اخبار بروجرد

۷۰۰ مجوز فعالیت در بخش صنایع دستی بروجرد وجود دارد

روزهای بروجرد– رییس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بروجرد گفت: در حوزه صنایع دستی در رشته‌ها و حوزه‌های مختلف ۷۰۰ مجوز فعالیت وجود دارد.

کامران حسینی در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: این هنرمندان صنایع دستی در گروه‌های مختلف مانند فلزات، چوب، دست بافته‌ها، ورشوسازی، نساجی سنتی و قلم زنی فعالیت می‌کنند.

وی بیان کرد: در گروه چوب می‌توان به هنرمندان فعال در رشته‌هایی مانند گره چینی، خراطی و در گروه نساجی سنتی می‌توان به ماشته بافی اشاره کرد.

رییس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بروجرد بیان کرد: رشته‌های دیگر صنایع دستی فعال در بروجرد شامل طراحی سنتی چرم، کاشی سنتی و سفال لعابدار است که هنرمندانی در این رشته‌ها دارای مجوز فعالیت هستند.

حسینی با اشاره به اینکه سال گذشته سه خانه صنایع دستی در بروجرد تجهیز و تکمیل شد، ادامه داد: تلاش می‌شود تا علاوه بر ساخت و تولید صنایع دستی شاخص شهرستان در آموزش و انتقال این هنرها فعالیت‌های منسجمی صورت گیرد.

وی اضافه کرد: سه خانه صنایع دستی چوب، ورشو و خانه نساجی سنتی در سال ۱۴۰۱ تکمیل و کار تامین و تهیه تجهیزات مورد نیاز آنها در سال جاری ادامه دارد تا بخشی از تولیدات صنایع دستی این خانه ها را در بخش نمایشگاه و فروشگاه بفروش برسد.

او یادآور شد: در خانه چوب رشته‌های مرتبط با صنعت چوب شامل گره سازی، قواره بری، معرق، مشبک چوب، خراطی و مروار بافی علاوه بر برپایی کارگاه‌های تولید و ساخت این رشته آموزش نیز داده می‌شود.

وی اظهار کرد: خانه ورشو نیز در سه طبقه و ۹ اتاق به منظور برپایی کارگاه‌های تولید و ساخت، آموزش و بخش نمایشگاه تولیدات ورشو تکمیل و تجهیز شده است.

حسینی افزود: خانه ورشو در تکیه تاریخی موثقی در مجاورت بیمارستان چمران واقع شده که در آن رشته‌های مرتبط با ورشو سازی، قلم زنی، قفل سازی سنتی و مشبک فلز فعال است و آموزش این رشته نیز به صورت منسجم به علاقه مندان این رشته ها ارائه می‌شود.

او گفت: خانه نساجی سنتی در یک خانه تاریخی به نام بزرگمهر با ۱۰۰ متر زیر بنا و سه طبقه واقع شده است که در آن صنایع دستی مرتبط با رشته‌هایی اعم از ماشته بافی، برزنت بافی، هرمی بافی و کارت بافی انجام می‌شود.

حسینی بیان کرد: در این خانه صنایع دستی نیز علاوه بر کارگاه‌های ساخت و تولید کلاس‌های آموزشی نساجی سنتی نیز ارائه می‌شود.

او یادآور شد: در بروجرد بطور مجزا بازارچه صنایع دستی وجود ندارد اما در برخی پاساژهای بزرگ شهر مراکز فروش صنایع دستی وجود دارد.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close