اخبار بروجردویژه ها

نگذاریم تالاب بیشه دالان خشک شود

روزهای بروجرد– در سال ۱۴۰۰ تالاب «بیشه‌دالان» وضعیت خوبی نداشت این تالاب ۹۱۳ هکتاری در جاده بروجرد-آبسرده و ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر بروجرد و در دشت سیلاخور قرار دارد.

تالاب بیشه دالان که در سال‌های اخیر به دلایل مختلف از جمله تصرف‌های غیرقانونی زمین های اطراف آن توسط کشاورزان و جاری شدن فاضلاب‌های خانگی، صنعتی و کشاورزی، استفاده بیش از حد سموم دفع آفات، بهره‌برداری تجاری از نیزار اطراف تالاب و شکار بی‌رویه و غیرمجاز اهالی منطقه و از سوی دیگر چندگانگی مدیریتی بین ادارات منابع طبیعی، جهاد کشاورزی و سازمان محیط زیست موجب شده تا وسعت آن تا حد زیادی کاسته شده و بسیاری از گونه‌های گیاهی و جانوری تالاب از میان برود.

بیشه دالان با موقعیتی که دارد موجب تلطیف هوا در دشت سیلاخور شده و در انتقال آب‌های سطحی به سفره‌های زیرزمینی نقش بسزایی دارد.

در شهریور ۱۴۰۰ به دلیل استفاده از آب بالا دست تالاب توسط کشاورزان برای کشت برنج و ندادن حق آبه از سراب های بالادست، تالاب بیشه دالان به طور کامل خشک شد که با توجه به وضعیت نامناسب بارش و تداوم خشکسالی ضروری است یک عزم جدی برای مقابله با خشکی تالاب در ماه های آینده به وجود آید.

پیشتر علیرضایی رئیس اداره محیط زیست بروجرد  با اشاره به‌ وضعیت این تالاب گفته است: برای احیای تالاب بیشه دالان طرح و برنامه های اساسی وجود دارد، مبحث اجرایی و ضمانت اجرایی آن مهم است، از قدیم و تا به الان خشکسالی و سیل به تناوب وجود داشته و دوباره تکرار خواهد شد و ما باید طبق اصول پیش برویم، این جور نباشد که ما یک طرح را شروع کنیم اما با جابجایی یک مسئول یا مدیر این روند تغییر کند.

علی نصیری یکی از فعالان محیط زیست بروجرد نیز در این باره می گوید: هدف نهایی حفاظت و احیا محدوده تالاب، همزمان با تامین حق آبه، حفظ تنوع زیستی مبتنی بر آموزش و توان‌افزایی تمامی ذینفعان و حمایت از معیشت‌های سازگار با شرایط تالابی است.

بهرحال اگر مدیریت صحیح و حق آبه تالاب از سراب های بالا دست انجام شود و کشت محصولات آبدوستی که از توان منابع آبی شهرستان خارج است ممنوع شود هیچ‌گاه شاهد خشکی این تالاب زیبا که ظرفیت های تفریحی و گردشگری بالایی هم دارد، نخواهیم بود.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close