اخبار ایران

رودخانه کرخه از ۱۵ روز دیگر خشک می‌شود

روزهای بروجرد- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان نسبت به تنش آبی در رودخانه کرخه هشدار داد و گفت: رودخانه کرخه از ۱۵ روز آینده از مقطع شهرستان حمیدیه تا پایین دست خشک خواهد شد.
محمدرضا کرمی‌نژاد در نشست بررسی طرح جامع فاضلاب اهواز در سالن جلسات معاونت عمرانی استانداری خوزستان، اظهار داشت: طبق گزارش‌های دریافتی ۱۵ روز دیگر، رودخانه کرخه از حمیدیه به بعد خشک می‌شود، در حالیکه روستا‌هایی در پایین دست، از آب این رودخانه برای شرب برداشت می‌کنند.

وی افزود: مشکلات خوزستان یکی پس از دیگری خودشان را نشان می‌دهند و این روز‌ها بحث تنش آبی در رودخانه کرخه مطرح است. تاکید رییس جمهوری بر اجرای طرح فاضلاب اهواز در مدت ۲ سال است و استاندار نیز وعده حذف ۱۹ نقطه تخلیه فاضلاب به رودخانه کارون را مطرح کرده است. مردم شادگان حتی یک قطره از آب رودخانه کارون را نمی‌خواهند، زیرا معتقدند تشکیل شده از فاضلاب اهواز است و این ادعا کاملا درست است.

به گفته وی، در ایذه وضعیت آب شرب بدتر است و هم اکنون در دهدز آبرسانی به وسیله تانکر انجام می‌شود.

وی با اشاره به حفاری‌های معابر شهری در پروژه فاضلاب نیز گفت: شهرداری را درک می‌کنیم و می‌دانیم که مردم بخاطر تخریب خیابان‌ها و تجمع خاک در خیابان‌ها عصبانی هستند، اما شرایط دشوار و حفاری خیابان‌ها اجتناب ناپذیر است و تعطیل یا تاخیر در اجرای پروژه خسارت‌های بسیاری وارد می‌کند بنابراین نیاز به همکاری بیشتر داریم. تاخیر در اجرای پروژه به دلیل مشکلاتی است که در تامین لوله وجود دارد.

مدیر پروژه طرح جامع فاضلاب اهواز در این نشست گفت: ۲۴ نقطه تخلیه فاضلاب به رودخانه کارون در شرق و غرب این رودخانه با حجم ۱۵۴ هزار مترمکعب در روز وجود دارد که ۱۹ نقطه تخلیه از آن‌ها تا تیرماه امسال در طرح فاضلاب اهواز حذف می‌شود.

رضا پورجلالی وضعیت اسفناک فاضلاب اهواز در زمستان پارسال را یادآور شد و با اشاره به اجرای پروژه‌های ضربتی در قالب طرح علاج‌بخشی و بهبود وضعیت فاضلاب اهواز، این طرح را شامل شناسایی و اصلاح نقاط ریزشی شبکه فاضلاب اهواز در قالب پروزه‌های ترک تشریفات، اقدام مشترک آباف و شهردای در قالب طرح‌های ضربتی، ساماندهی و اورهال ایستگاه‌های پمپاژ فاضلاب و فعال کردن طرح توسعه شبکه فاضلاب در قالب پروژه قرارگاه خاتم دانست.

وی افزود: در حال حاضر ۱۹۵ جبهه کاری در قالب ۹۷ پروژه (۲۷ قرارداد توسعه و شبکه فاضلاب و ۶۳ قرارداد اصلاح شبکه ریزشی و هفت قرارداد مرمت نوار حفاری) فعال است.

پورجلالی طول عملیات لوله‌گذاری در ۹۰ قرارداد را ۲۸۰ کیلومتر عنوان کرد و اظهار داشت: خطوط فاضلاب در پروژه‌های توسعه ۱۱۹ کیلومتر است که ۹۶ کیلومتر آن معادل ۸۱ درصد به اتمام رسیده، همچنین طول خطوط فاضلاب ریزشی ۱۶۱ کیلومتر بوده که ۱۳۵ کیلوتر معادل ۸۴ درصد آن به اتمام رسیده است.

وی پروژه‌های مشارکتی با شهرداری اهواز را نیز تشریح کرد و گفت: پس از مشکلات ناشی از آبگرفتگی در بارندگی سال ۹۸، اجراط طرح کوتاه مدت ضربتی اصلاح شبکه موجود و تقویت ایستگاه‌های پمپاژ در ۵۶ نقطه بحرانی در شرق و غرب اهواز در دستور کار قرار گرفت که در حال حاضر طرح ضربتی شماره یک به اتمام رسیده و طرح ضربتی شماره ۲ که در ۸۰ نقطه حادثه خیز و بحرانی پیش بینی شده بود، حدود ۹۰ درصد پیشرفت دارد.

پورجلالی مهمترین چالش طرح فاضلاب اهواز را تامین لوله مورد نیاز طرح عنوان کرد و افزود: با توجه به حجم فعالیت این طرح بزرگترین چالش فعلی تامین لوله است.

منبع: ایرنا

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close