل در ایالات متحده، لابی‌گری با اعضای کنگره را آغاز کرده بود که به بحث عمومی در مورد این موضوع دامن زد که نهایتا تلاش‌های اسرائیل را در این راستا تقویت کرد. شیمریت میر، مشاور ارشد سیاسی بنت، هفته گذشته از واشنگتن بازدید کرد تا با مقامات ارشد آمریکایی از جمله سالیوان دیدار کند.

راه دیگری برای تحت فشار قرار دادن تصمیم گیرندگان در ایالات متحده، نمایش جبهه متحد اسرائیل و دول عرب خلیج فارس در پشت پرده بود. در کنار اسرائیل، امارات متحده عربی و بحرین همگی پیام مشترک و روشنی را بیان کردند مبنی بر اینکه حذف سپاه پاسداران از فهرست پیامی وحشتناک به متحدان آمریکا ارسال می کند.

فراتر از جنبه نمادین آن، مقامات اسرائیلی نگران بودند که حذف سپاه از لیست، دستیابی به بودجه و تسلیحات بیشتر را برای سازمان آسان‌تر کند و به رشد نیروهای نیابتی منطقه‌ای‌اش کمک کند. مقامات نگرانند که این امر اسرائیل را مجبور به افزایش هزینه های دفاعی خود خواهد کرد.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close