اخبار جهان

رابرت مالی: احیای برجام بدون آزادی زندانیان آمریکایی بعید است/ وزارت خارجه ایران: این موضوع قابل‌حل است

روزهای بروجرد– مذاکره کننده ارشد هسته ای آمریکا به رویترز گفت: بعید است که ایالات متحده برای نجات برجام به توافقی با تهران دست یابد، مگر اینکه تهران چهار شهروند آمریکایی را آزاد کند.

رابرت مالی گفت که «[بحث مذاکرات احیای برجام و آزادسازی زندانیان امریکایی در ایران] جدا هستند و ما در حال پیگیری هر دوی این مسائل هستیم. اما من می گویم در حالی که چهار آمریکایی بی گناه در گروگان ایران هستند، تصور بازگشت به توافق هسته ای برای ما بسیار سخت است .”

وی افزود: «بنابراین در حالی که ما به طور غیرمستقیم با ایران در مورد پرونده هسته‌ای مذاکره می‌کنیم، به طور غیرمستقیم با آنها داریم گفتگو می‌کنیم تا از آزادی گروگان‌هایمان اطمینان حاصل کنیم».

در همین حال سخنگوی وزارت خارجه ایران در  نشست خبری در پاسخ به سؤالی درباره مذاکرات وین و اختلاف‌ها و همچنین اظهارات رابرت مالی و تعیین پیش شرط برای احیای توافق وین گفت:‌ پیشرفت‌ گفت‌وگوها در مسیر درست است. در هر چهار حوزه پیشرفت‌های خوبی داشتیم در برخی اسناد پرانتزها و اختلاف‌ها کمتر شده است. بسیاری از ایده‌های ایران تبدیل به کلمات شدند از جمله در حوزه تضامین. مهم این است همه اطراف مذاکرات در وین پذیرفتند این است که نباید آنچه در سال‌های گذشته با خروج آمریکا از برجام رخ داد تکرار شود. ایده‌های کاملا اجرایی و عملیاتی را در وین با واقع نگری ارائه کردیم و معتقدیم این ایده‌ها امکان گفت‌وگو درباره تضامین را فراهم کرده است.

به گزارش انتخاب، وی بیان کرد: ایران در وین است برای یک توافق که دو ویژگی عمده داشته باشد پایدار و قابل اتکاو مسیر اخذ تضامین مهم است.

خطیب‌زاده تصریح کرد: ایران هیچ پیش شرطی را از روز اول نپذیرفته و طرح این موضوعات اگر برای مسائل رسانه‌ای باشد عبور می‌کند و معتقد است مذاکرات پیچیده است و نباید با اظهارات پیچیده آن را  پیچیده کرد

وی گفت: درباره اتباع ایرانی بازداشت شده در آمریکا نگرانی خود را از ابتدا اعلام کردیم و این موضوع در دستورکار ما بوده و دو مسیر مختلف است. اگر آمریکا به توافقاتی که از قبل بود پایبند باشد این موضوع انسانی قابل حل است. اگر اراده در طرف مقابل باشد می‌توانیم به توافق پایدار و قابل اتکا برسیم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره بحث توافق موقت نیز اظهار داشت: موضع ما درباره آنچه در وین در حال گفت وگو است روشن و ثابت است. توافقی که دنبال آن هستیم پایدار و قابل اتکاست و هیچ چیزی را کمتر  از این نمی‌پذیرد. آن‌چه برای ما اصالت دارد کیفیت آن چیزی است که توافق می‌شود نه چیز کمتر نه بیشتر. توافق موقت یا چیزهای شبیه این هیچگاه در دستورکار ما نبوده است. امیدواریم نماینده اتحادیه اروپا این را به آمریکا منتقل کرده باشد که ضرورت جدی برای رسیدن به توافق کیفی و محتوایی داریم و امیدوارم آمریکا این ضرورت را متوجه شده باشد.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close