اخبار بروجردویژه ها

«بروجرد» شهری که می‌لرزد؛ آیا زلزله‌های روزانه خطرناک است؟

روزهای بروجرد- در یک ماه اخیربیش از ۲۷ زلزله‌ به بزرگی ۲.۵ تا ۳.۶ ریشتر شهرستان بروجرد را لرزانده و سبب نگرانی مردم شده است.

به دلیل قرارگیری لرستان بر روی منطقه لرزه‌ای زمین‌ساخت زاگرس، این استان از نواحی زلزله‌خیز کشور به شمار می‌رود و تاکنون زمین‌لرزه‌های مخربی در دره سیمره، سیلاخور و بروجرد در ادوار گذشته اتفاق افتاده است؛ بخش‎های شمالی لرستان در مجاورت و یا بر روی گسل اصلی زاگرس قرار دارد که شهرستان‎های دورود، بروجرد، روستاهای واقع در دشت سیلاخور، بخش‎های جنوبی الیگودرز و شول‎آباد درخطر بالای زلزله قرار دارند.

امروز و در پی این زمین‌لرزه‌ها مردم به یاد روزهای تلخ رخ دادن زمین‌لرزه بروجرد در فروردین‌ماه سال ۸۵ می‌افتند، زلزله‌ای که با پیش‌لرزه‌های کوچک آغاز و درنهایت به زلزله‌ای بزرگ ختم شد؛ زمین‌لرزه‌ای به قدرت ۶.۱ ریشتر در روستای درب آستانه در ۳۰ کیلومتری بروجرد در گسل دشت سیلاخور که ساعت ۴:۴۷ دقیقه بامداد رخ داد و سبب کشته شدن ۶۳ نفر، مجروحیت هزار و ۴۱۸ نفر و آسیب دیدن ۳۳۰ روستا شد.

حال این لغزش‌های پی‌درپی سبب نگرانی مردم شده است و نتیجه وقوع زمین‌لرزه بزرگ و یا تخلیه آرام انرژی زمین به‌درستی مشخص نیست اما اینکه مسئولان چقدر آمادگی دارند به عوامل مختلفی بستگی دارد که مهم‌ترین آن زیرساخت‌ها است که می‌توانند صدمات ناشی از زلزله بزرگ را به حداقل برساند.

وقوع ۲۷ زمین‌لرزه در طول یک ماه               

رضا آریایی فرماندار ویژه بروجرد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در راستای وقوع زمین‌لرزه‌های اخیر در این شهرستان اظهار داشت: ظرف چند هفته گذشته ۲۷ مورد زمین‌لرزه در سطح شهرستان بروجرد رخ‌داده که اکثر این زمین‌لرزه‌ها بین ۲.۵ تا ۳.۶ دهم ریشتر بزرگی داشته است.

وی بابیان اینکه کانون این زمین‌لرزه‌ها همه در محدوده مرکزی شهر بروجرد بوده است افزود: به دلیل اینکه کانون زمین‌لرزه‌ها در مرکز شهر بوده مردم این لرزش‌ها را احساس کرده‌اند و این زمین‌لرزه‌ها خوشبختانه هیچ‌گونه خسارتی به همراه نداشته است.

فرماندار ویژه بروجرد عنوان کرد: وقوع این زمین‌لرزه‌ها به این بزرگی سبب می‌شود زمین مرتباً انرژی خود را تخلیه کند و از تجمیع انرژی و اینکه بخواهد به‌یک‌باره زمین‌لرزه بزرگی رخ دهد جلوگیری کند، از طرفی به‌نوعی یک هشدار است به شهروندان که بحث ساخت‌وسازها را جدی بگیرند.

لزوم ساخت‌وسازها با نظر طراحان نظام‌مهندسی

وی بیان کرد: در بحث ساخت‌وسازها مهندسان طراح در نظارت و مجریان در بحث اجرا و احداث ساختمان و حتی مردم در بحث بیمه اموالشان باید رعایت کنند، تجربه نشان می‌دهد اگر منازل مقاومت لازم را در برابر زمین‌لرزه‌ها داشته باشند به‌ راحتی تا ۵ ریشتر را  تحمل می‌کنند و مشکلی ایجاد نمی‌شود ولی از ۵ ریشتر به بالا می‌تواند مشکل‌ساز شود و واحدهای فرسوده و نا مقاوم را تخریب کند.

