اخبار جهان

بازگشت دوباره حامی مالی اصلی ترامپ به کارزار ” عظمت را دوباره به آمریکا باز خواهیم گرداند”

روزهای بروجرد– “پیتر تیل” یکی از بزرگ‌ترین حامیان مالی “دونالد ترامپ” در سال ۲۰۱۶ میلادی بار دیگر به عنوان سرمایه‌دار اصلی کارزار “عظمت را دوباره به آمریکا باز خواهیم گرداند” ظاهر شده است.

نیویورک تایمز: شراب سرو شد و دونالد ترامپ جونیور با مهمانان آمیخته شد و “پیتر تیل” میلیاردر عرصه فناوری و مجری این رویداد پیامی برای جمعیت حاضر داشت: زمان تمیز کردن خانه فرا رسیده بود.

مهمانی برای جمع آوری کمک‌های مالی در محوطه عمارت تیل در میامی بیچ در ماه گذشته برای یک نامزد محافظه کار برگزار شده بود که “لیز چنی” نماینده از وایومینگ را برای کسب کرسی در انتخابات میان دوره‌ای نوامبر به چالش می‌کشید.

تیل گفت که چنی یکی از چندین نماینده جمهوریخواه بوده که به استیضاح دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا به اتهام تحریک حمله ۶ ژانویه به ساختمان کنگره آمریکا رای داده بود. او چهره یک “خیانتکار” را از چنی ترسیم کرد. افرادی که از رویداد برگزار شده مطلع هستند و مجاز به صحبت عمومی نیستند می‌گویند او اعلام کرد که همه افراد همفکر چنی در حزب جمهوریخواه و در مجلسین باید با محافظه کاران وفادار به ترامپ جایگزین می‌شدند.

تیل که در سال ۲۰۱۶ به عنوان یکی از بزرگ‌ترین کمک کنندگان به کارزار ریاست جمهوری ترامپ شناخته شد دوباره به عنوان یکی از سرمایه گذاران کلیدی جنبش “عظمت بخشیدن دوباره به امریکا” ظاهر شده است. این سرمایه گذار ریسک پذیر امسال از ۱۶ نامزد سنا و مجلس نمایندگان حمایت می‌کند که بسیاری از آنان این دروغ را پذیرفته اند که ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ میلادی پیروز شده بود. برای به قدرت رسیدن این نامزدها، تیل بیش از ۲۰.۴ میلیون دلار کمک کرده است.

به گفته سازمان تحقیقاتی غیرحزبی OpenSecrets این موضوع اساسا او و “کنت گریفین” مدیر اجرایی صندوق تامینی “سیتادل” را به عنوان بزرگترین اهداکنندگان انفرادی به سیاستمداران جمهوریخواهان در این دوره از انتخابات قرار می‌دهد. با این حال، چیزی که هزینه‌های تیل را متمایز می‌کند تمرکز او بر نامزد‌های راستگرای تندرو است که از نظریه‌های توطئه مورد حمایت ترامپ استفاده می‌کنند و خود را به عنوان شورشیانی قلمداد می‌کنند که مصمم به سرنگونی تشکیلات جمهوری خواه و حتی نظم سیاسی گسترده‌تر آمریکا هستند.

این کارزار‌ها میلیون‌ها دلار کمک مالی جمع‌آوری کرده اند، اما ثروت تیل می‌تواند تغییر موقعیت دیدگاه‌هایی را که زمانی حاشیه‌ای به نظر می‌رسید به دیدگاه‌های جریان اصلی سرعت بخشد در حالی که خود را به یک دلال قدرت جدید در اردوگاه راست تبدیل کند. “لی دراتمن” یکی از اعضای ارشد گروه چپگرای آمریکای جدید که کارزار انتخاباتی را مطالعه می‌کند می‌گوید: “وقتی شما سرمایه گذاری دارید که فعالانه نامزد‌هایی را که مشروعیت انتخابات را انکار می‌کنند بالا می‌برد این حمله مستقیم به پایه‌های دموکراسی است”.

