اخبار ایران

خطر جدید برای حیات وحش ایران: گرگاس!

روزهای بروجرد– معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی محیط زیست استان کرمانشاه “گرگاس” را یک گونه مهاجم دانست که به ذخایر ژنتیکی گرگ‌ها آسیب می‌زند.

به گزارش ايسنا فرشاد فتاحی با بیان اینکه گونه‌های هیبرید در تمام دنیا گونه‌های مهاجمی هستند که هم در گیاهان و هم در جانوران مشاهده می‌شوند، گفت: هیبریدها حاصل لقاح دو گونه متفاوت هستند.وی گرگاس را یکی از همین گونه‌های هیبرید دانست که از لقاح سگ و گرگ ایجاد می‌شود و افزود: از آنجایی که جمعیت سگ‌های ولگرد زیاد است، شاهد جفت گیری این حیوانات با گرگ‌ها هستیم که گرگاس از این جفت گیری متولد می‌شود.معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی محیط استان کرمانشاه از گرگاس به عنوان یک گونه خطرناک یاد کرد که در برخی از شهرهای دیگر کشور به انسان‌ها آسیب جدی رسانده و حتی باعث مرگ شده و یادآور شد: این موجود به دلیل شرایط خشکسالی و … به زیستگاه‌های انسانی نزدیک شده و خطرآفرین است.

فتاحی یکی از ویژگی‌های مهم گونه‌های هیبرید از جمله گرگاس را قدرت تکثیر فراوان آنها اعلام کرد و ادامه داد: این گونه‌ها برای اینکه بتوانند غالب شوند، مدام زاد و ولد می‌کنند.

وی اضافه کرد: این میزان زاد و ولد بالا، در بلندمدت باعث آسیب دیدن ذخایر ژنتیکی گرگ‌ها خواهد شد.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی محیط زیست استان کرمانشاه با بیان اینکه گرگاس موجودی است که خوی وحشی گرگ و هوش بالای سگ را دارد و از همین رو به آسانی نمی‌توان آن را گرفت، اظهار کرد: حتی برای جمع آوری این موجودات قفس هم گذاشتیم، اما به جهت هوش بالایی که دارند وارد قفس نمی‌شوند.

فتاحی با تاکید بر لزوم جمع‌آوری گرگاس ها، گفت: گرگاس جزو گونه‌هایی که باید محافظت شود نیست و با هر روشی باید جمع آوری شود.

وی از مردم خواست از احساسات به خرج دادن و غذا دادن به این موجودات خودداری کنند و افزود: گرگاس مانند سگ باوفا نیست و اگر فردی چندبار به این حیوان غذا بدهد اما از غذا دادن مجدد خودداری کند و حیوان گرسنه بماند، امکان حمله کردن به او بسیار بالا است.

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close