اخبار جهان

برق در اروپا مجانی شد؟

روزهای بروجرد– درحالی‌که بسیاری از کشورها با بحران قطعی برق در فصل تابستان مواجه هستند اروپا با تغییر سیاست‌های کلان خود در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر توانسته، برق را در برخی کشورها به صورت رایگان در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهد.

تجارت‌نیوز: انتظار می‌رود قیمت برق در اروپا به دلیل افزایش بادهای تابستانی و اوج تولید انرژی خورشیدی به زیر صفر برسد. اگرچه ممکن است این یک پیشرفت مثبت برای مصرف‌کنندگان به نظر برسد، اما در واقع چالش‌هایی را برای سیاست‌گذاران و شرکت‌های بخش انرژی در این قاره ایجاد می‌کند.

اگر افزایش برنامه‌ریزی شده در تولید برق تجدیدپذیر با تغییر تقاضای مشابه در این حوزه مواجه نشود، قیمت‌های زیر صفر نمایی اجمالی از آینده بازارهای برق اروپا خواهد بود. استفاده از ناوگان خودروهای الکتریکی بزرگتر، شبکه‌های هوشمندتر، و فناوری بهبودیافته باتری، در نهایت پویایی عرضه و تقاضای برق را متعادل می‌کند. با این حال، در این بین، عدم تطابق بین عرضه و تقاضا، دردسرهایی را برای ذینفعان ایجاد خواهد کرد که به ریسک‌هایی ختم می‌شود.

یکی از ریسک‌های مرتبط با دوره‌های طولانی قیمت‌های منفی در حوزه انرژی، تضعیف احتمالی سرمایه‌گذاری‌های آتی در انرژی‌های تجدیدپذیر است. اگر قیمت‌ها پایین یا حتی منفی باقی بماند، ممکن است سرمایه‌گذاران را از تامین مالی پروژه‌های جدید منصرف کند، که می‌تواند روند انتقال به یک سیستم انرژی پاک‌تر را کندتر کند. علاوه بر این، مصرف‌کنندگان ممکن است هزینه‌های این عدم تعادل را از طریق افزایش قبوض برق متحمل شوند.

برق کدام کشورهای اروپایی مجانی شد؟

به گزارش بلومبرگ، آمارهای Epex Spot SE نشان می‌دهد که قیمت برق برای ساعات معینی در چندین کشور از جمله بریتانیا، آلمان، هلند و فرانسه منفی است. این روند احتمالا همچنان با افزایش تولید برق بادی در شمال قاره اروپا و بریتانیا ادامه خواهد داشت.

اگرچه قیمت‌های منفی کاملاً جدید نیستند، اما به دلیل اضافه شدن قابل توجه پنل‌های خورشیدی به شبکه برق در سال گذشته، این قیمت‌ها در تابستان امسال بیشتر می‌شوند. افزایش تولید خورشیدی برق به اتحادیه اروپا کمک کرد تا اوایل تابستان امسال به نقطه عطفی دست یابد؛ زمانی که تولید ماهانه انرژی خورشیدی برای اولین بار از زغال سنگ پیشی گرفت.

برای رسیدگی به موضوع قیمت‌گذاری منفی، مصرف برق باید هوشمندتر شود. مقدار فزاینده انرژی تجدیدپذیر ارزان قیمت، که تنها در چند ساعت از روز متمرکز می‌شود، می‌تواند برای اپراتورهای شبکه برق در تعادل سیستم چالش‌هایی ایجاد کند. این هزینه‌ها در نهایت به مصرف‌کنندگان منتقل می‌شود.

در حالت ایده‌آل، زمانی که انرژی تجدیدپذیر فراوان و قیمت‌ها پایین است، خانوارها و مشاغل باید تشویق شوند تا مصرف خود را افزایش دهند تا به تعادل شبکه و استفاده حداکثری از انرژی سبز کمک کنند. برخی از نمونه‌های اولیه این رویکرد در حال حاضر در حال اجرا هستند. به عنوان مثال، Octopus Energy در بریتانیا قراردادهایی را به بیش از ۱۵۰هزار مشتری ارائه می‌دهد که به رانندگان وسایل نقلیه الکتریکی امکان می‌دهد وسایل نقلیه خود را در زمانی که برق ارزان‌ترین و سبزترین است، یک شبه شارژ کنند.

اپراتورهای شبکه در بریتانیا همچنین بر اهمیت تغییر استفاده از شارژ خودروهای الکتریکی و پمپ حرارتی الکتریکی به ساعات غیر اوج مصرف تاکید کرده‌اند. علاوه بر این، تقاضا در مقیاس بزرگ از الکترولیز هیدروژنی می‌تواند به طور بالقوه برای ذخیره انرژی اضافی برای استفاده بعدی مورد استفاده قرار گیرد.

در نتیجه، روند فعلی قیمت‌های منفی برق در اروپا نیاز به رویکردی متعادل‌تر برای تولید و مصرف انرژی‌های تجدیدپذیر را برجسته می‌کند. در حالی که افزایش تولید انرژی خورشیدی و بادی گامی مثبت به سوی یک سیستم انرژی پاک‌تر است، نیاز به تنظیمات مربوطه در تقاضا و قابلیت‌های ذخیره سازی دارد. اروپا با ایجاد انگیزه برای مصرف هوشمندتر برق و سرمایه‌گذاری در فناوری‌های ذخیره‌سازی، می‌تواند به طور موثر چالش‌های ناشی از قیمت‌گذاری منفی را مدیریت کند و انتقال به آینده انرژی پایدار را تسریع بخشد.

در برخی موارد، خریداران برق حتی ممکن است مجبور به پرداخت پول به تولیدکنندگان برای اینکه برق خود را مصرف نکنند. این به این دلیل است که تولیدکنندگان باید از شبکه برق محافظت کنند و نمی‌توانند اجازه دهند که برق بیش از حد تولید شود.

رونق برق سبز یک روند مثبت است، اما می‌تواند منجر به برخی چالش ها برای بازار برق شود. شبکه برق باید بتواند با تولید پراکنده منابع انرژی تجدیدپذیر سازگار شود و سیاست هایی برای اطمینان از اینکه برق به طور موثر و کارآمد قیمت گذاری شود، ایجاد شود.

دلایل سقوط قیمت برق در اروپا

افزایش تولید انرژی تجدیدپذیر

منابع انرژی تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی و بادی غیرقابل پیش بینی هستند و ممکن است در برخی مواقع بیش از حد تولید کنند. این موضوع می‌تواند منجر به کاهش قیمت برق شود.

کاهش تقاضا برای برق

تقاضا برای برق در برخی مواقع شب یا حتی در روزهای گرم سال، ممکن است کاهش یابد.

افزایش ذخیره‌سازی برق

ذخیره‌سازی برق می‌تواند به خنثی کردن نوسانات عرضه و تقاضا کمک کرده و باعث کاهش یا حتی صفر شدن قیمت برق شود.

بهبود بهره‌وری انرژی

با بهبود بهره‌وری انرژی، مردم و مشاغل نیاز کمتری به برق دارند. این می‌تواند به کاهش تقاضا برای برق و کاهش قیمت‌ها کمک کند.

سقوط قیمت برق به زیر صفر اگرچه یک چالش است، اما همچنین فرصتی برای بهبود کارایی بازار برق است. با سیاست‌های مناسب، می‌توان از این چالش‌ها برای ایجاد بازار برق پایدارتر و کارآمدتر استفاده کرد.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close