آریایی تصریح کرد: در زمان حادثه و خسارتی که ایجاد می‌شود تنها چیزی که می‌تواند زندگی یک فرد آسیب‌دیده را به حالت عادی برگرداند پرداخت کمک‌های بلاعوض است و این کمک‌های بلاعوض نیز فقط در قالب صندوق بیمه‌های مختلف امکان‌پذیر است.

وی بابیان اینکه لازم است شهروندان منازل خود را بیمه کنند خاطرنشان کرد: داشتن آگاهی و شناخت نسبت به زلزله، حفظ خونسردی و آرامش، یادگرفتن کمک‌های اولیه و برخورد عالمانه به زلزله‌هایی که رخ می‌دهد، همه به‌نوعی به شهروندان برمی‌گردد که آگاهی لازم را داشته باشند.

برگزاری کلاس‌های آموزشی در شهرستان

 فرماندار ویژه بروجرد گفت: مرتباً در سطح شهرستان بروجرد کلاس‌های آموزشی با همکاری اورژانس ۱۱۵ و هلال‌احمر در سطح شهرستان برگزارشده که این کلاس‌ها را تقویت کردیم، در بحث بازبینی از انبار و پایگاه‌های امدادی نیز مرتب سرکشی شده و نواقص کار را بررسی کرده‌ایم.

وی اظهار داشت: آتش‌نشانی را به ادارات مختلف فرستاده و آموزش‌هایی را در سطح ادارات مختلف داشته‌ایم، با توجه به شرایطی که شهرستان بروجرد دارد امکاناتی ایجادشده که اگر اتفاقی رخ دهد بتوانیم سریع مدیریت کنیم؛ مردم نباید خیلی نگران این زمین‌لرزه‌ها باشند، ولی باید از این نظر که ممکن است مشکل خاصی ایجاد شود هوشیار باشند؛ با توجه به اینکه صفحه عربستان مقداری به سمت اوراسیا چرخش داشته سبب شده زمین‌لرزه‌ها در کشور ما ظرف یک سال اخیر به‌شدت افزایش پیدا کند.

آریایی افزود: این زلزله‌ها فقط در استان لرستان و شهرستان بروجرد نیست بلکه در همه جای کشور تداوم پیدا می‌کند که امیدواریم به این ریشترهای کم  ختم شود که فقط تخلیه انرژی را به همراه دارد، مردم نگران این زلزله‌های تا ۴ ریشتر نباشند؛ همه منازلی که حداقل مقاوم‌سازی رعایت کرده‌اند بیشترین مقاومت را در مقابل لرزش‌های زمین تا ۴ ریشتر داشته و مشکلی ایجاد نشده است.

وجود ۶۴ هزار واحد روستایی نامقاوم در لرستان

معاون استاندار لرستان عنوان کرد: در استان لرستان ۱۶۴ هزار واحد مسکونی روستایی داریم که بر اساس آخرین آمار ۱۰۰ هزار واحد در مقابل زلزله بازسازی و مقاوم‌سازی شده است و ۶۴ هزار واحد نامقاوم است که عمده این واحدها در بروجرد نیست، با توجه به زلزله‌ای که در سال ۸۵ رخ داد بخش بزرگی از منازل روستایی این شهرستان در مقابل زلزله ایمن شد و در این شرایط زیاد نگران زلزله‌ها در واحدهای روستایی به‌ویژه در دشت سیلاخور نیستیم چراکه واحدهایی که مقاوم‌سازی شدند تا ۶ ریشتر را تحمل می‌کنند.

