اخبار بروجرد

آموزش حضوری و استرس‌های مادرانه

روزهای بروجرد- همزمان با بازگشایی مدارس و از سرگرفتن آموزش حضوری بعد از حدود سه سال وقفه، می‌توان صدای نگران مادران و پدرانی که بیم سلامت فرزندان خود را دارند را در ورودی مدرسه، راهروها و محوطه‌های مدارس شنید.

به گزارش ایرنا، خانواده ها با وجود اینکه از خانه نشینی دانش آموزان رضایت ندارند و مزایای آموزش حضوری را کتمان نمی کنند اما نشستن در کلاس های درس برای آنها همراه با نگرانی و دلهره هایی است که برخی از آنها را تا پشت درب‌های مدرسه کشانده است.

برخی محکم و قاطع همچنان می خواهند به آموزش مجازی ادامه داده شود و خواهان راهکار و انعطافی از سوی مدیر مدرسه هستند، البته در برابر این خواسته برخی والدین، گروهی دیگر از اولیا دانش اموزان می گفتند این خواسته شما غیر منطقی است برای اینکه به حرف همه ما گوش بدهند باید خواسته منطقی داشته باشیم، آموزش حضوری را بپذیریم و خواهان افزایش تعداد کلاس های درس باشیم.

آنها که خواهان آموزش حضوری بودند به خصوص در مدارس غیرانتفاعی که هزینه پرداخت می کنند این توقع را از مدیریت مدرسه دارند که آموزش حضوری را با کلاس هایی کم جمعیت تر و نهایت تا ۱۵ نفر برگزار کنند.

همه این والدین بعد از صحبت های مقدماتی با معلم فرزندشان به سوی مدیر مدرسه هدایت شدند که خواسته خود را با او مطرح کنند.

پدر یک دانش آموز پایه اول ابتدایی می گوید: من در زمان شیوع کرونا شاهد مرگ کودکانی بر اثر ابتلای به این ویروس بوده ام و حالا چگونه می توانم با خیالی آسوده فرزندم را راهی مدارسه ای کنم که در هر کلاس آن ۳۰ دانش آموز نشسته و در آن فضا امکان رعایت فاصله گذاری هم وجود ندارد.

مادر یک دانش آموز پایه دوم می گوید: اولین روز بازگشایی مدارس فرزندم را راهی مدرسه کردم ولی با مشاهده ازدحام و شلوغی که در مدرسه بود، روز دوم دخترم را به مدرسه نفرستادم و خودم همراه با مادران دیگر راهی مدرسه شده ام تا با مدیر آموزشگاه صحبت کنم که یا آموزش مجازی دنبال شود یا تعداد دانش آموزان در هرکلاس درس را کمتر کنند.

اولیای دانش آموزان، معلمان، مدیر و ناظم مدرسه را در حلقه ای تنگ، احاطه کرده بودند که آیا قرار است برگزاری کلاس ها با همین شیوه ای که امروز شاهدش هستیم تداوم یابد؛ شیوه ای که ازدحام و نفس در نفس شدن افراد بجای رعایت فاصله اجتماعی حرف اول را می زد.

پدر یکی از دانش آموزان مقطع ابتدایی می گوید: ما امیدوار بودیم در وضعیتی که دانش آموزان مقطع ابتدایی توان و یا درک رعایت نکات ظریف بهداشتی برای پیشگیری از کرونا را ندارند، فضایی مناسب تر برای حضور فیزیکی آنها در مدارس فراهم شود زیرا مشاهداتی که تا کنون داشته ایم بیانگر رعایت نشدن اصول بهداشتی است.

مادر یکی از دانش اموزان گفت: من برای دخترم واکسن نزده ام و نمی‌توانم این ریسک را بپذیرم در چنین شرایطی درس بخواند خودم تعهد کتبی می نویسم و آموزش او را بر عهده می گیرم فقط این اجازه داده شود در همین مدرسه از فرزند من امتحان گرفته شود.

مادر یکی دیگر از دانش آموزان می گوید: اگر بچه من بیمار شود چه کسی پاسخگو است تمام طول سال را به صورت مجازی دنبال کردیم و سختی های آموزش در فضای مجازی و تبعات آن را به قیمت سلامت بچه هایمان پذیرفتیم حالا چه اتفاقی افتاده است که به خاطر چند هفته پایان سال تحصیلی در چنین شرایطی که حداقل هایی از موارد پیشگیری هم رعایت نمی شود آنها را راهی مدرسه کنیم.

