اخبار بروجردویژه ها

وزیر میراث فرهنگی: تلاش خواهیم کرد پس از ثبت ملی مجموعه باغات بروجرد، ثبت جهانی آن را پیگیر شویم

روزهای بروجرد– وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: بافت تاریخی بروجرد با بافت خیلی از مکان‌ها متفاوت است، شهرستانی با ۲۷۰ هکتار بافت تاریخی که تقریبا سه برابر کاخ سعدآباد است، از این‌رو باید تملک، حفظ و نگهداری شود.

عزت‌اله ضرغامی در سفر و بازدید از بافت تاریخی شهرستان بروجرد و در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: بروجرد یک جایگاه و موقعیت ویژه‌ای از نظر فرهنگ و میراث فرهنگی ملموس دارد.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه‌های ماموریتی وزارتخانه به ویژه در حوزه صنایع دستی و گردشگری ظرفیت‌های خوبی در بروجرد وجود دارد.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه هرچه تلاش کرده‌ایم، در مقابل آن‌گونه که شایسته تاریخ و تمدن بروجرد بوده، قدم‌های جزئی است، افزود: صنعت ورشوسازی بروجرد یکی از برجسته‌ترین حوزه صنایع دستی است، همچنین برخلاف برخی رشته‌های صنایع‌دستی می‌تواند در زندگی مصرفی افراد نیز کاربرد داشته باشد.

ضرغامی بر تنوع‌بخشی به صنعت ورشوسازی تاکید و تصریح کرد: مسائل فعالان این حوزه را پیگیر شدیم، مواد اولیه و بازار مصرف برای ورشو مهم است و باید به این ظرفیت بیش از پیش توجه شود، از این رو تصمیم‌هایی برای تضمین و پایدار شدن این صنعت و بازشدن درهای جدید برای فروش در سطح ملی و جهانی گرفته شد.

وی از پرداخت تسهیلات برای صادرکنندگان صنایع‌دستی خبر و ادامه داد: پیمان‌سپاری ارزی برای صنایع دستی برای همیشه منتفی شد و این مهم کمک بزرگی به فعالان و صادرکنندگان صنعت به شمار می‌رود.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به تاریخ ارزشمند بروجرد، گفت: انتقال فرهنگ‌ها و ارزش‌ها امروز یک نیاز بوده که روایت آن از طریق رسانه‌ها و دستگاه‌های فرهنگی یک ضرورت است.

ضرغامی به ظرفیت باغات بروجرد جهت ثبت ملی شدن اشاره و خاطرنشان کرد: تلاش خواهیم کرد پس از ثبت ملی مجموعه باغات بروجرد، ثبت جهانی آن را پیگیر شویم.

وی با بیان اینکه بافت تاریخی برای وزارت میراث فرهنگی اهمیت بالایی دارد، افزود: حداقل اعتباری که برای تملک موارد بسیار ضروری در سطح کشور احصا شده، بالغ بر ۸ هزار میلیارد تومان است که در بررسی بودجه سال آینده در دولت در خصوص این مبلغ صحبت کردیم.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیان داشت: دولت مشکلات جدی در عرصه منابع درآمدی دارد، اولویت‌های مهمی دارد که به زندگی مردم مربوط می‌شود، این ۸ هزار میلیارد تومان رقم بالایی است و با این روال اعتبارات دولتی نمی‌توان تملک را انجام داد، با این حال امیدواریم امسال حدود هزار میلیارد تومان را در بودجه سال آینده برای تملک فضاهای بسیار ضروری در نظر بگیریم.

ضرغامی با بیان اینکه هدف‌گذاری‌ها بر مبنای توانمندی باید قرار گیرد، افزود: بنابراین این اعداد و ارقام اقتضا می‌کند که مردم را در تملک بافت‌ها مشارکت دهیم.

وی تصریح کرد: امسال ارائه بودجه از طرف دولت به مجلس با سال‌های گذشته متفاوت شده، همیشه بودجه سالیانه همراه تبصره‌ها و ردیف‌های بودجه به مجلس تقدیم می‌شد، امسال اما کار خوبی صورت گرفت و تبصره‌هایی که احکام دائمی را داشت، مستقل به صورت لایحه به مجلس داده می‌شود تا برخی نیازها هر سال در لایحه بودجه قرار نگیرد.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه حدود ۱۲ پیشنهاد مهم داشتیم که ۴ پیشنهاد را به تصویب دولت رساندیم، گفت: از جمله صندوق احیا و مرمت که لازم است تغییر ماهیتی در آن داده شود و همچون نهاد غیردولتی فعالیت کند که بتواند از نظر حقوقی و قانونی عملیات فراوانی را انجام دهد.

ضرغامی خاطرنشان کرد: بافت تاریخی بروجرد با بافت خیلی از مکان‌ها متفاوت است، شهرستانی با ۲۷۰ هکتار بافت تاریخی که تقریبا سه برابر کاخ سعدآباد است و بناهای تاریخی خوبی دارد، از این‌رو باید تملک و حفظ و نگهداری شود.

 

 

 

منبع: فارس

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close