اخبار بروجردویژه ها

صنایع دستی ظرفیتی مطلوب برای رونق اقتصادی در بروجرد

روزهای بروجرد- بروجرد یکی از با استعدادترین شهرها در زمینه صنایع دستی است، بطوریکه بیش از ۴۰ حرفه سنتی و تولیدی صنایع دستی در بازار این شهر شناسایی شده و هنوز هم افراد بسیاری در این شهرستان به این حرفه‌ها مشغول هستند.

عکس: پوریا مهدوی

به گزارش ایرنا، شاخص ترین و نام آورترین صنایع دستی بروجرد ورشوسازی است گواه این ادعا، صدای دلنشین چکش صنعتگران با ذوق در کوچه پس کوچه‌های بازار قدیمی بروجرد است که هنوز هم آهنگ دلنوازی را به گوش عابران و رهگذران می رساند، نوایی که ریشه در ذوق هنرمندانی دارد که در گذر زمان، میراث‌دار و احیاگر صنایع دستی این دیار هستند.

حوالی بازار قدیم بروجرد که رد می شوی هنوز هم می توان صدای چکش های ورشوسازانی قدیمی و با تجربه را شنید که بر روی ورقه های کهنه ورشو نقش و نگارهایی پدید می آورند که حاصل این هنر بصورت تولیداتی کاربردی و تزئینی همچون قوری، قندان، قهوه جوش، انواع سماور نفتی و زغالی، گلاب پاش و سینی در مجلل ترین ویترین ها خودنمایی کند.

گرایش به صنایع دستی همچون ورشوسازی و قلم زنی بر روی ورشو در شهرستان بروجرد مورد توجه قرار دارد و در مواردی بعنوان شغل اصلی برخی افراد و یا بعنوان یک حرفه که می توان درآمدزایی داشت، مورد استقبال است، قلم زنی یکی از حرفه های مرتبط با کارهای جانبی ورشو است که در بروجرد به دلیل فراوانی کار با ورشو، هنرمندان زیادی به این سمت گرایش پیدا کرده‌اند.

قدیمی‌های بازار تاریخی بروجرد می‌گویند که صنعت ورشوسازی در گذشته‌های نه‌چندان دور در بروجرد رونق فراوانی داشته و نام بروجرد و ورشو با هم آمیخته‌ بود، در سال‌های دور این فلز به ‌صورت ورق از کشور آلمان و ورشو پایتخت لهستان به ایران وارد می‌شد.

گرایش به سمت صنایع دست بافت اعم از قلاب بافی، جاجیم، قالی و ماشته بافی از دیگر صنایع دستی مورد استقبال در شهرستان بروجرد بخصوص بانوان است، در مجموع بانوان به سمت صنایع دستی از نوع بافت گرایش بیشتری دارند اما گرایش به سوی قلم زنی بخصوص در زنان ساکن در شهرها هم مورد استقبال است.

رییس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان بروجرد می گوید: با اینکه زنان در حوزه های صنایع دستی به صنایع چوب و فلز گرایش کمتری نشان می دهند اما قلم زنی بر روی ورشو فارغ از جنسیت زن و مرد همواره در بروجرد مورد توجه قرار داشته است.

حجت اله یارمحمدی با بیان اینکه بروجرد دارای تنوع بالایی در صنایع دستی است، گفت: بروجرد یکی از با استعداد ترین شهرهای کشور در زمینه صنایع دستی است که معرفی هر چه بیشتر آنها به احیای ظرفیت‌های گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان و رونق گردشگری بروجرد کمک موثری خواهد کرد.

فعالیت ۴۰ حرفه سنتی در بروجرد

رییس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بروجرد با بیان اینکه بیش از ۴۰ حرفه سنتی در بروجرد وجود دارد، گفت: در بررسی های تکمیلی ۶۳ رشته مرتبط با صنایع دستی که از گذشته تا کنون در شهرستان بروجرد وجود داشته شناسایی شده است که از این بین حدود ۳۵ درصد همچنان فعال هستند.

وی افزود: اوج هنر کار با فلز صنعت ورشو سازی است، در سال های اخیر بروجرد بعنوان شهر ملی ورشو معرفی شد که این اقدام در نتیجه کارهای پژوهشی و تلاش هایی که توسط معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی لرستان و با دعوت از کارشناسان وزارت مربوطه صورت گرفت.