نامزد‌هایی که تیل از آنان حمایت مالی کرده دریچه‌ای به ایدئولوژی او ارائه می‌دهند. در حالی که سرمایه گذاری بر روی نامزد‌های انتخاباتی چیزی شبیه رمزنگاری بوده است او در حال حاضر تحت تاثیر این جهان‌بینی قرار دارد که نظم فعلی و جهانی‌سازی شکست خورده است، سیاست فعلی مهاجرتی طبقه متوسط را غارت می‌کند و این که کشور باید نهاد‌های فدرال را از بین ببرد. تیل شروع به بیان افکار خود به صورت علنی کرده است و اخیرا حداقل شش گردهمایی محافظه کاران و لیبرتارین‌ها را هدایت کرده که در آن از حزب کمونیست چین و شرکت‌های بزرگ فناوری انتقاد شده و مسائل علمی مرتبط با آب و هوا را زیر سؤال برده است.

او با آن چه که از آن تحت عنوان “دگماتیسم (جزم گرایی) افراطی” در نهاد‌های تشکیلاتی حزب جمهوری خواه می‌نامد که به گفته او باعث عقب ماندگی کشور شده اند، مخالفت کرده است. در یک ضیافت شام در ماه اکتبر در استنفورد او برای انجمن فدرالیست در مورد “جامعه‌ای آشفته” صحبت کرد که “یک دولت کاملا آشفته” ایجاد کرده است. او گفت که ایالات متحده در آستانه یک اصلاح مهم است.

تیل در ادامه افزوده بود: ” تا حدودی آخرالزمانی و تا حدودی امیدوارکننده است. امید من این است که بالاخره در نقطه‌ای هستیم که همه چیز در حال در هم شکستن است”.

تیل ۵۴ ساله به طور علنی نظر خود را در مورد انتخابات ۲۰۲۰ اعلام نکرده است. سه نفر از نزدیکان به این سرمایه گذار به “نیویورک تایمز” گفته اند که او از ترامپ برای پیشبرد اهداف ایدئولوژیک خود حمایت می‌کند. آن دو اخیرا در نیویورک و در عمارت مارالاگو رئیس جمهور سابق در پالم بیچ فلوریدا با یکدیگر ملاقات داشتند. تیل هم چنین شرکتی را که توسط “جان مک انتی” یکی از نزدیکترین دستیاران آقای ترامپ اداره می‌شد تامین مالی کرد.

“استفن بنن” استراتژیست ارشد سابق ترامپ می‌گوید: “برخلاف حامیان سنتی جمهوری خواهان که بر کنترل پیروزمندانه حزب خود بر کنگره و کاخ سفید تمرکز کرده بودند تیل هدف خود را تغییر شکل دادن دستور کار جمهوری خواهان به نام خود و ضدیت با تشکیلات حزب جمهوری خواه قرار داده است”.

بنن که تیل را از سال ۲۰۱۶ می‌شناسد می‌گوید: “فکر نمی‌کنم که کمک‌ها و دیدار‌های او تنها برای تغییر سنا باشد. من فکر می‌کنم پیتر می‌خواهد مسیر کشور را تغییر دهد”. شاید کمک‌های تیل تنها بخش کوچکی از صد‌ها میلیون دلاری باشد که احتمالا از طریق کارزار‌های این چرخه جریان دارد.

با این وجود، مبالغی که او برای رقابت‌های انفرادی صرف می‌کند و ماهیت اولیه کمک‌هایش سبب شده تا در مرکز توجه و امید جمهوری خواهان قرار گیرد. در گذشته، بسیاری از جمله برادران میلیاردر کوخ یا شلدون ادلسون کازینو دار سابق خواستار دیدار با تیل شده بودند.

استراتژیست‌های سیاسی می‌گویند که در سال جاری نیز آنان برای دعوت به خانه‌های تیل در لس آنجلس و میامی بیچ با صدای بلند اعلام آمادگی کرده بودند و یا در مورد چگونگی تماس تلفنی با او بحث کرده اند. سه استراتژیست جمهوری خواه که نخواستند نام شان فاش شود می‌گویند که تیل شخصا نامزد‌هایی را که نام شان به او داده می‌شود را بررسی می‌کند.

علاوه بر هریت هیگمن رقیب چنی، او از جو کنت و لورن کالپ حمایت می‌کند که هر دو در برابر جمهوری خواهان مجلس نمایندگان در ایالت واشنگتن که به استیضاح ترامپ رای دادند رقابت می‌کنند. او هم چنین به سناتور تد کروز از تگزاس، که امسال برای انتخاب مجدد انتخاب نشده است کمک مالی کرده است.