معلم یکی از مدارس بروجرد در پاسخ به اعتراض برخی خانواده ها که خواهان ادامه آموزش مجازی هستند، گفت: ضمن درک نگرانی های شما ولی شرایط برای همه یکسان است زیرا دستورالعمل به مدارس ابلاغ شده و مدیران موظف به اجرای آن هستند، چنانچه انعطافی وجود داشته باشد با شما همراهی می کنیم اما از آنجایی که شرایط اجتناب ناپذیر است و ما باید براساس آنچه خواسته شده اقدام کنیم و نمی توانیم کاری غیر از آنچه خواسته شده را انجام دهیم.

این معلم مقطع ابتدایی ادامه می دهد: در مورد فاصله گذاری هم ابلاغ شده است که این مهم حذف شود، اما برای بچه ها این موضوع را توضیح داده ایم که خودتان مراقب باشید و رعایت کنید، در واقع این تنها کاری است که از دست ما برمی آید و بیشتر از این در حوزه اختیارات ما نیست.

مدیر یکی از مدارس که در حلقه اعتراض خانواده دانش اموزان قرار گرفته است، گفت: من اختیاراتی محدود در برابر این خواسته شما دارم؛ بنا بر دستورالعمل وزارت آموزش و پرورش باید آموزش را به صورت حضوری در مدارس انجام دهیم.

وی می افزاید: برای دانش آموزان مبتلا به کرونا، دارای شرایط و بیماری خاص و آنهایی که دارای نقص سیستم ایمنی هستند هم با گواهی پزشکی می توانم کلاس مجازی برگزار کنم اما اینکه بدون هیچ علتی و صرفا بخاطر نگرانی های شخصی شما آموزش را در فضای مجازی راه اندازی کنیم در اختیار مدیر مدرسه نیست.

این مدیر مدرسه در خصوص اعتراض به رعایت فاصله گذاری ها هم گفت: بنا بر ابلاغیه وزارت آموزش و پرورش فاصله گذاری حذف شده و ما هم همان را اجرا می کنیم.

وی خطاب به مادران و پدرانی که در محوطه مدرسه حاضر شده بودند، گفت: ” اینقدر بچه هایتان را محدود نکنید! هر چیزی را که در قوطی در بسته باقی بگذارید و ارتباط او را با بیرون محدود کنید در واقع آسیب پذیری آن را بیشتر می کنید، دیر یا زود مدارس باید بازگشایی شوند”.

این مدیر مدرسه ادامه داد: الان با هوای بهاری و تهویه های فعال و جریان آزاد هوا در مقایسه با مهرماه، شرایط مناسب تری است پس اینقدر پافشاری بر نگه داشتن بچه ها در فضای خانه نداشته باشید.

هر چند این توصیه های با هدف آرام بخشی، نتوانست مادران و پدرانی که در این مدرسه حاضر شده بودند را راضی کند، اما عملا کلام آخر مدیر مدرسه بود مبنی بر پافشاری بر آموزش حضوری و تداوم نگرانی آنهایی که آمادگی پذیرش و اجرای این تصمیم را نداشتند.

بنا بر گفته، سرپرست اداره کل آموزش‌ و پرورش لرستان تمام کلاس‌های درس مدارس استان در همه مقاطع تحصیلی از روز یکشنبه ۱۴ فروردین حضوری است و هیچ کلاس مجازی در بستر شبکه شاد برگزار نمی‌شود، دانش آموزان در کلاس‌های درس باید ماسک داشته باشند و تهویه هوای کلاس‌ها باید به‌ درستی صورت گیرد.

رضا عزتی افزود: دانش‌آموزانی که مبتلا به کرونا هستند در صورت تایید پزشک مربوطه تا زمان بهبود کامل از حضور در کلاس معاف هستند، حضور و غیاب دانش آموزان نیز طبق آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های موجود همزمان با بازگشایی مدارس صورت می گیرد.

واکسیناسیون زیر ۱۲ ساله ها رضایت بخش نیست 

یکی از نگرانی های واحدی که در صحبت های بیشتر مادران وجود دارد، واکسن نزدن کودکان زیر ۱۲ سال است بیشتر آنها هنوز اقدامی برای واکسن فرزندان پنج تا ۱۲ سال خود انجام نداده اند و همین نگرانی آنها را برای حضور در مدارس بیشتر کرده است.

مدیر گروه پیشگیری و مراقبت بیماری‌های شبکه بهداشت و درمان بروجرد در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: مهمترین توصیه ما تاکید بر انجام واکسیناسیون در کودکان بالای پنج سال است،  وضعیت انجام واکسیناسیون کودکان ۱۲ تا ۱۸ سال در شهرستان بروجرد خوب است اما در سنین پنج تا ۱۲ سال به هیچ وجه رضایت بخش نیست.
مژگان نوابی افزود: واکسن کرونا هیچ عوارضی ندارد و به والدین توصیه می شود نسبت به انجام واکسیناسیون کودکان خود اقدام کنند، واکسن‌های سینوفارم و پاستوکووک که برای کودکان مورد تایید است، در شهرستان بروجرد وجود دارد و توصیه می شود که خانواده بدون نگرانی نسبت به تزریق آنها برای کودکان خود اقدام کنند.