فرماندار ویژه بروجرد بیان کرد: خوشبختانه این سازه‌ها به‌گونه‌ای طراحی شدند که سقفشان نمی‌ریزد و مردم اطمینان خاطر دارند؛ در راستای واحدهای مسکونی شهری طرح‌ها بزرگ‌شده و ساخت‌وسازها مربوط به دهه‌های مختلف است اما عمده سازه‌هایی که بعد از دهه ۷۰ ایجاد شدند مقاومتشان در برابر زلزله بیشتر است و نگران واحدهایی هستیم که قبل از سال ۷۰ احداث‌شده‌اند.

زمین‌لرزه‌های بروجرد خسارت نداشته است

غلامرضا آقا میرزایی مدیرکل مدیریت بحران استان لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم بابیان اینکه از پنجم مردادماه تاکنون زمین لرزه‌های متعددی در شهرستان بروجرد رخ‌داده که بین ۲.۵ تا ۳.۵ ریشتر بوده است اظهار داشت: بزرگی این زمین‌لرزه‌ها در حدی نبوده خسارت جانی یا مالی داشته باشد.

وی بابیان اینکه کانون زمین‌لرزه در اطراف شهر بروجرد است افزود: از پنجم مردادماه تاکنون زلزله‌های متعددی با بزرگی‌های کمتر از ۳.۵ ریشتر در کوهدشت، سپیددشت، چالانچولان، بروجرد و معمولان رخ‌داده که هیچکدام خسارت جانی ومالی نداشته‌اند.

مدیرکل مدیریت بحران استان لرستان عنوان کرد: در هیچ جای دنیا نمی‌توان پیش‌بینی زلزله را با میزان ریشتر آن داشت بنابراین نه تنها مردم استان ما بلکه طبیعی کل مناطقی که احتمال وقوع زلزله در آنها هست باید آمادگی حداقلی داشته باشند و این بدین معنا نیست که با احتمال اینکه شاید زلزله‌ای بیاید و یا نیاید آرامش خودو شهروندان را به هم بزنیم به هرحال زلزله یک حادثه طبیعی است بنابراین در جهت مقابله با آن به جای مخدوش کردن ذهن مردم باید فرهنگ آمادگی و مواجه با آن در بین مردم جا بیندازیم.

وی بیان کرد: همه باید کمک کنند تا ساخت سازها را درست، علمی و با نظر مهندسان عمران و نظام مهندسی انجام بگیرد تا اگر زلزله‌ای رخ داد استحکام ساختمان‌ها حداکثر باشد که البته همین کار را بنیاد مسکن در سطح روستاها و شهرها انجام می‌دهد.

لزوم مقاوم سازی بافت‌های فرسوده

آقا میرزایی گفت: اگر ساخت سازها درست و با نظارت نظام‌مهندسی باشد تا ۷ ریشتر زلزله جوابگو است که انتظار می‌رود مردم این مهم را رعایت کنند و برای ساختمان‌هایی که می‌سازند با نظام‌مهندسی هماهنگ باشند.

وی تصریح کرد: در راستای بازسازی بافت‌های فرسوده در روستاها بنیاد مسکن به جد پیگیر است، مقاوم‌سازی منازل مسکونی در روستاها طی سنوات قبل شروع‌شده و تا جایی که امکان  دارد مقاوم‌سازی روستاها انجام خواهد شد، روستاهای بالای ۲۰ خانوار که مقاوم‌سازی نشده‌اند نیز شناسایی‌شده و در هر شهرستان به مدیریت فرماندار کارها انجام می‌شود و امیدواریم بتوانیم در سنوات آینده به سمتی برویم که تمام ساختمان‌های روستایی و شهری مقاوم‌سازی شود.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استان لرستان با بیان اینکه تاکنون هیچ منبع علمی پیش بینی زلزله را تایید نکرده و پیش بینی آن فعلا غیر ممکن است، اظهارداشت: در زلزله سال ۱۳۸۵ عمده ساختمان‌های شهرستان بروجرد و دشت سیلاخور بازسازی و مقاوم سازی شد ولی تعدادی از ساختمان‌های این شهرستان دارای بافت فرسوده و نامقاوم است.

…………….گزارش از فاطمه بیرانوند

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close