اخبار جهان

چرا ترامپ رییس جمهوری بعدی امریکا خواهد بود؟

روزهای بروجرد- رییس جمهوری سابق امریکا در تجمعات هواداران خود جمعیت را به هم می‌ریزد و سرمایه هنگفتی را جمع آوری کرده است. او هنوز به طور رسمی نامزدی‌اش را برای شرکت در رقابت انتخابات ریاست جمهوری بعدی اعلام نکرده است. با این وجود، کارشناسان می‌گویند در صورت نامزدی دوباره او می‌تواند بار دیگر برنده انتخابات شود.

به گزارش دویچه وله، در تظاهرات اخیر در تگزاس، دونالد ترامپ در مورد هیلاری کلینتون و اینکه چگونه در انتخابات ۲۰۲۰ میلادی از دید او تقلب صورت گرفت و آرای رای دهندگان دزدیده شد صحبت کرد.

ترامپ تاکید کرد: «در انتخابات ۲۰۲۰ میلادی تقلب شد و همه این موضوع را می‌دانند». این در حالی است که ادعای او کاملا رد شده است. دیوان عالی ایالات متحده که اکثریت اعضای آن قضات محافظه کار منصوب شده توسط ترامپ هستند شکایت را او برای لغو نتایج انتخابات در چهار ایالت مورد مناقشه رد کرد.

چرا ترامپ رئیس جمهوری بعدی امریکا خواهد بود؟ / وقتی ترامپ باز هم گوشت را به سمت هواداران‌اش پرتاب می‌کند

این لفاظی آشنا به نظر می‌رسد و به این دلیل است که آن چه ترامپ در سخنرانی‌های این روزهای خود می‌گوید پیش‌تر در نفرت‌پراکنی‌هایش علیه هیلاری کلینتون در زمان نامزدی او در انتخابات ریاست جمهوری و طرح نظریه توطئه تقلب در انتخابات ۲۰۲۰ میلادی مطرح کرده بود.

«برندون کنرادیس» سردبیر بخش سیاسی سایت «هیل» نزدیک به کنگره امریکا و روزنامه نگار سابق «دویچه وله» می‌گوید: «ترامپ کاری را انجام می‌داد که همواره انجام داده بود بازی کردن با پایگاه هواداران‌اش مثل بازی با سگ‌ها و پرتاب کردن گوشت به سوی آنان. تا به امروز این بهترین موفقیت او بوده است».

هم چنین، ترامپ از حمله طرفداران‌اش به ساختمان کنگره امریکا در تاریخ ۶ ژانویه ۲۰۲۱ میلادی به طور ضمنی حمایت کرد چرا که گفته است اگر برنده انتخابات شود مشارکت کنندگان در آن حمله را در صورت نیاز مورد عفو قرار خواهد داد.

«مایکل کورنفیلد» دانشیار مدیریت سیاسی در دانشگاه جورج تاون به «دویچه وله» می‌گوید: «زمانی که ترامپ مسائلی تحریک‌آمیز مانند موضوع عفو شورشگران علیه ساختمان کنگره را مطرح می‌کند فراتر از همه توجهات دیگر قرار می‌گیرد و تمام توجه را به سوی خود جلب می‌کند».

این در حالی است که جمهوری خواهان زیادی در برابر ایده عفو حمله کنندگان به ساختمان کنگره ایستاده‌اند و علیه ترامپ موضع گیری کرده اند. «لیندسی گراهام» سناتور کارولینای جنوبی که متحد مشهور ترامپ بود در انتقاد از موضع وی گفته است که امیدوار بود «مجرمان به زندان بروند و کتاب به سمت‌شان پرتاب شود، زیرا مستحق آن هستند». «کریس سونونو» فرماندار جمهوریخواه نیوهمپشایر نیز از مخالفان ایده عفو بوده است. او به خبرنگار «سی ان ان» در پاسخ به این پرسش که آیا شورشگران باید مورد عفو قرار گیرند گفته بود: «آه خدای من، نه».

با این وجود، ناظران معتقدند که برای ترامپ مخاطبان هدف‌گذاری شده سخنان‌اش چهره‌های بلندپایه حزب جمهوری خواه نیستند. کُنرادیس می‌گوید: «ترامپ به انتقادات مقام‌های بلندپایه حزبی اهمیت نمی‌دهد. برای او پایگاه مردمی هواداران‌اش جذاب هستند و حمله کنندگان به کنگره قطعا بخشی از آنان هستند. برای ترامپ کسانی اهمیت دارند که سرسختانه حامی او هستند و حاضرند به او رای دهند بقیه برایش اهمیتی ندارند».

