اخبار ایران

پس‌لرزه‌های مدرسه خصوصی فرزند حداد عادل/ سرلیست اصولگرایان تغییر می‌کند؟

روزهای بروجرد- اظهارات طیبه ماهرو زاده همسر حداد عادل باعث شده موج انتقاد اصولگرایان و اصلاح طلبان به سمت آنها وارد شود. همسر حداد عادل گفته چون مدرسه مناسبی برای فرزندش نبوده، مدرسه تاسیس کرده است.

چند روز قبل رویداد۲۴ اولین رسانه‌ای بود که خبر از احتمال نامزدی همسر حداد عادل در انتخابات مجلس یازدهم داد، بلافاصله همان شب همسر حداد عادل به صدا و سیما رفت تا از تریبون آنجا نیز استفاده کند؛ امکانی که البته برای سایر شهروندانی که خواهرزاده‌ای در مدیریت شبکه ۳ ندارند، غیر ممکن است. با این حال، بعد از حضور طیبه ماهرو زاده، حجم انتقادات به او، فضای مجازی را پر کرد، گویا تا زمانی که سخن نگفته بود، عیب و هنرش نهفته بود.

طیبه ماهروزاده همسر حداد عادل در برنامه تلویزیونی گفته بود: «مدرسه غیرانتفاعی تاسیس کردیم، چون وقتی پسرم به سن دبیرستان رسید و می‌خواست به رشته علوم انسانی برود، مدرسه مناسبی برایش وجود نداشت.»

این گفته‌های ماهروزاده بحث‌های بسیاری را در شبکه‌های اجتماعی راه انداخته است. مازیار خسروی روزنامه نگار در توییتی نوشته «فاجعه‌بارترین بخش سخن همسر حدادعادل این نیست که برای گل‌پسرش مدرسه غیرانتفاعی ساخته؛ همسرش ۴۰ سال در تدوین کتاب‌های درسی نقش داشته و از پرنفوذترین‌های آموزش و پرورش است، اما می‌گوید مسوولیتی در برابر وضع موجود ندارد. فاجعه اصلی این است. بزرگواران مسوولیت هیچ چیز را نمی‌پذیرند.»

انتقاد‌ها از سخنان طیبه ماهروزاده به خاطر تضاد آن با عدالت آموزشی بود. عبدالرضا داوری فعال رسانه‌ای نوشت: «موضوع اظهارات خانم ماهروزاده همسر جناب حداد عادل، فراتر از تامین امکانات تحصیلی برای فرزندش است. او با نهادینه کردن آموزش اختصاصی و پرهزینه‌ای که محدود به فرزندان فرادستان باشد، بدنبال بازتولید طبقه حاکم در عصر جانشینی و تثبیت ریشه‌های کاست قدرت است.»

کاربران دیگری تشکیل مدرسه فرهنگ را مصادق «تعارض منافع» دانسته‌اند، چرا که در آن زمان غلامعلی حداد عادل معاون وزیر آموزش و پرورش بوده است.

یکی از مهمترین انتقادات از طرف فرزند فتاح، رئیس فعلی ستاد اجرایی فرمان امام بود، بلافاصله خبرنگاران تسنیم و فارس، به صورت هماهنگ به دفاع از حداد عادل پرداختند. اتفاقی که بار دیگر از اختلافات شدید درونی اصولگرایان خبر می‌دهد.

امیرحسین فتاح پسر پرویز فتاح رییس بنیاد مستضعفان نوشته بود مدرسه آقایی حداد برای بنیاد مستضعفان است که سال‌هاست اجاره‌ای بابت آن پرداخت نشده است. برخی کاربران به فتاح گفتند که چرا پدرش ماجرا را پیگیری نمی‌کند و او هم تاکید کرد که موضوع در دست پیگیری است. با این حال بخشی اصولگرایان همچنان از حداد دفاع کردند.

بررسی فعالیت‌های سازماندهی شده اصولگرایان نشان می‌دهد گویا جمعی از اصولگرایان همچنان معتقد به سرلیستی حداد عادل هستند، اما دو گروه جدید (به جز حامیان لاریجانی که مدت هاست صف خود را از صف حدادیون جدا کرده‌اند) با این مسئله مشکل دارند.

یکی حامیان سردار قالیباف که معتقدند شهردار سابق تهران بهترین گزینه برای سرلیستی است چرا که معتقدند اگر قالیباف به مجلس برود، برای ریاست جمهوری ۱۴۰۰ شانس بالایی خواهد داشت و اگر به این نرسد و بار دیگر فرمان انصراف برسد، لااقل شهرداری او به تهران در صورت پیروزی اصولگرایان قطعی خواهد بودگ در صدر این گروه از منتقدان حداد عادل فردی قرار دارد که از تیم قالیباف به پله‌های ترقی رسیده است و حالا او نیز کفش‌هایش را برای انتخابات مجلس واکس زده است. وی که در دوران قالیباف به خصوص دو سال آخر تاثیر زیادی در پروژه‌های عجیب و مشکوک مثل باغ کتاب داشت، حالا پرچم عدالت آموزشی برداشته و با این چوب، به حداد عادل می‌تازد.

البته ماجرای حمایت از قالیباف سویه دیگری هم دارد. حامیان او تلاش زیادی دارند تا با ساختن یک چهره فداکار از قالیباف، به ابراهیم رئیسی یادآوری کنند که او همچنان برای جریان اصولگرا موثر است و نباید پای او و همسرش در پرونده‌هایی مثل پرنده عیسی شریفی و عباس ایروانی و غیره، باز شود. محاکمه قالیباف، خط قرمز جریانی است که با پرچم نو اصولگرایی و شعار‌های فریبنده، قصد ورود به انتخابات را دارند.

اما انتقاد فرزند فتاح را نمی‌توان در این دسته قرار داد. اهالی سیاست شاهد بودند یاران قالیباف چه تلاشی کردند سردار قالیباف به جای فتاح به بنیاد شهید برود و چه رقابتی بین این دو بود و در نهایت فتاح انتخاب شد، پس انتقاد فرزند فتاح را نمی‌توان در دسته اول قرار داد. فتاح شاید از نگاه آرمانگرایانه مبارزه با فساد در اصولگرایان این موضع را داشته باشد گرچه او نیز در میان بسیجیان محبوبیت بالایی دارد و بر خلاف قالیباف و حداد عادل و لاریجانی و غیره، تیم منسجم رسانه‌ای ندارد.

آن‌چه مشخص است، ضربه بزرگی از طرف اصولگرایان به حداد عادل زده شده و او شانس کمی برای سرلیستی انتخابات دارد. مگر اینکه انشعاب‌ها جدی باشد و در انتخابات بیش از یک لیست از سوی این جریان منتشر شود.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close