اخبار ایران

بیمارستان‌ها مملو از بیماران/ زمان کامل بهبودی بیماران اُمیکرون ۵ روز است

روزهای بروجرد- عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: اغلب بستری‌ها و مرگ و میرها مربوط به کسانی است که یا واکسن نزده اند و یا بیماری‌های خاص و زمینه‌ای مانند فشارخون، دیابت و نقص ایمنی دارند.

به گزارش فارس، سید احمد طباطبایی، دبیر بورد ریه اطفال کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا،‌  با اشاره به فعالیت خطرناک اُمیکرون در بدن مبتلایان به این واریانت، اظهار کرد: زمانی که بیماری ویروسی وارد بدن می شود، تمام اعضای بدن را ممکن است درگیر کند، دستگاه تنفسی فوقانی یکی از آن بخش‌هایی است که احتمال درگیری آن به کرونا بسیار بالا است.

وی افزود: دستگاه تنفسی فوقانی شامل بینی،گلو و حلق در واریانت اُمیکرون بسیار در معرض خطر هستند و بیماران با علائمی مانند گلودرد، سوزش گلو، سرفه‌های شبیه به خروسک و گاهاً با علائم سردرد مواجه می‌شوند.

احتمال پوسته اندازی اُمیکرون 

دبیر بورد ریه اطفال کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: خوشبختانه دستگاه‌های تحتانی شامل نای، نایژه و ریه کمتر در سویه امیکرون درگیر می‌شوند، به همین خاطر ممکن است میزان بستری‌ها و طول بیماری کمتر باشد اما متأسفانه سرعت انتشار بسیار بالایی دارد.

وی تأکید کرد: از جهت شدت درگیری، برگشت ناپذیری و بروز صدمات،کرونای دلتا بسیار قوی تر از بیماری‌های دیگر بود، این در حالی است که عوارض اُمیکرون در حال حاضر نسبت به دیگر سویه‌ها کمتر است، چرا که این واریانت به تازگی کشف شده و بسیاری از عوارض و علائم آن نامعلوم است.

فعالیت خوشه‌ای اُمیکرون

طباطبایی به یکی از ابعاد خطرناک امیکرون اشاره کرد و گفت: این وایانت معمولاً به صورت خوشه ای فعالیت می‌کند،افراد در نزدیکی فرد بیمار مبتلا به امیکرون خواهند شد و این بسیار خطرناک است.

وی با انتقاد از برخی عادی انگاری‌ها در جامعه، اظهار کرد: یکی از روش‌های انتقال، تجمع‌های دورهمی است که معمولا خانواده برای دید و بازدید یا جشن‌های تولد مراجعه و گرفتار اُمیکرون خواهند شد.

دبیر بورد ریه اطفال کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا به برخی آمارهای پیک های پیشین کرونا در کشور اشاره و خاطرنشان کرد: در کرونای دلتا، مرگ و میرهای سه رقمی و بالای ۵۰۰ بیمار در روز را داشتیم، خوشبختانه آمار مرگ و میر در این واریانت بسیار کمتر از پیک‌های قبلی است و آن هم به دلیل کمتر درگیر شدن دستگاه‌های تنفسی تحتانی است.

اکثر جان‌باختگان سویه اُمیکرون، واکسن نزده‌ها هستند

وی ادامه داد: اغلب بستری‌ها و مرگ و میرها مربوط به کسانی است که یا واکسن نزده اند و یا بیماری‌های خاص و زمینه‌ای مانند فشارخون، دیابت و نقص ایمنی دارند.

بیمارستان‌ها مملو از بیماران اُمیکرون

این عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا به وضعیت کنونی بیمارستان‌ها در پیک ششم اشاره کرد و گفت: متأسفانه بیمارستانها مملو از بیماران امیکرون هستند، به ویژه بیمارستان‌های کودکان که بسیاری از خانواده‌ها برای بستری کردن فرزندانشان مراجعه می‌کنند.

وی یادآور شد: اگر کودکان مبتلا به تنگی نفس، تنفس تند، کبودی، کاهش سطح اکسیژن بدن شوند، باید نگران بود.

زمان کامل بهبودی بیماران اُمیکرون

طباطبایی ادامه داد: بیماری امیکرون، ۳ تا ۵ روز برطرف می شود اما اگر خانواده ها نگران هستند با مراجعه به پزشک می توانند اطمینان کنند که کودکشان در معرض خطر جدی نیست.

وی تأکید کرد: بهترین راه مقابله با سویه امیکرون، استراحت، مصرف مایعات و پرهیز از تماس با دیگران، عدم حضور در مدارس و رعایت فاصله گذاری اجتماعی است.

خانواده‌ها در برابر واکسیناسیون کودکان مقاومت نکنند

دبیر بورد ریه اطفال کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: موضوع بسیار مهم دیگر، مقاومت برخی خانواده‌ها در برابر واکسیناسیون است، موضوع واکسیناسیون کودکان بسیار جدی است و مطالعات جهانی نشان می‌دهد که میزان ابتلا، بستری و حتی مرگ و میر در واکسن زده‌ها بسیار کمتر است.

وی تأکید کرد: حتی کسانی که واکسن زده‌اند و یا پیش‌تر به کرونا مبتلا شده اند نیز در معرض ابتلا به اُمیکرون هستند، باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و با استفاده از ماسک، مانع انتشار این ویروس به دیگران شوند.

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close