اگر ترامپ تصمیم بگیرد دوباره در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ شرکت کند نزدیک نگه داشتن حامیان‌اش بسیار مهم خواهد بود. جملاتی که با «اگر نامزد شوم و اگر برنده شوم» شروع می‌شوند مطمئنا باعث می‌شود که نامزدی مجدد ترامپ یک سناریوی محتمل به نظر برسد.

کنرادیس می‌گوید: «بدیهی است که هر چیزی ممکن است رخ دهد، اما در شرایط فعلی ترامپ در حال زمینه‌سازی برای اعلام نامزدی رسمی در انتخابات است. او نمی‌خواهد مردم فراموش‌اش کنند. او عاشق قرارگیری زیر نورافکن است. او یک شومَن است و خواهان پوشش رسانه‌ای و مطرح شدن نام و چهره‌اش در رسانه‌ها است».

«کورنفیلد»، اما تردید دارد و می‌گوید: «او فرد ماهری در صنعت سرگرم کردن مردم است و موقعیت و گذشته‌ای سیاسی دارد. با این وجود، آینده سیاسی او در تعلیق است و قابل پیش بینی نیست».

در هر صورت، اگر ترامپ تصمیم بگیرد دوباره نامزد شود اوضاع برای رئیس جمهور سابق خوب به نظر می‌رسد. نتایج نظرسنجی‌ای که اولین بار توسط سایت «هیل» در پایان ژانویه منتشر شد نشان می‌داد ترامپ در انتخابات مقدماتی فرضی در میان هشت نامزد جمهوری خواه در سال ۲۰۲۴ میلادی، ۵۷ درصد آرا کسب خواهد کرد و با اختلاف زیادی در جایگاه نخست خواهد ایستاد. در رتبه دوم با ۱۲ درصد آرا «ران دی سانتیس» فرماندار فلوریدا قرار دارد.هم چنین، ترامپ مبالغ مالی خوبی راجمع آوری کرده است. او تنها در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ میلادی، ۵۱ میلیون دلار جمع آوری کرد و طبق اسناد پرونده‌های فدرال مجموع سرمایه خود را به ۱۲۲ میلیون دلار رساند. بسیاری از این دلارها از سوی اهداکنندگان کوچک یا همان «شهروندان معمولی» امریکایی به دست آمده اند. این موضوع به خودی خود نشان می‌دهد که ترامپ هنوز تا چه میزان بالایی از حمایت مردمی برخوردار است.

کورنفیلد اشاره می‌کند که ترامپ تنها بخش کوچکی از این پول را برای حمایت از نامزدها در سطح محلی و ایالتی در انتخابات میان دوره‌ای نوامبر امسال خرج کرده است. او اشاره می‌کند این در حالی است که به طور معمول، فردی که به دنبال نامزدی برای ریاست جمهوری است در این راه بسیار بیش‌تر هزینه می‌کند. با این وجود، او اشاره می‌کند که ترامپ پول جمع آوری شده را برای موضوع دیگری پس‌انداز می‌کند.

کورنفیلد می‌گوید: «او تا خرخره درگیر در دعاوی حقوقی است و ممکن است وضعیت برایش بدتر شود. او می‌داند دفاع حقوقی خوب گران است در این راه نیازمند خرج پول قابل توجهی خواهد بود».

البته، ترامپ ممکن است کماکان امیدوار باشد که اگر اوضاع بر وفق مراد‌اش پیش برود اصلا با قاضی‌ای روبرو نخواهد شد.

کورنفیلد می‌گوید: «یکی از انگیزه‌های اصلی او برای نامزدی مجدد این است که ادعا کند، چون نامزد ریاست جمهوری است از پیگرد قانونی مصون است».

ین که آیا این حرکت موثر خواهد بود یا خیر موضوع دیگری است. در حال حاضر، هنوز مشخص نیست که آیا ترامپ برای باز پس گیری کاخ سفید تلاش خواهد کرد یا خیر. با این وجود، اگر او این کار را انجام دهد دموکرات‌ها با یک رقیب جدی روبرو خواهند بود.

کنرادیس می‌گوید: «ترامپ کماکان همان فردی است که در سال ۲۰۱۶ میلادی انتخاب شد. به همین دلیل است که او می‌تواند دوباره برنده شود».

 

منبع: فرارو

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close