یارمحمدی ادامه داد: معرفی بروجرد بعنوان شهر ملی ورشو می تواند مقدمه ای برای ثبت جهانی آن باشد، در گذشته تعداد کارگاه‌های ورشو سازی در این شهرستان به ۲۰۰ کارگاه می رسید ولی اکنون تعداد کمتر شده است، که یکی از مشکلات توسعه بیشتر صنعت ورشو سازی گران بودن ورقه های آلیاژ ورشو است.

یارمحمدی با یادآوری اینکه افراد فعال مشاغل سنتی این حرفه‌ها را از پدران خود آموخته اند، اضافه کرد: برخی افراد نیز از روی علاقه وارد این حرفه‌ها شده اند و این مشاغل و حرفه‌های کهن را از استاد کاران یاد گرفته اند و به آن می‌پردازند.

وی در خصوص برنامه های مرتبط با احیای حرفه های سنتی گفت: ایجاد کارگاه‌های صنایع دستی، پرداخت تسهیلات، ارائه آموزش‌ها و برپایی نمایشگاه‌ها به منظور عرضه محصولات تولیدی در رشته هایی همچون ورشو، دست بافت‌ها، منبت کاری، محصولات تلفیقی فلز و چوب از جمله برنامه های ما برای احیای صنایع دستی و مشاغل سنتی است.

بروجرد و قابلیت های گردشگری صنایع دستی

گردشگری صنایع دستی و استقبالی که گردشگران در توجه به اقلام متنوع صنایع دستی و خرید از بین آنها بعنوان سوغاتی سفر انجام می دهند می تواند قابلیتی برای تمرکز بیشتر بر این حوزه از گردشگری باشد.

باستان شناس و کارشناس میراث فرهنگی و گردشگری لرستان در این خصوص می گوید: گردشگری صنایع دستی بروجرد قابلیت خوبی دارد، بروجرد بعنوان شهر ملی ورشو ثبت ملی شده اما این شهر قابلیت ثبت جهانی را نیز دارد.

عطا حسن پور بیان کرد: افزون بر ۴۰ حرفه سنتی و تولیدی صنایع دستی در بازار بروجرد شناسایی شده است ضمن اینکه شهرستان بروجرد از نظر رونق اقتصادی و تولیدات صنایع کاربردی و تزئینی از دیرباز مشهور بوده و همواره از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده است.

کارشناس پژوهشگاه، میراث فرهنگی و گردشگری گفت: از سال های گذشته تا کنون بروجرد در رشته‌های مختلف هنرهای سنتی و صنایع دستی سرآمد و شهره منطقه بوده است بطوریکه می توان گفت گستره صادرات صنایع دستی بروجرد از مرزهای کشور نیز فراتر رفته است.

صنایع دستی محور اصلی کسب و کارهای خانواده محور

طرح‌های مرتبط با رونق کسب و کارهای خانواده محور به منظور توانمندسازی بانوان که در دولت مورد توجه قرار دارد یکی از محورهای اصلی این کسب و کارهای خانگی پرداختن به صنایع دستی در رشته های مختلف و از جمله، فرش دست‌بافت بروجرد است که فعالان آن بانوان هستند.

در جریان سفر معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده که آذرماه امسال صورت گرفت از تعاونی فرش دستباف بروجرد که تعاونی نمونه کشوری و استانی عرضه کننده فرش دست‌باف، گلیم فرش، گبه و تزئینات فرش است بازدید شد و بنا بر گفته انسیه خزعلی زمینه برای توسعه صادرات فرش دست‌بافت بانوان فراهم خواهد شد.

بنا بر گفته فعالان حوزه گردشگری و صنایع دستی در ۱۵ سال اخیر توجه بانوان به صنایع دستی بیشتر شده است و عمده متقاضیان برای گرفتن مجوزهای آموزشی صنایع دستی نیز بانوان هستند، که در واقع نشان دهنده تلاش آنها برای راه اندازی کسب و کارهای خانگی با بدست آوردن مهارت هایی در بخش صنایع دستی است، صنعتی که حاصل آن رونق در اقتصاد و سفره خانواده ها است.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close