اخبار ایران

دبیر کمیته علمی کرونا: پیشنهاد دورکاری به ستاد کرونا داده شد/ هشدار درباره بازگشایی خطرساز مدارس

روزهای بروجرد– دبیر کمیته علمی کشوری کرونا گفت: اگر در مدارس پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشود و واکسیناسیون انجام نشود برای دانش‌آموزان، معلمان و خانواده‌هایشان خطرناک خواهد بود و همچنین مدارس به کانونی تبدیل می‌شوند برای تشدید پیک کرونای اُمیکرون در کشور.

 پس از شناسایی سویه جدید کرونا در ایران بسیاری از متخصصان و محققان درباره اوج‌گیری دوباره کرونا هشدار دادند و به مردم توصیه کردند هرچه زودتر دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کنند و در رعایت پروتکل‌های بهداشتی سهل‌انگاری نکنند. 

حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری کرونا، در این باره به همشهری‌آنلاین گفت: کمیته علمی کرونا بازگشت محدودیت‌هایی مثل دورکاری کارمندان، جلوگیری از حضور افراد در اماکن عمومی مثل ورزشگاه‌ها، کنسرت‌ها، هتل‌ها و رستوران‌ها و… را به ستاد ملی مبارزه با کرونا پیشنهاد داده است. در این ستاد باید بررسی شود که به چه نحو این محدودیت‌ها را اعمال کنند.

او افزود: این اقدامات استراتژیک باید به سرعت اعمال شود تا بتوانیم جلوی پیک بعدی را تا حدود زیادی در کشور بگیریم.

با این همه، در این مدت از سوی مسئولان اقدامات جدی برای جلوگیری از گسترش سویه اُمیکرون انجام نشد. افزون بر این‌که محدودیت‌ها اعمال نشد، ستاد ملی مقابله با کرونا دستور بازگشایی مدارس را نیز صادر کرد. از طرف دیگر مردم هم در این مدت برای جلوگیری از گسترش بیماری همکاری‌های لازم را نداشتند؛ هم میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی به زیر ۵۰ درصد رسید و هم چندان از تزریق دوز سوم واکسن کرونا استقبال نشد. همه این موارد دست به دست هم داد تا در حال حاضر در ابتدای پیک ششم کرونا بایستیم آن هم با گسترش سویه اُمیکرون که به گفته متخصصان سرعت بالایی در سرایت دارد و اگر زمان ابتلا در سویه دلتا ۳ تا ۵ روز بود اکنون به ۱/۵ تا ۳ روز رسیده است. 

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا در این باره به همشهری‌آنلاین گفت: چند هفته پیش درباره اُمیکرون پیش‌بینی کرده و راهکارهایی را ارائه داده بودیم. اگر از همان زمان توصیه‌های ما اجرا می‌شد، شاید الان این مسئله به این شدت اتفاق نمی‌افتاد. 

به هر حال این توصیه‌ها مورد بی‌توجهی قرار نگرفت و محدودیت‌ها اعمال نشد و الان با مسئله گسترش انفجاری اُمیکرون یا شروع پیک جدید در کشور مواجهیم. 

گفت‌وگوی همشهری‌آنلاین را با حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری کرونا، در ادامه بخوانید: 

اکنون که به توصیه‌های کمیته علمی عمل نشد و در ابتدای پیک ششم کرونا قرار گرفته‌ایم، باید چه اقداماتی انجام دهیم؟  

در این شرایط کاری که ما باید بکنیم این است که زدن ماسک باید الزامی باشد. همه مردم باید کمک کنند. از مردم می‌خواهیم تا جای ممکن از حضور در اجتماعات بپرهیزند و اگر مجبورند به مکان‌های عمومی مثل فروشگاه، اتوبوس، مترو و… بروند حتما ماسک بزنند و فاصله  ۱/۵ تا ۲ متر را رعایت کنند. شست‌وشوی مرتب دست‌ها با آب و صابون و محلول‌های حاوی الکل ۷۰ درصد هم بسیار مهم است که حتما باید رعایت شود.

همچنین توصیه می‌کنیم از حضور در دورهمی‌ها خودداری کنند و جز به ضرورت به سفر نروند؛ چون در مهمانی‌ها و مسافرت‌ها میزان رعایت پروتکل‌ها پایین است و معمولا افراد در این مکان‌ها به کرونا دچار می‌شوند و این مسائل می‌تواند خطرساز باشد.

مسئله مهم دیگر تزریق دوز سوم واکسن کروناست. به همه توصیه می‌کنیم دوز سوم واکسن را بزنند و اگر کسی را در میان دوستان، خانواده و اطرافیان سراغ دارند که دوز سوم را تزریق نکرده است آن‌ها را تشویق کنند حتما این کار را انجام دهند. به سنین زیر ۱۸ سال و زیر ۱۲ سال هم توصیه می‌کنیم حتما واکسن تزریق کنند. 

اُمیکرون تعداد زیادی از افراد جوان در سنین ۲۰ تا ۴۰ سال را گرفتار می‌کند و همچنین کودکان و نوجوانان هم به این سویه مبتلا می‌شوند. الان آماری که در کشور وجود دارد این است که حدود ۲۳ درصد افرادی که گرفتار شده‌اند کودکان و نوجوان بوده‌اند و این اهمیت واکسیناسیون در این گروه سنی را نشان می‌دهد. بنابراین به تزریق دوز سوم واکسن در افراد بالغ و توصیه به واکسیناسیون در افراد زیر ۱۸ سال و همین‌طور زیر ۱۲ سال توصیه اکید داریم.

