اخبار جهانپزشکی

۵ روشی که بدن به شما می گوید که کلسترول بالا دارید

روزهای بروجرد– پنج نشانه واضح وجود دارد که بدن شما می گوید ممکن است کلسترول بیش از حد داشته باشد:

به گزارش مدیکال دیلی، کلسترول، یک ماده مومی شکل است که توسط کبد تولید می شود و برای محافظت از اعصاب و تشکیل بافت سلولی مهم است. با این حال، زمانی که سطح کلسترول بالا باشد، می تواند باعث مشکلات جدی مانند انسداد در قلب و مغز و منجر به سکته شود.

سکته‌های مغزی می‌توانند تهدیدی خاموش باشند تا زمانی که علائمی مانند درد قفسه سینه، مشکلات تنفسی، حالت تهوع، سرگیجه و سبکی سر را نشان دهند.

چرا کلسترول بالا مشکل ساز می شود؟

هنگامی که مقادیر غیر طبیعی و زیاد کلسترول در جریان خون ما وجود داشته باشد، می تواند با مواد دیگر ترکیب شده و پلاک ایجاد کند و باعث ایجاد شرایطی به نام آترواسکلروز شود. این تجمع پلاک منجر به باریک شدن شریان‌های ما می‌شود و مانعی ایجاد می کند که جریان روان خون غنی از اکسیژن را که باید به اندام ها وبافت های حیاتی برسد، با مشکل روبرو می کند. در نتیجه، ممکن است علائمی مانند درد قفسه سینه و در موارد شدیدتر حملات قلبی را تجربه کنیم.

بررسی و کنترل سطوح بالای کلسترول برای به حداقل رساندن خطر این مشکلات مربوط به قلب و اطمینان از سلامت سیستم قلبی عروقی بسیار مهم است.

چگونه کلسترول با اندام شما مرتبط است؟

کلسترول می تواند در ایجاد بیماری شریان محیطی (PAD) نقش داشته باشد که می تواند جریان خون را در اندام ها که به بازوها، پاها و لگن متصل است محدود یا مسدود کند و اغلب می تواند به ناخن ها و پوست گسترش یابد.

این بیماری اغلب کمتر تشخیص داده می شود، زیرا برخی از افراد ممکن است ناراحتی عضلانی را با نشانه طبیعی پیری اشتباه بگیرند. در برخی موارد، PAD ممکن است تنها زمانی تشخیص داده شود که علائم آنقدر شدید شوند که زندگی فرد را تهدید کنند.

در اینجا پنج نشانه واضح وجود دارد ک بدن شما می گوید ممکن است کلسترول بیش از حد داشته باشد:

سنگینی در پاها

اگر احساس سنگینی و دردناکی در پاهای خود به خصوص در ناحیه ران یا ساق پا دارید، می تواند نشانه ای برای بررسی سطح کلسترول باشد. این ناراحتی هنگام راه رفتن بدتر می شود، حتی اگر دردی باشد که قبلاً قادر به تحمل آن بوده اید.

سردی پا

زمانی که پاهای شما بدون هیچ دلیل واضحی احساس سردی می کنند، می تواند نشانه ای از بالا بودن سطح کلسترول باشد. هرگز این علامت را نادیده نگیرید. مهم است که هر چه زودتر آزمایش خون خود را انجام دهید.

تغییر در رنگ پوست

افزایش سطح کلسترول می تواند منجر به ایجاد انسداد در شریان ها شود و جریان خون را به نواحی مختلف بدن، به ویژه اندام تحتانی، مختل کند. این کاهش جریان خون می تواند باعث تغییراتی در رنگ پوست شما شود.

بسیار مهم است که هیچ گونه تغییر در رنگ پوست را نادیده نگیرید. افراد مبتلا به کلسترول بالا ممکن است متوجه ظاهر شدن رسوبات زرد در پشت ساق پاهای خود شوند. این تغییرات در رنگ پوست به عنوان یک علامت هشدار دهنده از مشکلات عروقی احتمالی است. برای اطمینان از گردش خون سالم، نظارت و مدیریت موثر سطوح کلسترول ضروری است.

گرفتگی های غیرمعمول

آیا اغلب دچار گرفتگی پا می شوید؟ ممکن است به دلیل سطح بالای کلسترول باشد.

هنگامی که کلسترول اضافی به سیستم شما نفوذ می کند، شریان های شما را مسدود می کند و جریان خون را به اندام های شما محدود می کند. در نتیجه، گرفتگی‌ها و اسپاسم‌های آزاردهنده باعث ناراحتی شما می‌شوند، به خصوص در طول شب.

شما می توانید این بیماری را با یک درمان خانگی ساده درمان کنید. فقط اجازه دهید پاهایتان از تخت آویزان شوند یا آن ها را روی سطح بالاتری قرار دهید. این عمل ساده می‌تواند با تقویت گردش خون و تسکین شدید گرفتگی‌های دردناک معجزه کند.

تأخیر در بهبود زخم

هنگامی که سطح کلسترول شما بالاست، در واقع می تواند روند بهبود زخم های بدن را کاهش دهد.

به این دلیل است که کلسترول تمایل دارد در شریان های شما جمع شود و آنها را باریک کند. این باریک شدن جریان خون را در ناحیه زخمی محدود می کند، به این معنی که بافت آسیب دیده، مواد مغذی، اکسیژن و سلول های ایمنی کمتری دریافت می کند که برای بهبودی مناسب ضروری هستند.

علاوه بر این، رسوبات کلسترول همچنین می‌تواند در عملکرد سلول‌های پوشاننده رگ‌های خونی اختلال ایجاد کند و روند بهبود یافتن را چالش‌برانگیزتر کند.

مهم است که به یاد داشته باشید در حالی که کلسترول بالا می تواند یک عامل برای دیر بهبود یافتن زخم ها باشد، می تواند دلایل دیگری برای تاخیر در بهبود زخم وجود داشته باشد، مانند دیابت یا برخی داروها. آزمایش خون می تواند به شناسایی وضعیت خاص کمک کند.

 

منبع: سلامت نیوز 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close