تیل که در آلمان غربی متولد شد و در آفریقای جنوبی و منطقه خلیج سانفرانسیسکو بزرگ شد در اواخر دهه ۸۰ میلادی در دانشگاه استنفورد جنبه تحریک آمیز و جنجالی خود را نشان داد. همکلاسی‌های تیل را به یاد می‌آورند که او فلسفه و حقوق خوانده بود و آپارتاید آفریقای جنوبی را یک نظام اقتصادی سالم توصیف می‌کرد. (سخنگوی تیل ادعای حمایت او از آپارتاید را رد کرده است). تیل هم چنین به تاسیس “استنفورد ریویو” کمک کرد یک اردوی محافظه کار در محوطه دانشگاه که به دنبال ارائه “دیدگاه‌های جایگزین” برای آن چه که او “ارتدوکس چپگرایانه”می‌دانست کمک کرده بود.

در سال ۱۹۹۸ میلادی، تیل به ایجاد شرکت پرداخت دیجیتال PayPal کمک کرد. او در سال ۲۰۰۴ میلادی، تبدیل به اولین سرمایه گذار خارجی فیس بوک شد و یک سال پس از آن شرکت سرمایه گذاری Founders Fund را تاسیس کرد. نشریه فوربس ثروت او را ۲.۶ میلیارد دلار اعلام کرده است.

در یکی از مقاله‌های سال ۲۰۰۹ میلادی، تیل که خود را یک لیبرتارین معرفی کرده نوشته بود: “دیگر باور نمی‌کنم که آزادی و دموکراسی با هم سازگاری دارند” و استدلال کرد که سیاست آمریکا همواره در قبال آرمان‌های بازار آزاد رویکردی خصمانه داشته و این که سیاست امریکا درصدد دخالت در زندگی دیگران بدون رضایت آنان بوده است.

از آن زمان به این سو، او در نقش میزبان و شرکت کننده در رویداد‌های با حضور ملی گرایان سفید پوست و چهره‌های راست افراطی بوده است. او پیش از این که به سمت نامزد‌های تندروتر از تشکیلات جمهوری خواه روی آورد کمک‌های مالی زیادی به کارزار انتخاباتی “ران پل” در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲ میلادی انجام داد. 

در سال ۲۰۱۳ میلادی “کورتیس یاروین” کارآفرینی که عقاید نژادپرستانه را ابراز کرده و گفته بود دموکراسی یک سیستم حکومتی مخرب است ایمیلی را برای تیل ارسال کرد. یاروین نوشته بود که کروز که در آن زمان یک سناتور تازه انتخاب شده بود و “نیازمند آن است که تک تک خائنان را از حزب جمهوری خواه پاک کند”. در این ایمیل فاش شده یاروین استدلال کرد که فرقی نمی‌کند آن نامزد‌ها در انتخابات عمومی متحمل شکست شوند یا به بهای کنترل حزب در کنگره تمام شود.

تیل که به کارزار کروز در سال ۲۰۱۲ میلادی کمک مالی کرده بود پاسخ داد: “برای من حمایت از کروز نسبتا امن است، زیرا او تشکیلات جمهوری خواه را تهدید می‌کند”.

پس از پیروزی ترامپ، تیل به به عنوان عضو تیم انتقالی اجرایی رئیس جمهور منتخب معرفی شد. در دیدار با رهبران فناوری در برج ترامپ در منهتن در دسامبر ۲۰۱۶ میلادی، ترامپ به تیل گفت:”شما مرد بسیار خاصی هستید”. یک ماه بعد، مشخص شد که تیل یک آمریکایی با تابعیت مضاعف است و تابعیت نیوزلند را نیز به دست آورده است. این موضوع باعث خشم شد به ویژه پس از آن که ترامپ از مردم خواسته بود “وفاداری کامل به ایالات متحده” داشته باشند.

تیل تعهدات تجاری خود را کاهش داد و به فکر خروج از هیئت مدیره متا که در سال ۲۰۰۵ میلادی به آن ملحق شده بود افتاد. به نقل از دو منبع آگاه در رویدادی که در ماه اکتبر توسط یک گروه محافظه کار فناوری در میامی برگزار شده بود “تیل” به ناامیدی خود از فیس بوک اشاره کرد و گفت که آن رسانه اجتماعی به طور فزاینده‌ای انواع خاصی از سخنرانی‌ها را حذف می‌کند و مانع از فعالیت آزادانه ترامپ می‌شود. هم چنین، او رابطه خود را با ترامپ را بازسازی کرد. آن دو از زمان انتخابات ۲۰۲۰ به این سو آنان دست کم سه بار در نیویورک و در مارالاگو با یکدیگر دیدار داشته‌اند.

 

منبع:فرارو

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close