شما تاکید زیادی دارید افراد از حضور در اماکن عمومی و مهمانی‌ها بپرهیزند ولی الان طبق دستور ستاد کرونا مدارس باز شده، این خطرناک نیست؟

مدارس و دانشگاه‌ها زیر نظر ستاد ملی مقابله با کرونا قرار دارند و تصمیم‌گیری در این باره از این طریق انجام می‌شود. 

براساس آنچه یونیسف توصیه کرده است آخرین جایی که باید در محدودیت‌ها تعطیل شود مدارس هستند و اولین جایی که بعد از رفع محدودیت‌ها باید آغاز به کار کنند مدارس هستند.

اما باید به یاد داشته باشیم اگر در مدارس پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشود و افرادی که وارد مدرسه می‌شوند ــ یعنی معلمان و دانش‌آموزان ــ واکسینه نشوند و از ورود افراد علامت‌دار جلوگیری نشود، حتما بازگشایی‌ مدارس خطرساز خواهد بود. با توجه به آماری که در آمریکا وجود دارد حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد کودکان و نوجوانان در این کشور به این سویه مبتلا شده‌اند و این نشان می‌دهد این گروه سنی در برابر اُمیکرون مصون نیستند. بنابراین رعایت نکردن موارد پیش‌گفته باعث می‌شود این شرایط برای دانش‌آموزان، معلمان و خانواده‌هایشان خطرناک باشد و همچنین مدارس تبدیل به کانونی شوند برای تشدید پیک کرونا در کشور با گسترش واریانت اُمیکرون.

امکان بازگشت دورکاری و محدودیت‌ها وجود دارد؟

بله حتما. با توجه به شرایطی که در کشور وجود دارد و ما الان در شروع پیک هستیم و براساس مدلی که در کشورهای اروپایی و آمریکا گزارش شده است معمولا چند هفته (بین ۲ تا ۴ هفته یا بیشتر) طول می‌کشد پیک اُمیکرون به اوج برسد و بعد با توجه به اقداماتی که انجام می‌شود آرام‌آرام این پیک برمی‌گردد و سیر نزولی پیدا می‌کند. منظورم این است هنوز در ابتدای پیک هستیم و با توجه به سرعت بالای سرایت امکان برگشت محدودیت‌ها وجود دارد.

برخی برای تزریق دوز سوم واکسن کرونا منتظر واکسن خاصی هستند. چطور می‌توان مردم را قانع کرد به شعار «بهترین واکسن در دسترس‌ترین واکسن است» اعتماد کنند؟

واکسن‌هایی که داخل کشور تولید شده‌ توسط سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت مورد ارزیابی قرار گرفته است. طبق مطالعات انجام‌شده، همه این واکسن‌ها کارایی بسیار بالا، اثربخشی خیلی خوب و عوارض بسیار ناچیزی دارند. بسیاری از این واکسن‌ها همان‌طور که قبلا هم گفته‌ام کارایی‌شان حتی از آسترازنکا هم بهتر بوده است. یعنی اثربخشی واکسن در جلوگیری از بستری شدن و در کاهش میزان مرگ‌ومیر حتی از آسترازنکا هم بهتر بوده است. به همین دلیل به مردم اطمینان می‌دهیم واکسن‌های داخلی اثربخشی بسیار خوبی دارند و با خیال راحت از این واکسن‌ها استفاده کنند.

همه واکسن‌هایی که در داخل کشور تولید شده‌اند نشان داده شده است که با قدرت و کارایی بالا حدود ۸۰ تا ۸۵ درصد می‌تواند جلوی بستری در بیمارستان و مرگ را بگیرد بنابراین این واکسن‌ها کارایی لازم را دارد و مردم نباید در این مورد نگران باشند. 

با توجه به شرایط بیماری در کشور، ممکن است تجربه تلخ پیک پنجم پیش بیاید که در بیمارستان‌ها با کمبود تخت و دارو مواجه شدیم؟ 

تقریبا از ۲ هفته پیش کمیته علمی به معاونت درمان وزارت بهداشت توصیه کرد با توجه به این‌که حتما پیک اُمیکرون در چند هفته آینده در کشور اتفاق می‌افتد به مراکز درمانی آماده‌باش بدهند. بنابراین از نظر تخت، سرویس‌دهی و خدمات پزشکی و پرستاری و تهیه داروهای کرونا مشکل و کمبودی نخواهیم داشت. 

ما در کمیته علمی پروتکل درمانی کرونا را به‌روز کرده‌ایم که فکر می‌کنم پنج‌شنبه گذشته به معاونت درمان وزارت بهداشت ابلاغ شد. در این پروتکل درمانی مقرر شده است با برپایی کلینیک‌های سرپایی که از معاونت درمان وزارت بهداشت مجوز دارند زمانی که با اوج کرونا در کشور مواجهیم درمان سه‌روزه رمدسیویر را در این مراکز انجام ‌دهیم. از این طریق می‌توانیم از میزان بستری زیاد بیماران در بیمارستان جلوگیری کنیم همان‌طور که در پیک پنجم با این روش توانستیم به بیماران خدمات لازم را ارائه دهیم. خوشبختانه وزیر محترم بهداشت برای تهیه داروها، سرم و هماهنگی با مراکز بیمه برای ارائه خدمات تمهیدات لازم را اندیشیده‌اند و آمادگی برای مقابله با موارد بحرانی وجود دارد.

برای درمان اُمیکرون داروهای جدید تعیین شده است؟

درمان اُمیکرون تفاوتی با درمان نوع دلتا ندارد و تغییری نکرده است. مشکلی هم در تهیه دارو و روند درمان بیماران مبتلا به اُمیکرون حتی اگر در زمان پیک بیماری هم باشیم، نداریم.

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close