وی گفت: با توجه به بازگشایی مدارس خانواده ها حتما نسبت به واکسیناسیون کودکان زیر ۱۸ سال اقدام کنند، در موج قبلی کرونا تعداد موارد ابتلا و بستری کودکان بالا بود اما فوتی نداشتیم اکنون نیز بهتر است با توجه به الزام در آموزش حضوری خانواده در واکسیناسیون کودکان خود همت کنند.

مدیر گروه پیشگیری و مراقبت بیماری‌های شبکه بهداشت و درمان بروجرد یادآور شد: طی ۱۰ روز گذشته هیچ مورد فوتی بر اثر کرونا در شهرستان بروجرد ثبت نشده ولی تعداد موارد ابتلا طی تعطیلات نوروز اندکی بیشتر شد اما هم اکنون این شهرستان در وضعیت زرد قرار دارد.

وی گفت: افراد بالای ۱۸ سال باید سه دُز، افراد زیر ۱۸ سال و کودکان زیر ۱۲ سال هم باید ۲ دُز واکسیناسیون در مورد آنها تکمیل شود.

تحلیلی بر نگرانی های والدین

گفت و گو با خانواده ها و مشاهده حضور نگران آنها پشت درب‌های مدارس به خصوص مدارس ابتدایی بیانگر آماده نبودن آنها برای آموزش حضوری بعد از چند سال است، مروری بر نگرانی‌های مادران و پدران نشان دهنده طیفی متفاوت از نگرانی آنها در مورد سلامتی فرزندانشان است که از نگرانی شدید و اصرار به در خانه ماندن و تداوم آموزش مجازی است.

رییس انجمن جامعه شناسی لرستان در تحلیل این نگرانی ها می گوید: اینکه خانواده ها بیم ابتلای فرزندان خود در اثر  قرار گرفتن در فضاهای شلوغ را داشته باشند کاملا طبیعی است به خصوص اینکه در برخی همراه با بدبینی و بی اعتمادی به وضعیت موجود هم ممکن است باشد.

مجتبی ترکارانی افزود: برخی ممکن است نسبت به اعلام وضعیت مطلوب یا فروکش کردن کرونا با دیده شک و تردید نگاه کنند و معتقد باشند همچنان ویروس به قوت خود باقی است و آنگونه که گفته می شود کم نشده است و در نتیجه چنین بدبینی و بی اعتمادی تمایل دارند و تلاش می کنند فرزندان خود را همچنان در فضای آموزش مجازی نگه دارند.

این جامعه شناس گفت: برخی نیز نگاه واقع بینانه ای از خود نشان می دهند به این صورت که با علم نسبت به معایب آموزش مجازی و آسیب هایی که انزوای این شیوه آموزش برای کودکان دارد خواهان آموزش حضوری با تمام مشکلات احتمالی آن هستند، این گروه ترجیح می دهند فرزندشان در محیطی طبیعی و باز آموزش واقعی را تجربه کند.

رییس انجمن جامعه شناسی لرستان گفت: برای کاهش این نگرانی ها باید اعتماد سازی برای مردم صورت گیرد و این اعتماد سازی نه با کلمات بلکه بصورت واقعی و با انجام تمهیداتی باید صورت گیرد، در همین راستا ضمن شفافیت و دادن اطلاعات درست و به روز وضعیت کرونا تلاش شود متناسب با شرایط موجود اقدامات لازم صورت گیرد.

این پژوهشگر اجتماعی ادامه داد: فضای گفت و گوی مدارس از طریق رسانه ها و خانواده ها فراهم شود تا به گونه ای به نگرانی های مردم پاسخ داده شود، اجباری کردن واکسن برای بچه ها با هدف کم کردن تاثیر کرونا نیز می تواند کمک کننده باشد.

هر چند بازگشایی مدارس فرصتی است تا والدین و خاصه مادران که در ایام پراضطراب قرنطینه، بیشترین نقش را در آموزش مجازی کودکان به عهده داشته اند، نفسی تازه کنند، اما نگرانی هایی هم دارند که پذیرش آموزش حضوری را برای آنها سخت می کند گواه این نگرانی را در هر خانواده ای می توان مشاهده کرد که بیم سلامت فرزندان خود را دارند و خواسته شان توجه به این نگرانی ها و رعایت بیشتر دستورالعمل های بهداشتی است تا چند هفته پایانی سال تحصیلی را به سلامت عبور کنند.

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close