اخبار جهان

آمریکا: در توافق با ایران هیچ امتیازی به روسیه نمی‌دهیم/ تهران و مسکو باید در خصوص پرونده هسته‌ای ایران تصمیم بگیرند

روزهای بروجرد- سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در گفت‌و‌گو با خبرنگاران در خصوص جنگ اوکراین و توافق هسته‌ای با ایران اظهار نظر کرد.

«ند پرایس» در خصوص مذاکرات هسته‌ای در وین گفت که تهران و مسکو باید در خصوص پرونده هسته‌ای ایران تصمیم بگیرند و تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه هیچ ارتباطی به مذاکرات هسته‌ای ایران ندارد و قرار نیست به روسیه امتیازی داده شود. مسکو پیش از این شرط موافقت خود با توافق هسته‌ای ایران را ارائه ضمانت از سوی آمریکا مبنی بر اینکه تحریم‌ها مانع همکاری اقتصادی با ایران نمی‌شود، اعلام کرده بود.

او همچنین گفت که مذاکرات پیچیده‌ای در جریان است اما آمریکا همچنان اعتقاد دارد که توافق احتمالی، نزدیک است. به گفته وی «رابرت مالی»، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران برای مشورت به واشنگتن بازگشته است.

گفت‌وگوهای هسته‌ای در وین در حالی به تعویق افتاد که حسین امیرعبداللهیان در گفت‌وگوی تلفنی خود در روز پنجشنبه به جوزپ بورل گفته بود که طرح مطالبات جدید از سوی آمریکا در مذاکرات وین هیچ توجیه منطقی ندارد.

وزیر خارجه ایران همچنین گفته بود: «طرح برخی درخواست‌های جدید از سوی آمریکا هیچ گونه توجیه منطقی نداشته و با مواضع این کشور در مورد دستیابی سریع به توافق در تناقض است. موضوعات اصلی و لغو موثر تحریم‌ها نباید تحت تاثیر زیاده خواهی طرف آمریکایی قرار گیرد.»

علاوه بر این، خبرگزاری «آسوشیتدپرس» بامداد جمعه خبر داد که ایالات متحده آمریکا محموله دو نفتکش مظنون به حمل نفت ایران را در سکوت خبری توقیف کرده است.

در این گزارش آمده بود که این نفتکش‌ها بخشی از طرح پیچیده مقابله با تحریم‌ها شامل اسناد جعلی و رنگ آمیزی مجدد عرشه کشتی برای پوشاندن محموله‌های غیرقانونی بوده است.

پایگاه خبری میدل‌ایست‌آی هم بعد از اعلام تعویق در مذاکرات وین در گزارشی نوشت که طرح خواسته‌های جدید از سوی آمریکا باعث حیرت و عصبانیت تیم مذاکره‌کننده ایران در این گفت‌وگوها شده است.

 

منبع: شفقنا

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close