اخبار ایران

واریز ۱۶۵ هزار تومان از جیب هر ایرانی برای بودجه صدا و سیما

روزهای بروجرد- بودجه صداوسیما برای سال آینده در حالی ۹۰ درصد از حجم کل بودجه رسانه را تشکیل داده که قرار است درآمد این سازمان از محل تبلیغات با افزایش ۸۹ درصدی به ۵ هزارو ۴۰۰ میلیاردتومان برسد. کاهش و اصلاح ساختاری این حجم از منابع برای سازمانی که هرروز از طرفداران آن کاسته می‌شود، به زعم مرکز پژوهش‌های مجلس یک مطالبه عمومی است.

هما حسینی: طبق محاسبات مرکز پژوهش‌های مجلس سازمان صداوسیما با احتساب منابع مختلف در بودجه سال آینده، در مجموع با درآمد نزدیک به ۱۴ هزار میلیارد تومانی همراه است؛ این یعنی از جیب هر ایرانی مبلغ ۱۶۵ هزار تومان به صندوق صداوسیما واریز می‌شود. برای درک بزرگی این رقم کافی است بدانیم مجموع بودجه صداوسیما معادل است با پرداخت ۴ ماه یارانه نقدی به ۵۶ میلیون نفر جمعیت کشور و برابر است با تقریبا کل درآمد مالیاتی امسال دولت از محل حقوق کارمندان.

بودجه‌های سالیانه سازمان صداوسیما طی سال‌های اخیر با انتشار سند بودجه، بسیار بحث‌برانگیز بوده، اما حالا طبق گزارشی که مرکز پژوهش‌های مجلس منتشر کرده، به نظر می‌رسد حجم عظیم هزینه‌کرد دولت سیزدهم برای این سازمان حتی انتقاد کارشناسان بازوی پژوهشی مجلس را نیز برانگیخته است.

به گزارش رویداد۲۴ دولت در ردیف‌های مختلف بودجه، درآمدی را به سازمان صداوسیما اختصاص داده که معادل ۹۰ درصد کل بودجه اختصاصی به فصل رسانه است.  سازمان صداوسیما در یک ردیف اصلی، برای سال آینده، نزدیک به ۵ هزار میلیارد تومان درآمد از محل خزانه خواهد داشت که در مقایسه با امسال با ۴۲ درصد رشد همراه است. اما این فقط یک فقره از ردیف‌های بودجه‌ای صداوسیماست.

در یکی از بندها آورده شده که ۲ هزار و ۴۲۵ میلیارد تومان برای برنامه‌های پویانمایی، مستند، فیلم و سریال در نظر گرفته شده است. بند دیگر برنامه طرح سیگنالی است که برای آن ۲۰۷ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. همچنین در جدول متفرقه بابت تأدیه بدهی سازمان صداوسیمای و نیرو‌های مسلح به شرکت ارتباطات زیرساخت، ۶۶ میلیارد تومان دیده شده که با فرض ادامه ارقام سال‌های گذشته، ۶۰ میلیارد آن مربوط به صداوسیماست.

همچنین ۲۷۰ میلیارد تومان درآمد از محل تبلیغات مسابقات ورزشی خواهد داشت و ۲۵ میلیارد تومان هم از محل تکلیف بیمه‌ها برای پرداخت سهم به صداوسیما درآمد دارد.

 

بودجه صدا و سیما سال 1401

در مجموع بودجه سال آینده سازمان صداوسیما از محل ردیف‌های بودجه نزدیک به ۸ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است. اما موضوع اینجاست که سازمان صداوسیما این حجم از بودجه را درحالی از خزانه برداشت می‌کند که درآمد‌های اختصاصی این سازمان از محل تبلیغات تجاری برای سال آینده دو برابر خواهد بود و از این محل هم ۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان درآمد کسب خواهد کرد.

افزایش ۸۹ درصدی درآمد‌های از محل تبلیغات تجاری صداوسیما به گفته کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس با پیامد‌های زیادی همراه خواهد شد، به خصوص که همین اکنون هم برنامه‌های صداوسیما سرشار از تکرار و ازدیاد تبلغات تجاری است.

مرکز پژوهش‌ها اعلام کرده از پیامد‌های این وضع، افزایش حس نارضایتی در خانواده‌های دارای قدرت خرید پایین، لطمه به اعتماد عمومی، رواج مصرف‌گرایی و تجملگرایی، جابجایی اولویت‌های مدیران رسانه و کالانگاری مخاطب، افت کیفیت محتوایی برنامه‌ها در برابر برنامه‌های زرد و سلبریتی‌محور است.

همچنین نکته مهم دیگری که در مورد درآمد صداوسیما از محل تبلیغات تجاری به چشم می‌خورد، این است که این سازمان هر سال حتی بیشتر از سقف مصوب درآمد از این محل کسب می‌کند. همچنان که گزارش ۶ ماهه امسال سازمان برنامه و بودجه نشان می‌دهد، سازمان صداوسیما تا پایان شهریورماه ۷۷ درصد از سقف مشخص‌شده درآمد از محل تبلیغات را به دست آورده است. یعنی اگر همین روند را تا پایان سال طی کرده باشد، دو برابر درآمد مصوب تا پایان امسال درآمد از محل تبلبغات تجاری خواهد داشت، در حالی که قانون بودجه این اجازه را به این سازمان نداده است.

تمامی این اعداد و ارقام به خوبی نشان می‌دهد، در روز‌هایی که هر روز از اوج محبوبیت سازمان صداوسیما به عنوان رسانه‌ای که نام رسانه ملی بر خود گذاشته، کاسته می‌شود، این سازمان بیشتر از قبل مشغول به درآمدزایی و بلعیدن بودجه از خزانه است. به‌طوری که هم مبلغ چشمگیری از بودجه کشور برداشت می‌کند و هم دوبرابر بودجه برداشتی از تبدیل صداوسیما به جعبه تبلیغات درآمد کسب می‌کند.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close